El grup d'infraestructures Comsa Corporació va facturar 886 milions d'euros, el 2022, una xifra que representa un augment anual del 17% i que supera en un 5% les previsions que tenia la constructora familiar catalana. Concentrant la seva activitat en les infraestructures, l'enginyeria i els serveis, Comsa va obtenir un benefici anual de 4 milions d'euros, quatre vegades més que el registrat un any abans. La companyia ha destacat que els resultats positius s'han obtingut en un marc econòmic complex, amb un increment de preus generalitzat i les dificultats a la cadena de subministrament que pateix el sector de la construcció i l'enginyeria a escala internacional.
Comsa Corporació, controlada per les famílies Miarnau (amb un 74% del capital) i Sumarroca (amb el 26%), va ampliar la cartera de contractació fins als 1.562 milions (molt en línia amb l'any anterior, quan la cartera es va elevar a 1.470 milions) i va dur a terme diverses desinversions que van contribuir a la reducció del deute del grup. En concret, durant l'any passat, Comsa va sortir del capital de la constructora polonesa Trakcja, amb la venda d'una participació del 32%, de la societat concessionària del Tramvia de Múrcia, que gestionava el 50% amb FCC, a qui va vendre la seva part, i va desinvertir també de la lleidatana GMN, dedicada a la valorització de pneumàtics fora d'ús, que va vendre el Grup Griñó. En el seu conjunt, Comsa ha reduït el deute bancari de més de 1.000 milions d'euros el 2016 fins a menys de 60 milions el 2022, la qual cosa representa menys de dues vegades l'Ebitda del grup, segons un comunicat de l'empresa.
En aquest context, Comsa Corporació "inicia una etapa oberta a la recerca de mecanismes que li permetin afrontar nous reptes en el seu creixement: ampliació de mercats, licitació en projectes de més envergadura, participació en actius concessionals i inversió al parc de maquinària ferroviària," entre altres eixos d'actuació. El president de Comsa, Jorge Miarnau, va destacar que els resultats obtinguts i la concentració dels negocis -infraestructures ferroviàries i civils, enginyeria industrial, concessions i energies renovables- compleixen els objectius del pla d'expansió dissenyat per la companyia amb l'objectiu d'assolir, el 2025, els 1.000 milions de facturació.
Per la seva part, el conseller delegat d'infraestructures, enginyeria i serveis de Comsa, Guillermo Lorenzo, es va mostrar optimista respecte al futur. "Hem tancat un bon any que ens anima a afrontar amb garanties nous reptes amb el focus posat en el nostre negoci de més importància, principalment a Espanya", ha dit.
Entre els últims projectes internacionals de Comsa, figura l'adjudicació de la rehabilitació de 14,9 km de via fèrria del Ferrocarril Istme de Tehuantepec (FIT) al seu pas per Oaxaca (Mèxic). Aquest contracte, que s'executarà en UTE amb Grup Constructor Diamant, representa un pas més en l'expansió del grup a Mèxic, país en el qual compta amb presència estable des de 2009. Així mateix, a Portugal, va assumir el projecte de modernització de via i catenària de la línia de Cascais, a través de la seva filial Fergrupo, per un import de 31,6 milions d'euros. Juntament amb la constructora brasilera Marquise, ha iniciat el projecte d'execució de les obres per a la implementació d'un carril d'autobusos de trànsit ràpid o BRT a Brasília, denominada Estrada Parque Indústrias Gráficas; una obra valorada en 30 milions d'euros.
D'altra banda, com obres finalitzades, el 2022, el grup va destacar l'acabament dels 14 quilòmetres d'infraestructura pera el tramvia d'Odense, a Dinamarca, amb doble via entre els districtes de Tarup Centro i Hjallese, i de les 26 estacions que conformen la línia. A més, la constructora s'ha encarregat també dels treballs de senyalització, telecomunicacions, un centre de control i manteniment, així com les proves prèvies a l'inici del servei.