L'any 2023 Cupra va vendre 120.000 cotxes a tot el món i en suma gairebé 530.000 des del seu llançament fa sis anys. Però són pocs per a la marca esportiva del grup Seat que apunten enmig milió de cotxes a l'any, encara que sense parlar de dates. L'ofensiva de productes d'aquest any i el pròxim, són l'eina que els ha de permetre obtenir aquest objectiu que aquest dimarts està una mica més a prop amb la presentació en l'antic Imax de Barcelona d'un model completament nou, el Cupra Terramar, una aposta totalment nova que es converteix en el tercer model que neix independent d'una model de l'ensenya Seat.
En el primer semestre d'aquest any, es van presentar a Madrid la renovació del Cupra Formentor, el primer cotxe propi de la marca, i el Cupra León, un dels emblemes nascut del model de Seat del mateix nom. En aquest segon semestre, aquest dimarts s'ha conegut el Terramar i abans d'acabar l'any es presentarà la versió elèctrica del Tavascan, el model de la marca espanyola que es fabrica a la Xina. I a començaments de l'any vinent, arribarà la versió elèctrica del Cupra Raval.
La mort de Seat
Una gamma que ha de permetre a Cupra assolir el mig milió de cotxes en un termini no molt llunyà. Una aposta del Grup Volkswagen i de la mateixa Seat que, segons ha assenyalat el màxim responsable del grup Seat, Wayne Griffiths, no hagués pogut sobreviure a mitjà termini si no comptés amb Cupra.
El Terramar cobreix un ampli espectre de motoritzacions per poder esquivar les dificultats que els electrificats s'estan trobant a tot el món per poder enlairar-se. Així, comptarà amb 2 motors de gasolina, un de 265 CV, un Mild-hybrid, un model similar a un híbrid normal i, el primer SUV electrificat de Cupra, un híbrid endollable. De moment res no s'ha dit de la versió elèctrica cent per cent. No obstant això, en la presentació no han revelat quants es preveuen vendre l'any vinent al món, ni com serà el mix entre les tres motoritzacions.
El que sí que se sap és que al novembre es podran veure els primers Terramar a les carreteres que ja es poden reserven a la pàgina de Cupra. El model més barat, el menys potent de les dues gasolines, arrenca des de 43.020 euros a Alemanya. A més, ja que neix en l'entorn de la Copa Amèrica de Vela que s'està disputant a Barcelona fins a l'octubre, el llançament es completa amb una edició especial de la Copa Amèrica, de la qual es llançaran 1.337 unitats.
Fabricat a Hongria
El Cupra Terramar és altre dels models de la marca que marxa de Martorell, concretament a un factor d'Audi a Hongria, on es munta el Q3, sobre la plataforma del qual s'utilitzarà per a la producció del nou SUV compacte, en el segment dels C-SUV, el més renyit dels tots camins, la qual cosa que fa pensar que serà un cotxe de volum per a Cupra.
En certa forma és un estira-i-arronsa, ja que es pot recordar que a la factoria catalana del grup Volkswagen es fabrica en Q2 juntament amb la majoria dels models de Seat, com l'Eivissa i el Lleó, i bona part de la gamma Cupra, especialment la derivada dels models de Seat, a més del Formentor.
2023: Un any històric
CUPRA va superar l'any passat els 528.000 cotxes entregats des del seu llançament el 2018, amb el Formentor com el model més venut de la companyia i l'A-CUV més venut a Europa. Amb 120.100 lliuraments l'any passat a tot el món, les vendes van augmentar un 23,0% respecte a 2022 (97.600). El segon model més popular és el Born 100% elèctric, amb 45.300 unitats vendes, amb un creixement del 44,4% en comparació amb l'any anterior (31.400).
Com ha destacat Griffiths, Cupra és una de les marques d'automoció que més creix a Europa gràcies als resultats obtinguts en mercats clau. Alemanya continua sent el mercat més gran de CUPRA (72.300 unitats venudes; un 23,8% més que el 2022), seguida del Regne Unit (25.700; +78,5%). Espanya (19.600; +43,0%), Itàlia (17.100; +50,9%) i França (15.100; +97,6%) també han mostrat un fort creixement, per davant de Polònia (9.200; +197,6%) i Àustria (7.600; +40,7%). Així mateix, CUPRA està guanyant protagonisme en altres països, amb un augment dels lliuraments a Turquia (10.000; +258,3%), Mèxic (6.500; +51,8%) i Austràlia (3.800; 238,1%).