La cooperativa valenciana de supermercats Consum va reduir els seus beneficis un 15% el 2022 fins als 57,7 milions d'euros com a conseqüència de l'"esforç" de la cadena per no repercutir en els seus preus l'increment dels costos de l'energia o les matèries primeres. En concret, el seu marge net s'ha reduït en mig punt en passar del 2% de 2021 a l'1,5% de l'any passat. Al contrari, les vendes totals van créixer fins als 3.864 milions per l'efecte de la inflació, un 14,4%.
"Ens ajustem molt als marges i anem al límit. La distribució és un sector supercompetititvo i a Espanya la competència és atroç. Els marges són molt ajustats", ha destacat el director general de Consum, Juan Luis Durich, durant la presentació dels resultats de l'empresa de l'exercici 2022, en el qual els seus preus van pujar entre 3,5 i 4 punts menys que la inflació.
A més, Durich ha subratllat que, encara que en les seves previsions per a aquest any preveia que la baixada del marge es limités a 0,1 punts, la realitat és que des de començament d'any l'ajustament està sent d'uns altres 0,5 punts perquè la inflació baixa a menor ritme de l'esperat. Sense referir-se expressament als seus competidors, el director general de Consum ha opinat que la reducció dels seus beneficis per l'ajustament de marges reflecteix un "esforç superior" que el d'altres supermercats que han guanyat més el 2022.
Un dels factors que explica l'ajustament dels marges és l'avenç de la quota de la marca pròpia a la cistella de la compra. En el seu cas, el percentatge de la marca blanca sobre el total de vendes és del 31%, un 20% més durant l'últim any.
A més de per la reducció del marge net aplicada, el descens dels beneficis respon també a l'increment en el ritme de creació d'ocupació, que ha crescut un 6,9% a l'exercici, i a l'augment de gairebé un 13% de les inversions malgrat l'increment sostingut dels costos a tota la cadena.
La sequera pot apujar els preus a l'estiu
D'altra banda, el director general de Consum ha alertat sobre l'efecte que la sequera pot tenir sobre els preus dels aliments, sobretot a l'estiu, davant de la necessitat d'haver de buscar proveïdors en altres zones. "Les collites poden ser molt inferiors, sobretot en productes de secà: patata, oli o blat que no disposen de mitjans de reg artificials i depenen que plogui. Això és com el petroli, quan baixa la producció, el preu va per a dalt. Hi ha moltes incògnites en l'aire", ha explicat.
Encara que ha pronosticat baixades a determinats productes, ha donat per fet que d'altres pujaran com a conseqüència d'aquesta situació. Durich ha posat com a exemple el cas de la poma, sobre la qual hi ha "problemes" perquè Holanda, que produïa en hivernacles, ha deixat de fer-ho perquè no resulta rendible pel preu de l'energia i, en acudir al mercat per cobrir aquesta demanda, pressiona a l'alça els preus.
Topar els preus, un despropòsit
Sobre les possibles mesures per atenuar l'increment en el preu dels aliments, Durich ha opinat que topar els preus dels aliments com demana Podemos és "un despropòsit de totes totes" perquè pot provocar pujades en altres productes no topats. "Demostra un desconeixement total del sector", ha insistit.
Pel que es refereix a les vendes en volum, aquestes van créixer un 11,7% a superfície constant, un augment que supera en gairebé en dos punts percentuals a la mitjana del sector de la distribució, segons l'INE. Per la seva part, les vendes de la botiga online de la cooperativa van augmentar un 7,3%, fins a assolir els 65,8 milions d'euros.
Aposta per la innovació
El 2022, Consum ha invertit un 12,9% més, 168 milions en total, per la fase de renovació logística de plataformes i d'inversió de futur de l'empresa. A més, la inversió en innovació ha estat de 25,2 milions d'euros, un ritme que es mantindrà en el futur.
El total d'inversions va assolir els 168,4 milions d'euros, un 12,9% més respecte a 2021, destinades a l'obertura de 50 nous supermercats, -12 de propis i 38 franquícies Xàrter-, a l'ampliació i reforma de 41 botigues per adequar-les al nou model de Consum i la digitalització de processos de totes les centrals logístiques, així com a processos d'innovació i digitalització. Amb les noves obertures, la xarxa comercial compta amb 874 establiments, 477 de propis i 403 Xàrter (652.646 m² de sala de vendes), ubicats en la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-La Mancha, Múrcia, Andalusia i Aragó. En aquest 2023, la Cooperativa preveu mantenir el seu ritme d'obertures i obrir 50 supermercats més: 15 de propis i 35 Xàrter i realitzar 22 reformes i ampliacions.
Quant a la xarxa, ha obert 50 noves botigues el 2022 i reformat 41 per adequar-les al nou model de Consum i la digitalització de processos de totes les centrals logístiques, així com a processos d'innovació i digitalització. El 2023 obrirà 15 nous Consum i 35 Xàrter. A Catalunya, segon mercat en importància per darrere de la Comunitat Valenciana, ja disposa de 240 botigues i la previsió és obrir unes altres tretze botigues més aquest any.
Amb això, la xarxa assoleix ja els 874 punts de venda (471 de propis de Consum i 403 Xàrter ubicats en la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-La Mancha, Múrcia, Andalusia i Aragó. La seva quota de mercat és del 13,3% als mercats en els quals és present. Això la situa al sisè lloc del rànquing nacional d'empreses de distribució per superfície, 0,1 punts més de quota que el 2021 fins al 4,5% del mercat nacional.
Superarà els 20.000 fets servir
La plantilla superarà aquest any les 20.000 persones, ja que el 2023 té previst incorporar un miler d'empleats. El 2022 va crear 1.125 nous llocs de treball un 6,9% més. El 96% de la plantilla són socis de la cooperativa fixos o en període de prova. Els socis treballadors són propietaris de la cooperativa, pel que s'impliquen en la gestió i es reparteixen els beneficis. El 2022, es van repartir 72,9 milions d'euros, dels quals 46,3 milions corresponen al repartiment de resultats cooperatius entre els socis treballadors i 26,6 milions, a primes per objectius.
El febrer de 2023 va aplicar una pujada salarial del 9% per al 100% de la plantilla, una mesura que va suposar una inversió de més de 32,9 milions d'euros i un augment mínim per soci treballador de més de 1.430 euros bruts a l'any.
Consum compta amb un total de 482 supermercats entre propis i franquícies Xàrter en la Comunitat Valenciana i recentment ha comprat una parcel·la de prop de 400.000 m² a Aldaia per aixecar un nou bloc logístic que li permeti continuar creixent al seu territori d'origen. A Catalunya, el seu segudo mercat per mida de la xarxa, disposa de 240 establiments entre supermercats propis i franquícies Xàrter i ha adquirit una parcel·la de 142.000 m² a Montcada i Reixac per a la futura construcció d'una altra plataforma logística. En total, la seva plantilla a Catalunya a 31 de gener ascendia 4.077 persones i durant l'any passat va realitzar compres per valor de més de 783 milions d'euros a proveïdors locals.