El ministre d'Economia, Comerç i Empresa, Carlos Cuerpo, creu que l'oferta pública d'adquisició d'accions plantejada per BBVA sobre Sabadell podria suposar una excessiva concentració al mercat, en particular per a Catalunya i també per a la Comunitat Valenciana. El titular d'Economia, que ha assistit el Mobile World Congress (MWC), que se celebra a Barcelona ha demanat no obstant això "no anticipar esdeveniments" i esperar a la conclusió i l'anàlisi de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), a punt de concloure la seva anàlisi de l'operació en fase dos.

Qüestionat sobre la posició de l'Executiu en l'opa del BBVA, Cuerpo ha afegit que el Govern ja va exposar la seva "preocupació" respecte a l'operació quan es va fer pública, i ha apuntat que aquesta podria suposar una excessiva concentració al mercat, en particular per a Catalunya i també per a la Comunitat Valenciana, segons declaracions recollida aquest dimecres per Europa Press.

La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), que ha d'aprovar el fullet de l'opa, s'ha mostrat a favor d'esperar a conèixer la decisió del Govern si finalment l'anàlisi de la CNMC s'eleva al Ministeri d'Economia i al Consell de Ministres.

Els riscos segons la CNMC

Va ser el novembre de 2024 quan la CNMC anunciava que l'anàlisi de l'OPA de BBVA entrava en fase 2, la qual cosa suposa estudiar amb més detall l'operació plantejada. En aquell moment, Competència va advertir de tres possibles riscos i que necessitava més informació per poder descartar-los: un possible empitjorament de les condicions comercials a pimes, un possible risc de reducció de crèdit a pimes i possible empitjorament de condicions al mercat d'adquirencia (TPVs o datàfons).

Això dona peu a la possibilitat que parts interessades en l'operació presentessin al·legacions, la qual cosa va donar lloc a una allau d'intents de personacions per part d'associacions empresarials, sindicats o cambres de comerç fins a un total de 79.

Finalment, la CNMC va descartar totes aquestes personacions, tret de la de Sabadell, així com els dos informes de les autoritats de competència de les regions més afectades: Catalunya i Comunitat Valenciana, el caràcter de la qual no és vinculant.

El següent pas ha estat la tramesa, per part de la direcció de Competència de la CNMC, del plec de concreció de fets (PCH) on es recullen els principals problemes de competència que planteja l'operació, és a dir, no es tracta ni d'una proposta d'actuació per part de la CNMC ni d'una decisió de la direcció.

Aquest document es va remetre als interessats (BBVA i Sabadell) el passat 31 de gener, amb la qual cosa s'inicia un termini de 10 dies com a mínim i 15 com a màxim perquè Sabadell pogués presentar al·legacions.

En aquesta segona fase, la CNMC realitza un nou test de mercat dels compromisos que BBVA ha proposat per reduir o anul·lar els riscos identificats, tenint en compte l'opinió d'organitzacions afectades per l'operació, com altres bancs o organitzacions empresarials.

El calendari de l'opa

Elevar a fase 2 l'operació ha suposat, a la pràctica, ampliar el calendari de l'opa que preveia el BBVA. Aquesta fase pot durar fins a tres mesos, si bé no s'expliquen en aquest termini les possibles suspensions que Competència pugui aplicar per sol·licitar més informació.

Una vegada conclosa aquesta anàlisi en profunditat, Competència podrà aprovar l'operació sense condicions, amb elles o prohibir-les. En el cas dels dos últims supòsits, l'operació seria elevada al Ministeri d'Economia, que podria portar-la, al seu torn, al Consell de Ministres i que es pronunciaria sobre criteris diferents a la competència, com la defensa i seguretat nacional o la garantia d'un adequat manteniment dels objectius de regulació sectorial.

En la roda de premsa de finals de gener per presentar els resultats de BBVA, el president de l'entitat, Carlos Torres, va indicar, tanmateix, que esperava la decisió de la CNMC "en les properes setmanes". De fet, analistes com Bank of America o Federated Hermes han apuntat que es coneixeria abans de Setmana Santa.