Un de cada sis empresaris de les cadenes i establiments de comerç adscrits a l'entitat Comertia opinen que l’opa del BBVA al Banc Sabadell "no és beneficiosa" per al comerç de Catalunya. Així ho han expressat en el baròmetre que regularment realitza Comertia i que ha evidenciat que el 60% dels enquestats. Les sensacions que rep l'entitat recullen un sentiment contrari a l'operació que té, entre altres arguments, que “la resposta final de l’opa BBVA-Banc Sabadell la tenen els accionistes, però els socis de Comertia pensen de forma majoritària que aquesta operació tindria un impacte negatiu sobre el comerç de Catalunya sobretot en termes de crèdit i costos financers”, assegura Ignasi Pietx, president de Comertia. Només un 15% considera que no afectarà el comerç i només un 3% s'hi ha mostrat a favor. El percentatge restant fins a arribar al 100% no s'hi ha mostrat ni a favor ni en contra.
Això tenint en compte que fins a un 69% dels socis de Comertia treballa tant amb el BBVA com el Banc Sabadell. Comertia és una entitat que agrupa més de seixanta cadenes de retail a Catalunya, que sumen més de 4.000 establiments comercials, donen feina a 35.000 persones i facturen conjuntament 4.000 milions d'euros, segons les últimes dades facilitades per l'agrupació.
La majoria dels associats que està en contra creu que, si tira endavant l'operació, es limitarà i restringirà l’accés a crèdits adaptats a les necessitats de les empreses catalanes del comerç, especialment en finançament del circulant en haver menys oferta bancària. També apunten que es perdria una entitat arrelada al territori i plenament coneixedora del teixit empresarial de Catalunya i que això afectaria en gran manera els costos financers de les pimes catalanes. Per últim, alerten també que l’opa afectaria l’accés al crèdit al consum del ciutadà i a un tipus superior, alhora que hi hauria menys remuneració de l’estalvi i, per tant, menys renda disponible per al consum.
Un bon setembre
En el mateix baròmetre, referent al passat mes de setembre, s'evidencia que el conjunt de sectors d’activitat i establiments de Comertia ha registrat de mitjana un creixement del 5,7% de les vendes durant el mes de setembre, respecte del mateix mes de l’any anterior.
Un 39% dels empresaris de retail ha augmentat els marges i la facturació en els primers nou mesos de l'any en comparació amb l'any anterior, al mateix temps que un 36% ha mantingut els marges i un 14% ha reduït els marges i ha augmentat la facturació. Pel que fa a la variació del tiquet mitjà, el 68% dels empresaris de Comertia assegura que l’ha augmentat respecte del mateix mes de l’any anterior, el 21% l’ha disminuït i l'11% l’ha mantingut igual que l’any anterior.
Pel que fa a l’ocupació, el 61% dels socis ha mantingut la seva plantilla durant el setembre, el 20% l’ha incrementat i el 19% restant l’ha disminuït. De cara a l’octubre, el 23% dels empresaris té previst augmentar la seva plantilla, alhora que el 67% preveu mantenir-la i el 10% creu que la reduirà.
La mitjana de creixement de les vendes online és d’un 16,3% durant el setembre, en comparació al mateix mes de 2023, mentre que el pes de la venda online aquest mes és del 5,5%. Així doncs, segueix una tendència positiva i obté el segon millor creixement del 2024. Els sectors que han tingut més pes en línia respecte a la seva facturació són moda (9,8%), oci-cultura (9,8%) i restauració (5,3%).