Una empresa emergent o start-up és un negoci orientat a aconseguir una empresa escalable i repetible amb capacitat de créixer molt de pressa, amb un vessant tecnològic i recolzant-se en la innovació. Aquestes companyies desenvolupen els productes amb inversions baixes i el seu caràcter innovador implica també una major incertesa i més risc que les empreses tradicionals. Les start-ups més exitoses de tot el món tenen una cosa en comú: resolen un problema que la gent ni sabia que tenia i són capaces de crear un nou mercat o alternar-ne un d’existent. Però, com van començar els gegants que coneixem actualment?
Diuen que d’una boda en surt una altra, però, d’una boda en podria sortir una companyia? Aquest és el cas de Wallbox i dos amics de la universitat: Enric Asunción i Eduard Castañeda. El 2015, quan ambdós van coincidir a la cerimònia d’un amic després de mesos sense veure’s, van aprofitar per posar-se al dia i, entre copes, va sorgir la idea de negoci, crear un proveïdor intel·ligent de gestió d’energia i càrrega de vehicles elèctrics. Actualment, Wallbox és el primer unicorn espanyol que cotitza a la borsa de Nova York, compta amb més de mil empleats i està present en 117 països.
Potser el nom de John Pemberton no és conegut, però sí l’empresa que va fundar. I és que el químic farmacèutic estatunidenc és l’inventor de la Coca-Cola. Va ser el 8 de maig de 1886 quan va comercialitzar el primer got de la beguda al centre d’Atlanta a un cost de 5 centaus. El seu creador va passar hores barrejant ingredients per crear un medicament contra els problemes de digestió i que, al mateix temps, aportés una suficient capacitat d’energia. El primer any venien 9 productes al dia i actualment en comercialitzen més de 1.900 milions diàriament.
De la papereria als diamants de luxe
I dels papers als diamants? L’any 1837, Charles Lewis Tiffany i Teddy Young van fundar un negoci enfocat a la papereria i als articles de luxe. Amb una inversió inicial de 1.000 dòlars (tot i que en aquella època el seu valor era molt superior a l’actual), Tiffany Young and Ellis comercialitzava una gran varietat de productes de papereria. No va ser fins a l’any 1853 quan la companyia va passar a anomenar-se Tiffany&Co i van decidir enfocar-se en el sector de les joies i l'orfebreria.
Segurament són els paperets més coneguts del món i van néixer d’un error. El doctor Spencer Silver, un científic de 3M, treballava investigant uns adhesius que es poguessin fer servir en el camp de l’aviació. Per contra, el resultat va ser una pega dèbil que podia enganxar-se i desenganxar-se amb un sol dit. El 1980, una dècada més tard d’aquest descobriment, Art Fry, company de Silver al laboratori i que cantava al cor d’una església i es va cansar que li caiguessin els paperets que inseria en el seu quadern de partitures a tall de marca pàgines i va recordar l’invent del seu company. Dies després ambdós científics van començar a desenvolupar els famosos Post-it.
Iniciar un projecte a través de les xarxes
Alex Benlloch i Bruno Casanovas, ambdós del 2000, es van conèixer a través de les xarxes socials. Tenien interessos comuns i van decidir fer “alguna cosa gran”. Des de les habitacions de les seves residències d’estudiants i amb una inversió inicial de 600 euros van iniciar el seu projecte, Nude Project, que cinc anys després ja factura 26 milions d’euros. Sota el lema “By artists, for artists” van començar a vendre articles i sempre de la mà de les xarxes socials, especialment Instagram, que és on van trobar des dels inicis el seu públic objectiu: la Generació Z.
I del públic més jove i les seves peces a l’emprenedor espanyol per excel·lència: Amancio Ortega. Sense haver acabat els estudis, va decidir que guanyar diners era més important que seguir estudiant i amb 14 anys va començar a treballar com a repartidor en una camiseria. Un temps més tard va començar a confeccionar els seus propis dissenys fins que, juntament amb la seva primera dona, va fer els primers passos a la seva aventura empresarial. Avui dia, la multinacional del tèxtil compta amb una desena de filials, entre les quals destaquen Zara, Bershka i Pull and Bear.
Microsoft i la casualitat
Respecte a les empreses tecnològiques, Steve Jobs, per exemple, va idear Apple l'any 1976 al garatge de casa els seus pares (o això diuen, ja que hi ha altres persones que asseguren que va ser a l'habitació de la casa familiar) i Mark Zuckerberg va crear Facebook durant la seva època universitària per poder xatejar amb els seus companys de Harvard. I, igual que Post-it, el naixement de Microsoft també va ser una casualitat. L’any 1975, Bill Gates i un amic seu van veure un petit ordinador en una revista i se’ls va ocórrer desenvolupar un programari per a aquesta màquina. Va ser llavors quan Gates va abandonar la universitat i es va centrar en cos i ànima en el desenvolupament del negoci.