Seat es troba en una cruïlla complicada per la transició al vehicle elèctric. Els nous automòbils endollables, que es preveu que siguin el 100% del mercat a Europa de cara a 2035, tindran un muntatge més senzill i amb menys peces que els de combustió. I això pot fer que, per mantenir la plantilla actual a Martorell (de 15.000 persones), l'empresa catalana necessiti produir un 50% més de vehicles a l'any i passar dels 480.000 actuals a 750.000 quan els vehicles siguin elèctrics. Ho va explicar aquest dilluns en un acte a la Casa Seat el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero.

Per arribar a aquest escenari, primer ha d'arrencar el mercat del cotxe elèctric a Espanya, que va representar el 2024 tan sols el 5% del total de vehicles venuts. Precisament per impulsar aquest mercat, el president de la Generalitat, Salvador Illa, va firmar aquest dilluns al costat del ministre d'Indústria, Jordi Hereu, el president de la Comunitat de Valencia, José Luis Mazón, la de Navarra, María Chivite, i el CEO de Seat, Wayne Griffiths, la 'Declaració Casa Seat'. Preveu més incentius fiscals al cotxe elèctric, comunicació en positiu sobre els avantatges d'aquest vehicle, electrificació de la flota pública i una millor xarxa de carregadors, sense més concrecions.

Però mentre això passa, Seat, que espera començar a produir cotxes elèctrics a Martorell el 2026, afronta altres dificultats. Els aranzels a cotxes xinesos afecten el 31,3% dels preus d'importació del Cupra Tavascan, que es fabrica a la ciutat xinesa d'Anhui. D'altra banda, les multes pel CO₂ també tindran un cost econòmic. La combinació d'ambdós factors pot posar en risc el 10% de la seva producció a Barcelona, és a dir, 50.000 unitats, segons va detallar també Xai en una trobada amb periodistes posterior a l'acte oficial.

També Wayne Griffiths, sense entrar en les xifres, va posar de manifest aquesta problemàtica. "Si no hi ha una flexibilització de les multes, no podem augmentar igual la producció. Si baixes les previsions elèctriques, has de baixar també la de combustió per cobrir les multes", ha reconegut, i ha demanat una "solució a Brussel·les" perquè els aranzels als vehicles Cupra de la Xina siguin inferiors. "No pot ser que sigui gairebé el doble l'aranzel a un Cupra que a un Tesla", ha dit Griffiths, que durant l'acte ha demanat també menys impostos a la producció local.

Desembarcament als Estats Units

El directiu ha assegurat a més que la presidència de Trump no posa en risc la decisió de Seat de desembarcar-ne als Estats Units tant en venda com en producció local. "Volem fabricar i crear valor a Amèrica del Nord. Hem de veure què passa amb Mèxic i el Canadà si compleix els aranzels dins de la regió d'Amèrica del Nord, ha reflexionat. Després que el ministre Jordi Hereu demanés cotxes elèctrics més barats per ampliar el seu mercat, Griffiths ha respost que la forquilla de preu entre els 25 i els 30.000 euros, que corresponen a alguns dels elèctrics que preveu vendre Seat, estan en línia de "els més venuts" en combustió. "Ara falten els punts de recàrrega, la infraestructura," ha afegit.

Carnero ha demanat que l'acord tancat per les Comunitats amb més pes en l'automoció a Espanya i Seat "no quedi en un mer acte protocol·lari". "Si la mobilitat elèctrica no va acompanyada de subvencions, podem tenir un problema el 2026", ha dit, i ha afegit que estan perfilant "una fàbrica amb una capacitat a la qual no s'arribarà" si no s'impulsa realment el mercat del vehicle elèctric.

Seat va posposar recentment la producció de cotxes elèctrics per a 2026 i ha de culminar la seva nova fàbrica de bateries a Martorell el març d'aquest any. La fàbrica d'acoblament de bateries de Navarra, també per al grup Volkswagen, i la gigafactoria del mateix grup alemany, també ha d'arrencar l'any que ve, per al qual Espanya i Europa han d'accelerar molt la venda de vehicles elèctrics si volen complir els plans de descarbonització i que les empreses recuperin les inversions realitzades.