El sector dels creuers turístics supera les reserves prepandèmia a Espanya. Després d'haver deixat enrere les restriccions per la covid-19, el sector dels creuers assolirà aquest any facturacions per part d'algunes de les empreses d'entre el 40% i el 50% superiors a les 2019 i amb grans expectatives també per als pròxims anys.
En un any en què s'aconseguiran xifres rècord en el conjunt del sector turístic espanyol, el trànsit de creueristes a Espanya en el que va de 2023 s'ha disparat un 75% interanual i, amb 6,1 milions de passatgers, ha batut un nou rècord històric, per sobre fins i tot dels nivells prepandèmia de 2019, segons xifres de Ports de l'Estat. Aquest fort avenç es deu al fet que l'any passat el sector encara operava amb unes restriccions "molt importants" derivades de la pandèmia, segons explica a EFE el director nacional de l'Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA), Alfredo Serrano. En aquest sentit, el directiu assegura que el turisme de creuers a Espanya és "molt estacional" davant altres mercats com l'alemany, que té el mateix nombre de creueristes durant tot l'any.
Any de "rècord" per al sector dels creuers
Les altes temperatures no han afectat l'increment de les reserves de creuers, i és que aquestes es produeixen amb una gran antelació i és un producte que en la majoria dels casos està venut abans de l'estiu, explica Serrano després d'apuntar que les agències de viatges ja estan centrades a vendre places per a 2024 i fins i tot 2025. Les empreses del sector també han observat "grans creixements" en els seus viatgers i en la seva facturació, com en el cas de la italosuïssa MSC (una de les empreses de creuers més grans del món) que preveuen un creixement d'entre un 40% i un 50% en comparació amb l'any 2019 a Espanya.
Les previsions en el volum que de passatgers el 2023 per a MSC asseguren que seran de "rècord", on un 80% del total serà assolit per l'empresa durant la temporada d'estiu. A més, la climatologia està afavorint que la temporada alta d'aquest sector s'estigui allargant des de maig fins a l'octubre, la qual cosa està ajudant a reduir l'estacionalitat. Així, les previsions per al setembre són "excel·lents", segons Sergio Arévalo, director de vendes de Royal Caribbean a Espanya, que explica que "no és descartable que en un futur vegem temporades més llargues a la zona mediterrània" i que ja es veuen increments d'espanyols que volen viatjar al Carib durant els mesos freds buscant un millor clima.
Ajustament de preus
Els preus han estat un dels principals atractius del sector, i des de MSC asseguren que encara que es va observar "una tendència a la baixa" a causa de la necessitat d'estimular la demanda i recuperar la confiança dels passatgers a viatjar després de l'esclat de la pandèmia, a mesura que la situació ha anat millorant i la demanda ha anat augmentant, "és natural" que els preus hagin començat a ajustar-se.
Les destinacions que més han crescut aquest any a Espanya, impulsades principalment pel client estranger, han estat Tarragona (després de l'aterratge de MSC Cruceros el 2022), Alacant i Eivissa. Les destinacions favorites dels espanyols, per contra, per viatjar en creuer aquest any han estat principalment la Mediterrània occidental (França, Itàlia o Malta), amb entorn d'un 50% de preferència; seguit de la Mediterrània oriental (Grècia o l'Adriàtic), que no supera el 20%, i del nord d'Europa, inclòs el Regne Unit, amb a prop del 15%. Barcelona és també el principal port per a aquests viatges per la Mediterrània i, segons dades de CLIA, s'espera també que la zona asiàtica es recuperi en els pròxims mesos.