El govern xinès ha ordenat a les aerolínies del seu país que no acceptin més lliuraments d'avions Boeing. D'aquesta forma, la Xina reacciona a la decisió de Donald Trump d'imposar un aranzel del 145% a les importacions des del gegant asiàtic.

A més, el govern xinès també ha demanat a les companyies aèries del seu país que paralitzin compres d'equips o peces a empreses nord-americanes, segons ha avançat Bloomberg.

La Xina està estudiant la manera d'ajudar les aerolínies locals que compten amb avions Boeing en les seves flotes i que ara s'enfronten a costos de manteniment més elevats.

En el primer trimestre d'aquest any, Boeing va lliurar 18 avions a aerolínies xineses, la majoria del model 737 MAX i, principalment, a China Southern Airlines, segons dades consultades per Europa Press. Tanmateix, no consten noves comandes en el que es porta d'any.

En aquests moments, 10 avions Boeing del model 737 MAX s'estan preparant per incorporar-se a les flotes de China Southern Airlines, Air China i Xiamen Airlines, tal com recull el portal web Aviation Flights Group. Una part d'aquestes naus es troben a les instal·lacions de Boeing a Seattle, mentre que una altra part ja està en el centre d'acabat de Zhoushan, a l'est de la Xina.

La decisió xinesa suposa un dur cop per a Boeing, que en els mesos de gener i febrer d'aquest any va superar Airbus, el seu competidor europeu, en el lliurament de nous avions comercials. En el primer trimestre va completar 130 enviaments, 47 més en comparació al mateix període de l'any anterior.

Els analistes del sector apunten que la Xina acapararà el 20% de la demanda mundial de nous avions en les dues pròximes dècades. L'agost de l'any passat, Boeing calculava que la Xina doblarà la flota d'avions comercials en 20 anys, fins a arribar a les 9.700 naus el 2043. El creixement econòmic de la potència asiàtica i la demanda de trànsit aeri, que acompanyarà al creixement sostingut del consum privat i la producció industrial, generaran un augment anual de la flota al voltant d'un 4,1%, segons les dades de la companyia nord-americana. Actualment, la Xina compta amb aproximadament 4.300 avions comercials. L'informe Perspectives del Mercat Comercial a la Xina per a 2024, elaborat per Boeing, també estimava que el mercat d'aviació civil xinès necessitarà 8.830 nous avions en els propers 20 anys, cobrint des d'aeronaus regionals fins a les de llarg radi.

Per la seva part, Airbus continua analitzant els possibles impactes de la política aranzelària de Trump, si bé manté la previsió de lliurar 820 avions comercials al llarg de l'any, un 7% més, segons va anunciar el seu conseller delegat, Guillaume Faury, durant la junta general d'accionistes d'aquest dimarts. També manté la previsió d'un benefici operatiu ajustat d'uns 7.000 milions d'euros per a aquest any.

No obstant això, Faury ha reconegut que existeix "incertesa" sobre quin serà el potencial impacte de la imposició d'aranzels, posposats de moment, sobre aquest negoci. "En l'actualitat no pot avaluar-se de forma concloent", ha recalcat, tenint en compte, a més, que l'activitat d'Airbus es desenvolupa en una combinació de països de diferents entorns econòmics, com la Unió Europea, els Estats Units o la Xina.