La Comissió Nacional del Mercat de la Competència ha fet públic aquest divendres un comunicat en el qual demana la Lliga "que eviti la discrecionalitat" en la seva venda de drets televisius, als quals ha d'aplicar més transparència i rigor perquè "algunes de les condicions proposades (en les seves licitacions) no s'ajusten als requisits del Reial Decret-llei 5/2015.

En el seu comunicat, l'entitat reguladora assenyala "diversos canvis" que la Lliga ha d'incloure en la comercialització dels drets audiovisuals de Primera i Segona, així com dels partits d'ascens a Primera, en alguns països europeus.

Les recomanacions per a les licitacions, aplicables a partir de la temporada 2025/26, es fan perquè "les licitacions respectin els principis de competència, transparència i no discriminació".

Per complir íntegrament la llei, la Lliga haurà "de cenyir-se a les facultats atorgades conforme al Reial Decret-llei, això és, la comercialització conjunta dels drets audiovisuals inclosos en l'àmbit de la norma".

A més, demana més rigor a l'hora d'adjudicar els drets, "d'utilitzar criteris objectius i avaluables, en la mesura possible, mitjançant fórmules per valorar els requisits d'adjudicació dels lots, per garantir la consecució d'un procediment transparent i competitiu."

Algunes de les formulacions dels concursos de la Lliga per als seus drets televisius a Europa són "ambigües o indeterminades", assenyala l'informe, que demana "més precisió" en aquests aspectes "per evitar la discrecionalitat i augmentar la certesa dels candidats".

Finalment, la CNMC demana que s'impedeixi a les televisions europees ofertes per un període superior als tres anys amb tal de facilitar la competència i "revisar la durada" dels mateixos per garantir-la.

El comunicat resumeix un informe de 23 pàgines publicat el passat 7 d'agost. En ell, la CNMC adverteix que algunes de les observacions ja van ser realitzades en informes anteriors. "algunes d'aquestes observacions no han estat tingudes en compte en la proposta de condicions de comercialització presentada i objecte d'aquest informe", assenyala l'autoritat responsable de regular la competència entre les empreses espanyoles.

En aquest informe s'al·ludeix a més "precisió" necessària tant pel que fa la publicació de les condicions com als terminis i a les obligacions publicitàries i de patrocini associades al contracte.

El 2023, la mateixa CNMC va recomanar a la Lliga que no exclogués de les licitacions els operadors de televisió en obert en la comercialització dels seus drets a Espanya.