"Ceras Roura fa un producte de qualitat i innovador que va arribar un punt en què la gran distribució no valorava i els marges eren cada vegada més reduïts, i teníem dues opcions: o fèiem un canvi de rumb o ens abocàvem al tancament”. Així de categòric és Miquel Roura, conseller delegat de Ceras Roura, quan explica l’etapa més recent de la marca d’espelmes de Figueres (Girona).

Miquel Roura es remunta a finals de 2022 quan la família Roura, amb ell al capdavant de la direcció executiva, va prendre la decisió de dissenyar, fabricar i distribuir “espelmes de més categoria” per realçar la qualitat dels seus productes. Una qualitat que els ha portat, per exemple, fins a dissenyar i produir espelmes perfumades per a la marca de luxe Loewe, que es venen a gairebé 400 euros.

Les espelmes de Ceras Roura “transmeten perfums i sensacions” i millorant i sofisticant la seva elaboració i la presentació final van donar peu al llançament de quatre noves col·leccions a la Fira Ambiente, el gener de 2023, a Frankfurt (Alemanya).

Nova col·lecció d'espelmes de Ceras Roura
Nova col·lecció d'espelmes de Ceras Roura

Les col·leccions consten de diferents mides i presentacions d’espelmes -complementades cada una amb el corresponent ambientador Mikado-. Són productes que incorporen innovadores formulacions amb ceres vegetals que són més cremoses, perfums més refinats, envasos de porcellana o de ceràmica, embolcalls de cartó reciclat... aquests van ser alguns dels elements que va triar l’equip intern de Ceras Roura per al desenvolupament dels nous productes. Col·leccions com Winter Seduction, la carta de presentació de la qual a la Fira Ambiente diu: ‘col·lecció inspirada en la calidesa de la llar durant les fredes tardes d'hivern, aportant pau i evocant moments agradables. Aquestes fragàncies t'ajudaran a fer front als dies curts i a les llargues nits d'hivern, deixant que la naturalesa de l'hivern entri a casa teva’.

El conseller delegat de Ceras Roura, Miquel Roura
El conseller delegat de Ceras Roura, Miquel Roura

Col·leccions d'alt valor afegit

Aquestes col·leccions i la fira de Frankfurt “ens van obrir les portes a cadenes de decoració i interiorisme d’abast internacional”, especialment a Europa, “perquè a Espanya aquest segment encara no és prou madur per aconseguir una massa de consumidors disposats a entendre que es pot pagar 15 o 25 euros per una espelma”. Els països del nord d’Europa, Estats Units, Canadà, Anglaterra són mercats on “l’ús de les espelmes està més arrelat i se’n fa pràcticament un ús diari; aquí això encara no passa”, manifesta Miquel Roura. No obstant això, a Espanya també es posicionen amb “gran acceptació” a establiments o cadenes de botigues destinades a la decoració i l’interiorisme, o la jardineria.

Amb més d’un any de trajectòria amb aquestes col·leccions, "la gran acceptació que han tingut ens fa preveure que en tres anys la facturació que prové de les vendes a l’exterior passarà del 30% actual al 50%, per arribar a assolir el 70% d’aquí a 10 anys”, concreta Roura. Sense voler criminalitzar la gran distribució, el director de Ceras Roura explica que, a finals del 2022, “els números no sortien”. La gran distribució els aportava molt volum, però “cada vegada ens ajustaven més els marges” i això coincidint amb “uns anys amb un gran increment dels costos de producció, no veiem garanties de futur”. “Un supermercat ens pot pagar per una espelma entre 0,40 i 0,80 euros, per ells les venen al voltant dels 2 euros”, especifica.

Miquel Roura, conseller delegat de Ceras Roura, empresa de Figueres (Girona)
Miquel Roura, conseller delegat de Ceras Roura, empresa de Figueres (Girona)

Per tant, pensant el 2022 que tenien una facturació de 14 milions i que seria un any amb tancament negatiu, Ceras Roura ha augmentat la rendibilitat i ha sostingut la facturació. Miquel Roura reitera que un negoci no se sosté només per la facturació. "No és el més important en una empresa, el que cal és fer caixa”, i el 2024 han facturat 14 milions, “però guanyant un 12%”. “Hem fet bé les coses; hem estat més eficients en producció i les noves línies ens donen més marge, malgrat que les tirades siguin més curtes”, explica. Els objectius que s’han fixat a Ceras Roura és arribar a marges del 20% i facturar 17 o 20 milions, el 2030. Un dels focus per aconseguir-ho serà potenciar el mercat americà que té molt potencial de creixement i per al qual tenen oficina a Nova York; i obrir nous mercats, com han fet el 2024 amb Mèxic i amb la tria d’un distribuïdor a Islàndia.

De la litúrgia a 'Los Tudor'

L'any passat va fer 112 anys que el mossèn Sebastià Roura Casadevall va pensar que es podria obrir camí a la indústria de la cereria elaborant espelmes per a la litúrgia, i va demanar ajuda al seu germà, Genís Roura, a qui finalment va traslladar la fabricació. Amb el pas dels anys, la nissaga dels Roura i la seva dedicació a la cereria els ha convertit en una marca referent a Espanya i a Europa. La direcció de la companyia recau en Miquel Roura, que juntament amb la seva germana Xènia -responsable del departament de compres- són la cinquena generació de la família Roura. El seu pare Xavier Roura també trepitja l'empresa cada dia.  

El director general de Ceras Roura argumenta que la fàbrica de Figueres (Girona) pot sostenir el creixement futur. Actualment, elaboren unes 600 referències de producte, amb un volum important. A la fàbrica treballen 45 persones i es fabriquen entre 5.000 i 8.000 espelmes l’hora.

Les instal·lacions de 15.000 metres quadrats permet emmagatzemar més primeres matèries i fer tirades llargues de producció per ser més eficients, i també disposen de la maquinària tecnològicament adequada per tenir flexibilitat en el canvi de la fabricació. És un centre fabril que es va construir a finals dels anys 90 del segle passat, després que un incendi destruís la històrica fàbrica de la marca.

“Va ser una inversió important perquè ens vam voler dotar de maquinària d’última tecnologia que ja donés resposta a les necessitats del mercat i per sortir dels productes més tradicionals i entrar en les espelmes perfumades i de decoració”, explica Miquel Roura. La maquinària és tan potent que poden produir 200.000 espelmes cada dia.

Una de les escenes de 'Juego de Tronos' amb un conjunt d'espelmes de Ceras Roura
Una de les escenes de 'Juego de Tronos' amb un conjunt d'espelmes de Ceras Roura

I és amb aquesta tecnologia i l’experiència que tenen el que els va conduir fins a les grans productores de sèries com Juego de Tronos, Los Tudor o Vikings que els van encarregar les espelmes que havien de sortir a moltes de les escenes, “perquè volien un color molt concret que donés la imatge d’una espelma antiga, que fes molta flama i que, per tant, degoti molt i faci força llàgrimes”.

L’últim atreviment que s’han permès ha estat obrir una botiga física al centre de Girona. És tracta d’un establiment que regentava una cosina del pare de Miquel Roura que, en edat de jubilació, no tenia continuïtat. Un cop remodelada i amb molts dels productes de Ceras Roura “veiem que és una gran eina per copsar què vol el client, els colors, els perfums, els usos que més interessen... un bon lloc per testejar les tendències del mercat”. Però, ara mateix, no es plantegen obrir cap més establiment.