Els establiments paguen als bancs una comissió cada vegada que paguem amb targeta, però aquesta taxa varia molt segons el comerç. Els hotels, per exemple, paguen un 150% més que els grans supermercats, però al seu torn, els grans supermercats paguen un 60% menys que els súper de barri. Així mateix, els restaurants abonen una taxa un 50% més alta que les gasolineres, i les discoteques un 25% més que els casinos. Per això, és tan habitual veure cartells informatius en alguns negocis on s'indica que hi ha un pagament mínim amb targeta, de, per exemple, 3 euros o 7 euros, doncs l'empresari busquen que aquest pagament amb targeta sigui rendible.
Les taxes mesurades de descompte, és a dir, el que abonen els comerços a les empreses que lloguen els TPV o datàfons (normalment bancs o grans firmes tecnològiques) són de mitjana aquest any del 0,39%, segons les dades aportades pel Banc d'Espanya a tancament de setembre. La xifra ha baixat de manera considerable en els últims vint anys (un 75%) segons ha anat pujant el pagament amb targeta (un 500% des de 2002). Però existeix molta disparitat entre establiments.
Els hotels encapçalen la llista i són els que més comissions paguen, un 0,71% de mitjana cada vegada que un client paga amb targeta de dèbit o crèdit a través d'un TPV per allotjar-se una nit. Entre les comissions més altes també es troben categories soltes on l'import mitjà de compra no excedeix de 15 euros i on els preus, en general, estan condicionats per un determinat marc regulatori. Per exemple, el transport urbà, el metro, el voltant, els pàrquings o les cabines telefòniques. Aquests paguen una taxa del 0,67%; mentre que les empreses de transport de viatgers, com a autobusos o trens, abonen un 0,62%.
Els hotels són els que més comissions paguen i els grans supermercats d'alimentació, els que menys
Els establiments que presten serveis de massatges, les saunes i les discoteques, paguen al propietari del TPV un 0,59% cada vegada que un client paga amb targeta, es tracta de la categoria on més han baixat les taxes des de 2002. Aquell any havien d'abonar una comissió del 3,48%, i per això la taxa ha baixat en un 80% des d'aleshores. Tanmateix, és molt habitual que les discoteques imposin un pagament mínim amb targeta als seus establiments.
Les següents categories amb les taxes més elevades són les empreses de lloguer de vehicles (0,58%) i les agències de viatge (0,57%), seguit de la caritat i solidaritat on també es paga una comissió del 0,56% per cada donació que s'abona amb targeta. El lleure i espectacles (0,52%), les joieries (0,52%) i els restaurants (0,51%) continuen el llistat. Per sota del llindar del 0,5% es troben molts altres serveis. Entre ells, les autopistes.
Cada vegada que paguem un peatge amb targeta, la taxa que cobra al banc a la concessionària és del 0,49%. Als casinos, la comissió baixa al 0,47%, als comerços minoristes (fruiteries, perruqueries, papereries...) al 0,42% i a les farmàcies al 0,38%. Tots aquests negocis paguen més que els petits supermercats, els de barri, on la taxa és del 0,36%. I aquesta continua baixant fins al 0,35% per a les drogueries i fins al 0,33% que adoben les gasolineres.
Tanmateix, els súper de barri paguen més que els grans magatzems, com El Corte Inglés, els gegants del tèxtil, com Inditex o Mango, i les grans cadenes de supermercats com Mercadona, Lidl o Aldi. Doncs els grans establiments abonen una taxa del 0,25% per cada compra que realitza un client i paga amb diners de plàstic i els grans supermercats d'alimentació tanquen aquesta llista, amb una taxa del 0,23%. Mentre que el supermercat de barri paga un 0,36% com s'ha esmentat abans, un 60% menys.
El 2002, fa 20 anys, el primer sobre el qual hi ha registres al Banc d'Espanya, la categoria de massatges, saunes i discoteques era la que més comissions pagava a la banca perquè els seus clients utilitzessin el TPV, un 3,48%. Una tarifa molt diferent de què pagaven els grans supermercats d'alimentació (0,54%) que, igual com ara, era la més baixa i també per això és la que menys s'ha reduït des d'aleshores.