Competència ha registrat les oficines de diverses companyies elèctriques per suposades irregularitats. Els inspectors de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) han dut a terme registres a les seus centrals d'Endesa i Naturgy en diferents ciutats d'Espanya, segons ha avançat El Confidencial aquest dijous i han confirmat fonts del sector a ON ECONOMIA.
Els registres s'emmarquen en una investigació de l'organisme que dirigeix Cani Fernández, després que es detectessin suposades irregularitats per part d'ambdues companyies.
No es descarta que els registres per recollir informació interna després de detectar les presumptes infraccions s'hagin estès també a Iberdrola. Segons el medi, les empreses s'han mostrat disposades a col·laborar en els registres, on se'ls han sol·licitat dades internes i han estat requisats tant dispositius com material informàtic sensible.
En qualsevol cas, les indagacions de la CNMC estan encara en una fase molt preliminar i no s'ha incoat cap expedient sancionador. Segons la informació, la investigació afectaria la divisió del negoci de les elèctriques que gestiona les xarxes de baixa tensió en règim de monopoli.
Preguntada per aquest assumpte, Competència no ha fet declaracions sobre això. Des de Naturgy també declinen fer comentaris sobre la investigació de la CNMC. Per part seva, Endesa assegura estar col·laborant al 100% amb la CNMC i esperen el desenvolupament de la recerca.
Tot i que encara es desconeix l'objectiu dels registres, es parla de la possibilitat que les grans companyies energètiques hagin obstaculitzat i posat traves al desenvolupament de l'autoconsum, especialment el col·lectiu.
En aquest sentit, segons un informe publicat dimecres per l'Aliança per l'Autoconsum, formada per més de 50 empreses de renovables, sindicats o cooperatives relacionades amb l'energia neta, les empreses distribuïdores d'electricitat estan suposant l'obstacle més gran per al desenvolupament de l'autoconsum en tota la geografia espanyola.
Així mateix, recentment elEconomista va publicar que Competència també està investigant les elèctriques per suposades traves al desplegament de les infraestructures de recàrrega del cotxe elèctric.
Una situació d'escassetat de carregadors elèctrics que just aquest dimecres l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) posava en relleu. Segons la patronal de fabricants, fa falta més que duplicar els punts de recàrrega pública per assolir els objectius establerts Brussel·les el 2023, que fixen per a Espanya 45.063 punts de recàrrega d'aquest tipus.