Tesla ha donat la campanada en els últims mesos i ha aconseguit que la venda de turismes elèctrics gairebé es dupliqui a Espanya en el que va de 2023. La marca nord-americana propietat d'Elon Musk ha matriculat entre gener i agost 7.507 cotxes, mentre que en el mateix període de l'any passat van ser 2.227 i 4.597 en tot el 2022. Fonts del sector assenyalen que són en una agressiva campanya comercial per guanyar quota. A partir d'abril d'aquest any va iniciar un increment de vendes amb 320 cotxes, 247 al maig, 378 al juny, 743 al juliol i 1.457 aquest agost (una pujada del 2.700% respecte a agost de 2022). Tan meteòric ascens ha permès que la matriculació de turismes elèctrics hagi crescut un 79% a Espanya entre gener i agost i un 152% aquest últim mes, fins a 3.771, segons les dades d'Aedive (Associació Empresarial per al Desenvolupament i l'impuls de la Mobilitat Elèctrica). A l'agost, els elèctrics han copat el 6,4% de quota al mercat de turismes, una xifra desconeguda fins ara.

L'evolució de l'altre turisme electrificat (cotxes que es recarreguen a la xarxa elèctrica), l'híbrid endollable, ha tingut una progressió una mica més discreta l'any. A l'agost se n'han venut 3.363, un 21% més que el mateix mes de 2022, i en l'acumulat de l'any 40.193, un 33% d'augment. En conjunt, els turismes electrificats (elèctrics més híbrids endollables) venuts a l'agost han estat 7.074, amb un creixement del 67% respecte al mateix mes de l'any passat i 73.020 en els vuit primers mesos de l'any, un 50,6% més que en el mateix període de 2022. Xifres espectaculars si es té en compte que el mercat de turismes puja el 20,5%.

L'11% de les vendes

A l'agost, els electrificats sumen un 11,06% de la quota de mercat del total dels turismes venuts aquest any -un 4,8% els elèctrics i un 6,3% els híbrids endollables. El mercat es completa amb la gasolina, que comanda les vendes amb el 42,9% de quota, seguida pels híbrids no endollables (no es consideren electrificats, sinó alternatius) amb un 30,7%; el dièsel, el 13%, i el gas, un 2,4%. Els electrificats han guanyat gairebé un punt i mig percentual, ja que el 2022, la seva quota va ser del 9,6%.

Tanmateix, malgrat els bons registres d'aquest any, la penetració dels cotxes nets a Espanya dista molt de l'evolució en el conjunt de la Unió Europea. En l'acumulat fins al juliol (última dada disponible), els electrificats tenien una quota de mercat de l'11,3% a Espanya, mentre que la mitjana de la UE s'eleva al 20,5%. En comparació amb els països més avançats, Alemanya està en el 22,1%, Regne Unit en el 27,3%, Bèlgica, que està en el 36,7%, o França en el 24,1%. Cas a part, és Noruega, el país amb una implantació més gran dels turismes electrificats, el 90,1% del total de les vendes fins al juliol. Tanmateix, per al sector de l'automòbil, les baixes xifres d'Espanya són sagnants si es compara amb Portugal, on els cotxes electrificats suposen el 27,3% del mercat de turismes, gairebé tres vegades més.

Polítiques insuficients

"Els preus dels cotxes electrificats no justifiquen la baixa penetració a Espanya, tenint en compte el cas de Portugal", comenten fonts d'Anfac, la patronal dels fabricants d'automòbils. Si ens centrem exclusivament en els elèctrics purs, les vendes no arriben al 5% a Espanya, mentre que a Portugal s'eleven al 15,7%. No obstant això, per fer-se una idea de la diferència de preus, un Kia Sportage de gasolina costa uns 34.600 euros, el dièsel 37.400, l'híbrid no endollable 40.175 i l'híbrid endollable 47.100 euros. Aquest model no compta amb elèctric, però la marca té l'e-Niro, equivalent al Sportage, amb un preu de 48.200 euros.

Des d'Anfac, atribueixen la presència més gran dels electrificats a Portugal a la política del país veí, que "ajuda les empreses a adquirir aquests cotxes", apunten en la patronal. En concret, es bonifica l'IVA dels electrificats, mentre que Espanya, que ha aprovat l'ajuda en l'IRPF per a la compra dels particulars, ha deixat fora les empreses en no apostar per descomptes en l'IVA. "Els principals compradors dels cotxes elèctrics són les empreses", remarquen. En definitiva, les empreses han de reduir per llei la seva empremta de carboni. Però no és l'única política de Portugal en favor dels electrificats. El Govern compta amb un mapa interactiu, a temps real, de tots els punts de recàrrega amb informació de si estan ocupats, en actiu i el preu a què cobren el quilowatt. Espanya està preparant un mapa per a final d'any, però no amb tanta informació i, sobretot, no a temps real. Però, més important és el retard en la implantació de punts públics de càrrega. Aquest any s'hauria d'arribar als 45.000 i a agost n'hi ha 22.000.

Futur del Moves

Des d'Anfac mostren la seva preocupació pel futur del pla Moves d'ajuts als electrificats que finalitza al gener. Si aleshores no hi ha Govern, caldria prorrogar els pressupostos i en la patronal no tenen gaire clar que es pugui també prorrogar el pla. I, encara que no és un problema de dotació, ja que l'actual aporta 1.200 milions en ajuts, a Anfac volen un canvi en la gestió, ja que ara els compradors de cotxes electrificats o punts de recàrrega tarden fins a 24 mesos a cobrar la subvenció.

José Ignacio Moya, director general de la patronal de concessionaris, Faconauto, destaca la seva preocupació davant de la interinitat del Govern o retards en la formació d'un nou executiu: "atès que el Moves III finalitza el 31 de desembre, no hi hagi prou termini perquè s'aprovi un Moves IV o una pròrroga de l'actual programa. Que el pla sigui operatiu sense solució de continuïtat ens sembla essencial de cara a 2024, que hauria de ser l'any d'inflexió per a un enlairament perceptible del mercat de vehicles electrificats al nostre país, atès el retard que arrosseguem en la seva implantació, tant en la seva quota de mercat com en el desplegament dels punts de recàrrega. En definitiva, no volem una paralització del mercat d'elèctrics"

Els concessionaris coincideixen amb els fabricants en què el Moves és una bona eina, però necessita millores per ser més eficaç, particularment quant a la gestió administrativa. En aquest sentit, consideren que cal ajudar les comunitats autònomes en la gestió, amb un treball previ d'homogeneïtzació i agilitar el procés. Faconauto proposa s'"implementi un sistema d'ajuda preconcedida, amb descompte directe a la factura de compra del vehicle, ja que és fonamental que el comprador senti que el descompte se l'emporta posat". Anfac és igualment partidari que l'ajuda sigui immediata, en el procés de compra.

Complir els compromisos

El director general d'Aedive, Arturo Pérez de Lucia, no es mostra preocupat pel futur del Moves, ja que entén que "amb independència de què succeeixi, el Govern d'Espanya haurà de seguir amb el camí d'incentius per assolir els objectius traçats en el PNIEC i firmats en l'Acord de París, amb la mira posada en la decisió de descarbonitzar el transport a 2050 i en la prohibició de l'Eurocambra de vendre cotxes de gasolina o dièsel a la UE des de 2035".

Respecte al retard en l'electrificació, considera que cada país té la seva idiosincràsia, i "no sembla coherent fer-ne una de comparativa entre nacions veïnes subjectes a tantes diferències". Com a exemple, assenyala que Noruega pot presumir de vehicles elèctrics perquè manca d'indústria d'automoció i va poder establir una fiscalitat molt favorable davant els de combustió i els seus ciutadans els van adquirir perquè van resultar més barats. "A Espanya cal manejar la situació des d'altres perspectives perquè, no en va, som segona potència industrial d'automoció a Europa i vuitena al món".

Encara que reconeix que a Espanya hi ha raons històriques que han alentit a escala reguladora, com la llei del gestor de càrregues de 2011 que va tenir l'efecte contrari fins que es va derogar el 2018, o un sistema d'incentius a la compra poc estri des de la posada en marxa del Movele el 2010 i que en els successius programes s'ha anat millorant, "però continua tenint barreres que cal fer caure per obtenir els ajuts en el moment de l'adquisició i que s'eliminin conceptes com que computin com a rendiments del treball en la declaració de la renda", diu el director general d'Aedive.

Sobre el preu d'aquests vehicles coincideixen amb Anfac que si s'analitza Portugal, on el salari mitjà és 650 euros, inferior al d'Espanya i els preus dels elèctrics són similars, veiem que es matriculen més unitats a Portugal perquè els ajuts són molt senzills i s'obtenen en el moment de la compra, encara que la quantitat que perceben és menor que al nostre país.