Criteria, el hòlding inversor de la Fundació La Caixa, es planteja invertir en defensa dins de la seva aposta pel sector tecnològic, que s’està enfocant en aquest negoci arran de les directrius europees per incrementar la despesa en defensa. Això sí, sense entrar en armament, una de les línies vermelles del grup català.
Ángel Simón, conseller delegat de Criteria, ha explicat aquest dimarts aquesta possible nova aposta, en un acte davant d’empresaris a Barcelona en què ha desgranat l’estratègia del hòlding de La Caixa i ha respost, també, preguntes sobre la guerra aranzelària oberta per Donald Trump i les jornades de descensos pronunciats a les borses.
“No descartarem que dins el sector tecnològic hi pugui haver un sector que es pugui anomenar defensa”, ha admès, però ha matisat que “defensa és molt ampli” i que es referia a l’àmbit tecnològic i de la ciberseguretat: “Tenim prohibit invertir en algunes àrees, com alcohol, tabac i armament, però defensa no és estrictament armament”.
Simón ha fet referència als informes Draghi i Letta, que “qualifiquen la defensa com un bé públic”. “Nosaltres som profundament europeus, i el sector civil i tecnològic no poden desvincular-se de la defensa”, ha afegit.
El tecnològic és un dels sectors en què Criteria ha posat el focus del seu pla estratègic, tant dins de la seva cartera estratègica, en la qual compta amb Telefónica, com en la de capital privat, en la qual vol arribar a 100 empreses. Simón ha explicat que encara tardaran a arribar a aquesta xifra perquè les empreses en què inverteixin han de complir una sèrie de requisits.
“No podem entrar amb una participació majoritària, hem de ser minoritaris, fins a un 20%”, com per exemple a Europastry i Celsa, les dues inversions més recents, o Veolia, que patrocinava l’esdeveniment d’aquest dimarts, que organitzava la Confederació Espanyola de Directius i Executius (CEDE). “Ens hem d’entendre amb l’accionista principal i amb el management, i volem una visió global, però que radique l’ocupació i la innovació aquí. I ha de tenir un bon governance”, ha afegit.
Simón ha donat xifres: “Estem veient unes 3.000 empreses. En el cribratge, ens en queden 800. D’aquestes, quantes estudiem? 80. Amb quantes establim converses? 12. En quantes invertim? 2”. Això sí, a finals d’aquest any, hauran invertit ja 5.000 milions en els menys de dos anys del pla estratègic.
“Més i millor Europa”
Pel que fa als aranzels anunciats pels Estats Units, Simón ha dit que “seguirà sent un país important en el qual caldrà continuar invertint, perquè hi ha interès allà també”, però el focus de Criteria és, de moment, nacional.
“La majoria de nosaltres estem desconcertats, perquè els informes que teníem deien que Trump podia prendre unes mesures, però que es mouria en un escenari en què podríem continuar operant com ho fèiem. Res d’això s’ha complert i estem en un escenari d’incertesa”, ha explicat.
“Ara ens hem de centrar en els fonamentals, perquè si els fonamentals d’una empresa funcionen, l’empresa pot passar un mal moment, però se’n sortirà. Com a espanyol, hem d’estar profundament agraïts a la idea d’Europa. En els moments difícils, sempre hem tingut Europa al davant. Ara és l’oportunitat d’Europa, i ara hem de sortir amb més Europa, no amb menys Europa. Més i millor Europa”, ha conclòs.
L’esdeveniment ha comptat amb una àmplia representació de Criteria, La Caixa i Veolia, i també directius i empresaris com Ignasi Marull, Salvador Alemany, Aurora Catà, Josep Martínez Vila, Miquel Roca i Josep Puigvert, a més de polítics com José Montilla i Antoni Balmón. Simón ha estat presentat per Juan José Brugera, president de Colonial, empresa en què Criteria ha invertit l’últim any i de la qual és primer accionista.