Consum ha multat quatre aerolínies de baix cost per cobrar l'equipatge de mà. El ministeri que dirigeix Pablo Bustinduy ha imposat una sanció de 150 milions d'euros a Ryanair, Vueling, EasyJet i Volotea per cobrar als passatgers l'equipatge de mà, després de les denúncies rebudes per diferents associacions de consumidors, entre elles Facua, segons ha avançat la Cadena SER.
Fonts del Ministeri de Consum han confirmat a EFE que a l'estiu de 2023 es van obrir expedients a quatre aerolínies de baix cost davant de les denúncies rebudes, per investigar pràctiques considerades abusives. Entre elles figurava cobrar un suplement per la reserva de seients contigus per acompanyar menors i persones dependents; falta de transparència en la informació precontractual sobre el preu final del servei; cobrar un suplement per l'equipatge de mà dels passatgers, i no permetre el pagament en metàl·lic a l'aeroport per aquests o altres serveis addicionals.
La sanció pot ser recorreguda, i una vegada esgotada aquesta via, les companyies poden acudir als tribunals, indica la mateixa font. D'aquesta manera, les aerolínies poden recórrer, primer davant el ministre en cassació i després davant l'Audiència Nacional. L'Associació de Línies Aèries (ALA), que aglutina el 85 % del trànsit aeri a Espanya, ha rebutjat la decisió de Consum, que implica prohibir el cobrament de la maleta de cabina que realitzen algunes companyies aèries.
ALA denuncia la “ingerència” de Consum
En un comunicat, ALA assenyala que això perjudicarà els consumidors, “en suprimir l'opció dels passatgers de contractar exactament el que necessitin”. Per això, l'associació indica que els prop de 50 milions de passatgers que avui dia no porten maleta de cabina a bord i només viatgen amb l'equipatge de mà sota el seient, no podrien beneficiar-se de pagar només pels serveis indispensables, obligant-los a contractar serveis que no utilitzen.
“Sancionar aquesta pràctica limita l'opció de pagar només pels serveis indispensables i s'obligaria tots els passatgers a contractar el servei de transport de maleta de cabina, encara que no ho necessitin. El consumidor serà el principal perjudicat per aquesta ingerència del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 al mercat únic europeu i la llibertat tarifària emparada pel dret europeu”, ha asseverat el president d'ALA, Javier Gándara, després de conèixer-se la decisió.
En aquest sentit, Gándara ha assenyalat que des d'ALA defensen “el dret del consumidor a triar la seva millor opció de viatge i la llibertat de les companyies aèries per, com a qualsevol altre sector en una economia de lliure mercat, fixar lliurement les tarifes dels seus serveis”. Per la seva part, des de Facua valoren la decisió de Consum i recorden que els consumidors tenen dret a reclamar la devolució d'aquests càrrecs extra.
També s'han pronunciat des de l'associació d'usuaris financers Asufín a favor de la mesura adoptada per Consum. L'associació confia que la sanció serveixi de fre efectiu a la impunitat amb la qual les companyies "menystenien" els drets dels consumidors. Així mateix, destaquen que és "urgent" un canvi de conducta per part d'aquestes companyies, que sistemàticament posen en pràctica usos que constitueixen "un abús en tota regla".
Per part seva, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), una de les denunciants, assenyala que en la seva denúncia indicaven que l'equipatge de mà, que ha de ser considerat com "un element indispensable del transport dels passatgers i, per tant, no pot ser objecte d'un suplement en el preu del bitllet d'avió".
"En la resolució, el Ministeri deixa clar que, sobre la base de la legislació vigent i jurisprudència que la interpreta, les companyies aèries tenen dret a determinar les mesures i pesos de l'equipatge de mà que pot portar-se a bord, però no per això poden cobrar cap import extra per aquest equipatge", indica. Per això, celebra la decisió de Consum i desitja que aquestes sancions "serveixin com a exemple per a altres autoritats europees" i altres companyies que duguin a terme les mateixes "pràctiques abusives".