La Comissió Europea creu que Twitter és la "retardada" de les grans tecnològiques en la lluita contra la desinformació. Així ho ha comentat l'organisme continental, que ha lamentat aquest mateix dijous que la firma tecnològica dirigida per Elon Musk s'estigui quedant enrere a l'hora d'informar dels seus esforços contra la desinformació. Es pot destacar que, al costat de Twitter, altres companyies com Google, Meta, Microsoft o TikTok han adquirit el compromís d'informar de les seves tasques contra la desinformació alhora que van firmar el codi europeu de bones pràctiques contres les fake news.
La desinformació és una de les grans xacres que habita en les companyies tecnològiques. La Comissió Europea, com altres tants organismes, han intentat posar límits a aquesta mala conducta alhora que han sol·licitat les empreses tecnològiques que persisteixin en la lluita contra les fake news.
La Comissió Europea, decebuda amb Twitter
En aquesta ocasió, la vicepresidenta de Valors i Transparència de la CE, Vera Jourová, ha expressat la seva "decepció" en veure que a l'informe de Twitter "va al darrere d'altres i espero un compromís més seriós amb les seves obligacions derivades del Codi". Aquest mateix matí, les plataformes anteriorment esmentades han publicat els primers informes sobre com compleixen els compromisos en aquest àmbit i van llançar un nou Centre de Transparència per garantir la visibilitat. Alhora, aquesta eina també serveix per complir la rendició de comptes dels esforços duts a terme en la lluita contra la desinformació.
Malgrat que Twitter, com la resta de tecnològiques, també han complert a l'hora de presentar l'informe, diverses personalitats de la Comissió Europea no s'han quedat conformes amb les pràctiques dutes a terme per l'empresa dirigida per Musk en aquest àmbit. El comissari del Mercat Interior, Thierry Breton, ha destacat que Twitter no ha presentat les dades que altres empreses sí que han donat a conèixer. L'orador de la Comissió Europea ha explicat que l'informe presentat per l'empresa nord-americana "mancar de dades, sense informació sobre els compromisos per apoderar la comunitat de verificació de dades".
Twitter limita l'accés al seu API
La creença de la CE que Twitter s'està quedant enrere en la lluita contra la desinformació coincideix amb un moment en què diversos polítics i agents del mercat estan posant en dubte la transparència de la companyia. Des de l'entrada d'Elon Musk a la cúpula directiva de Twitter, l'empresa ha viscut una infinitat de variacions, tant en el comercial, com en el laboral. Alhora, el magnat sud-africà ha anat duent a terme mesures dissonants o que, com poc, no han convençut tothom.
L'última ha estat la limitació del lliure accés a l'API de Twitter, una cosa que ha remarcat a la xarxa social al radar dels qui no confien en el que fa Musk. El tancament de l'API, que és mòdul de codi de programari que permet la comunicació o la interacció entre dues aplicacions, han aixecat les crítiques de diverses personalitats rellevants en la política europea, entre elles, Josep Borrell.
El problema d'aquesta història està que el funcionament de diverses aplicacions depèn de l'API de Twitter. Ara, amb la negació de la xarxa social a la lliure entrada al seu API, diverses companyies hauran de pagar l'empresa nord-americana per acarar les dades.
Borrell, representant de la Unió per a Afers Exteriors i Polítiques de Seguretat i vicepresident de la CE, va demanar a Musk que reverteixi aquesta posició. El polític espanyol va expressar que "la CE havia d'investigar més les plataformes de les xarxes socials. Estudiar flueix la desinformació, de com on ve i quins són els resultats." El vicepresident de la institució europea va certificar que el tancament de l'API de Twitter "és un greu retrocés respecte a compromisos previs".
Una fita important, però encara hi ha treball per fer
Un parell de dies més tard, la Comissió Europea ha tornat a carregar contra Twitter, posant en dubte la seva posició en contra de la desinformació, que, per a l'organisme continental, s'està quedant enrere respecte a la de la resta de firmes tecnològiques. Per a Jourová, el fet que les empreses llancin aquest informe és una "fita important en la lluita contra la desinformació". Malgrat això, la vicepresidenta de Valors i Transparència ha insistit que "es necessita més treball per donar accés a les dades als investigadors".
Per la seva part, el comissari de Mercat Interior, Thierry Breton, va destacar el fet que "tots els signataris compleixen el seu compromís d'implementar completament el Codi de pràctiques contra la desinformació, anticipant-se a les obligacions en virtut de la Llei de Serveis Digitals."
Per a la Comissió Europea, Twitter s'està quedant "endarrerit" en la lluita contra les fake news, una cosa que preocupa les espases de l'organisme europeu. Cal veure si Musk incideix més en aquest aspecte i es posa a l'altura de la resta de firmes tecnològiques que, de cara a la CE, han complert a l'hora de presentar l'informe.