El Corte Inglés porta immers en un procés d'aprimament de la seva estructura durant els últims anys. Els ajustaments de personal i la reducció del nombre de botigues formen part d'un procés de la companyia per ser més eficient en costos, aconseguir un model de negoci enfocat a no perdre clients i optimitzar el segment online enmig d'una carrera entre les principals companyies de moda que operen al país. Tot això en un context econòmic complicat i amb una situació financera que, si bé està aconseguint remuntar, encara es veu llastada pel deute.
L'últim pla de reordenació de la seva plantilla pacte amb els sindicats aquest dilluns, que afecta 2.100 empleats, confirma la sortida d'unes altres 630 persones a través de baixes incentivades i la recol·locació d'altres 1.470 des de les oficines administratives a les botigues, amb el corresponent canvi de funcions per als treballadors. Es tracta d'una primera part del pla de reestructuració que culminarà a començaments de 2025, segons el pla estratègic de la companyia liderada per Marta Álvarez.
No obstant això, si fem la vista enrere, El Corte Inglés ha anat retallant el nombre d'empleats de la seva plantilla des d'abans fins i tot de la pandèmia del coronavirus, quan va patir una greu crisi. Així s'observa als seus informes anuals que reflecteixen tots aquells aspectes no financers de la companyia tèxtil. D'aquesta manera, ja el 2019 va tancar l'exercici per sota dels 90.000 treballadors repartits en els diferents mercats en els quals opera i amb els quals venia finalitzant exercicis anteriors. Una xifra que ha continuat baixant dràsticament en els següents anys.
La reducció de plantilla, una constant en els últims anys
Segons el seu últim informe no financer (2021), el nombre de treballadors en plantilla de l'empresa madrilenya ha descendit fins als 79.804, en comparació amb els 85.243 amb els quals va tancar l'exercici 2019. En el cas d'Espanya, on el grup de grans magatzems té el 93,6% de la seva plantilla, el nombre de treballadors s'ha reduït des dels 79.839 empleats fins als 74.728 comptabilitzats el 2021. En total, la companyia ha retallat en alguna cosa més de 5.000 treballadors la seva massa laboral en tan sols dos anys i, a falta d'informació més actualitzada, la tendència a reduir costos per aquesta via és clara.
El nou pla de reorganització i baixes incentivades és un pas més en l'estratègia d'El Corte Inglés, però no l'últim. L'any marcat per la pandèmia de la Covid-19 va deixar al grup tèxtil amb pèrdues històriques properes als 3.000 milions d'euros pel tancament de botigues, que va obligar el confinament, així com a les provisions i el deteriorament d'alguns dels seus actius. Això va provocar l'increment del seu ja elevat deute a nivells pràcticament insostenibles.
I és el deute el que més problemes ha estat generant la companyia, en un sector cada vegada més competitiu. Per això, l'acord que va aconseguir tancar l'any passat amb el Grup Mútua, venent un 8% del seu negoci i un 50% de la seva filial d'assegurances, li va reportar una injecció de capital imprescindible per poder reduir el seu voluminós passiu. D'aquesta manera, va aconseguir desprendre's d'alguna cosa més de 1.000 milions d'euros de deute amb l'operació. No obstant això, la companyia encara compta amb uns 2.500 milions d'euros a deure.
Accelera el tancament d'establiments
En aquest sentit, a més de retallar despeses pel costat del personal, la seva estratègia passa per donar prioritat a les botigues i els centres més importants per al grup, una cosa que s'ha saldat amb el tancament de nombrosos establiments. El 2020, El Corte Inglés comptava amb un total de 2.015 punts de venda de tots els seus negocis i filials (retail, supermercats, segurs, etc), mentre que a tancament de l'any següent els establiments es van veure reduïts a un total de 1.984.
De les xifres reflectides en la seva memòria anual, 14 tancaments van ser de botigues de Sfera, 9 de delegacions d'El Corte Inglés Viatges, 7 d'oficines d'El Corte Inglés Empreses o 6 botigues de BriCor. També va reduir el nombre de grans magatzems en sis i fins i tot quedar-se amb 81, mentre que en altres segments com segurs i supermercats sí que es va expandir. A Espanya, on la xifra se situa en els 1.481 punts de venda, la companyia de grans magatzems ha estat duent a terme més tancaments en els últims mesos.
Establiments com els de La Vaguada, Parquesur i Serrà 52, a Madrid, el situat en la Gran Via de Bilbao, el del carrer Colón de Valencia, o el del centre comercial El Tiro, a Múrcia, ja han estat tancats pel grup. Altres d'emblemàtics com el de Méndez Álvaro seran demolits per construir edificis d'oficines, encara que en aquest cas el grup s'ha vist obligat a enderrocar-lo per una sentència judicial.
Però, la tendència que ha anat adoptant la companyia convida a pensar que en el seu pla estratègic caben més tancaments de botigues en els propers mesos. En resum, El Corte Inglés accelera per retallar personal i establiments i reorganitzar la seva estructura, en la carrera per no quedar-se fora d'un mercat on és essencial reduir els costos econòmics lligats a la inflació.