Faconauto, la patronal dels concessionaris d'automòbils, ha presentat al Ministeri de Comerç i al Ministeri d'Economia una nova redacció per a una esmena transaccional que reguli les indemnitzacions als concessionaris en el cas que el fabricant cancel·li els seus contractes de manera unilateral, després del rebuig de la comissió dijous passat a la registrada pel PDeCAT en el projecte de llei per a la creació de l'Autoritat del Client Financer. A la nova redacció, Faconauto ha rebaixat les seves pretensions, modulant o renunciant a alguns dels conceptes indemnitzatoris, com les inversions no amortitzades, la despesa de personal o el fons de comerç, recollits en l'anterior text, amb l'objectiu que aquesta nova proposta s'aprovi en el Ple d'aquest dijous, 18 de maig.
PDeCAT, a petició del Faconauto, va utilitzar la tramitació en el Congrés del projecte de llei per a la creació de l'Autoritat del Client Financer, per presentar una esmena a la Disposició final XX, de la Llei 12/1992, de 27 de maig, sobre contracte d'agència, en els següents termes: "4. Les previsions contemplades en els apartats anteriors seran així mateix d'aplicació a qualsevol contracte relatiu a la distribució de vehicles, de tal manera que l'agent, distribuïdor o concessionari, en cas d'extinció unilateral de la relació contractual, tindrà dret a una justa indemnització pel fons de comerç, les inversions no amortitzades per a l'execució i desenvolupament del contracte i les indemnitzacions relatives al personal laboral que treballés per a l'agent, distribuïdor o concessionari."
Fonts de la patronal dels concessionaris expliquen que en la recerca d'una esmena transaccional estan proposant als ministeris amb competència en la distribució de vehicles que la indemnització no es fixi necessàriament pels tres conceptes inclosos en la primera esmena, que no va passar el filtre de la Comissió d'Assumptes Econòmics dimarts 9 de maig, sinó per un dels tres: el fons de comerç, les inversions no amortitzades i el cost de les indemnitzacions del personal laboral.
Faconauto assegura que la seva predisposició és assolir un "acord de mínims" que creï un marc regulador per a les relacions entre concessionaris i fabricants. A més, assegura que en la seva nova proposta l'import d'indemnització en el cas de "males pràctiques" d'una marca quan cancel·la unilateralment un contracte es reduiria "encara més", però sempre subjecte "al que indiqui el jutge en última instància". Així, esperen que en la votació en el Ple d'aquest dijous es pugui regular l'activitat del sector, després del rebuig de la comissió la passada setmana amb els vots en contra de PSOE i PP.
Els fabricants neguen que Espanya sigui l'excepció
Des de la patronal dels fabricants, Anfac, assenyalen a ON ECONOMIA que Espanya no és una excepció en matèria normativa de les relacions contractuals entre fabricants i les seves xarxes de concessionaris. I matisen que l'esmena presentada per PDeCAT, pretén una solució i una legislació que només és present a Itàlia i Bèlgica. "No és cert, per tant, que Espanya sigui l'excepció, sinó al revés, és Itàlia l'únic país que regula específicament aquest assumpte", segons argumenta Anfac emparant-se en un informe jurídic elaborat pel Despatx Gómez-Acebo & Pombo. El treball del bufet determina que "l'esmena segons es manifesta, estaria inspirada de règims similars en vigor en països del nostre entorn. Tanmateix, no existeix pràcticament cap estat membre que prevegi legislativament l'obligació d'indemnitzar els concessionaris de vehicles automòbils al terme de la relació contractual en els termes recollits en la proposta de modificació. Les úniques excepcions les trobem a Itàlia i a Bèlgica, encara que amb abastos dispars".