El Corte Inglés ha deixat enrere definitivament les complicacions pandèmiques i ha posat el turbo gràcies a l'impuls del consum, el ritme imparable del turisme i la solidesa de la seva cartera immobiliària. El grup de grans magatzems ha impulsat les seves vendes a totes les àrees del negoci al seu últim exercici fiscal, surfejant la inflació i aprofitant la seva reestructuració per aconseguir reduir el deute i el palanquejament.
La companyia que dirigeix Marta Álvarez ha aconseguit augmentar els seus ingressos fins als 16.333 milions d'euros, amb l'impuls del segment retail i gràcies a l'empenta aconseguida per El Corte Inglés Viajes, que ha registrat els millors resultats de la seva història. La societat ha aprofitat la puixança del turisme el 2023, any rècord a Espanya, fins a assolir els 3.306 milions d'euros (+12,6%) en ingressos.
Així mateix, el deute financer net del grup es va situar en el nivell més baix dels últims 16 anys, amb 2.059 milions d'euros, equivalent a 1,9 vegades l'ebitda de l'empresa. Es tracta d'un 10,3% inferior al registrat l'any anterior. Igualment, en tan sols dos anys, El Corte Inglés ha aconseguit reduir el seu passiu des dels 3.100 milions i una ràtio del palanquejament de 3,7 vegades l'ebitda de l'empresa.
Per tot això, les agències de qualificació Fitch Ratings i Standard & Poor's han atorgat el grau d'inversió a la companyia amb una nota de BBB-. Les agències destaquen els punts forts d'El Corte Inglés al sector, com la seva diversificació del negoci en múltiples segments del mercat al detall espanyol, així com la solidesa financera que li dona la seva cartera d'actius immobiliaris.
Una rendibilitat modesta compensada per l'immobiliari
"La rendibilitat continua sent inferior a la mitjana del sector de grans magatzems, però s'explica en part per la seva més gran diversificació de negoci, ja que els seus segments d'alimentació i viatges tenen marges estructuralment inferiors i representen més d'un terç dels ingressos. Això es veu compensat per la propietat immobiliària, així com pel reconeixement de la seva marca i la seva posició única a Espanya, un mercat amb especificitats culturals i dinàmiques de mercat particulars", destaca Fitch.
D'aquesta manera, l'empresa va augmentar el seu marge brut des del 31,9% fins al 32,8% el 2023. També Standard & Poor's posa en relleu la "flexibilitat" de la cartera immobiliària de la cadena de grans magatzems. "Considerem que la monetització per part d'El Corte Inglés del seu negoci immobiliari no operativa és una font de flexibilitat financera, ja que posseeix una àmplia cartera lliure de càrregues amb un valor de taxació de 15.500 milions d'euros el 2024."
Per la seva banda, El Corte Inglés apunta a la presentació dels seus resultats que el valor del seu negoci immobiliari és "lleugerament inferior" al de l'exercici 2022, a causa de "les desinversions en actius no estratègics i a l'augment de la rendibilitat a l'entorn macroeconòmic". A tancament de l'exercici anterior, el valor brut d'El Corte Inglés Reial State era de 16.000 milions d'euros. Tanmateix, apunta, aquest descens "s'ha vist parcialment mitigat pel bon comportament operatiu dels actius".
Ha monetitzat més de 2.000 milions els últims quatre anys
En aquest sentit, Fitch considera que és probable que el grup dugui a terme "vendes selectives d'actius" en el futur i destaca que el grup ha monetitzat més de 2.000 milions d'euros d'actius immobiliaris i negocis no operatius els últims quatre anys. El grup va crear aquesta divisió del negoci l'any 2019, sota la qual en va absorbir tres altres: obres i construccions, explotació i gestió d'actius immobiliaris.
L'objectiu inicial era servir, tant al mateix grup com a companyies externes. Més tard, constituiria la seva nova filial Logística Avançada, amb la qual presta serveis logístics a tercers, i el 2021 l'empresa va anunciar un pla estratègic per vendre actius immobiliaris per 3.000 milions d'euros i així poder anar reduint el deute. En qualsevol cas, la decisió d'impulsar una immobiliària dins de la companyia està donant els seus fruits.
"La cartera immobiliària d'El Corte Inglés continua proporcionant flexibilitat financera i dona suport a la qualificació actual. La cartera també comprèn projectes de desenvolupament amb capacitat de generar ingressos addicionals", afegeix Standard & Poor's. La cartera està distribuïda entre Espanya i Portugal: el 87% dels actius són grans magatzems, un 5% oficines, un 4% plataformes logístiques i un altre 4% altres actius comercials.
Més enllà de l'immobiliari, la diversificació del negoci és el que més valoren les firmes qualificadores. "L'última estratègia d'El Corte Inglés prioritza ara el comerç al detall com a negoci principal davant nous negocis o grans desenvolupaments immobiliaris", assenyala Fitch i afegeix que el seu objectiu és "reforçar les marques privades, millorar els seus omnicanals, invertir en restaurants de gran afluència i reduir les operacions menys rendibles".
Operacions com la venda parcial de Supercor a Carrefour i el tancament de la botiga madrilenya de Méndez Álvaro. Per la seva banda, Standard & Poor's creu que "la diversificació de productes i serveis proporciona resiliència i flexibilitat, de manera que la volatilitat dels guanys d'El Corte Inglés és més comparable a detallistes de gran varietat, com Target o Walmart, en comptes de més concentrats en moda i bellesa".