L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat que els preus online rebaixats durant el Black Friday en realitat amaguen una pujada mitjana del 3%. És la conclusió que extreu després d'haver analitzat 18.000 preus a 63 pàgines web de productes d'electrònica i electrodomèstics.

Entre ells, destaca l'OCU, 5.500 venen acompanyats d'un altre preu ratllat o que indueix a pensar que es tracta d'un preu anterior i que hi ha hagut una rebaixa. L'organització assenyala que en el 99% dels casos les rebaixes no són tals. De fet, el descompte mitjà del 23% anunciat suposa en realitat una pujada mitjana del 3% respecte al preu mínim dels dies previs, arribant en alguns casos al 9% d'increment, com succeeix amb Amazon.

L'estudi de preus també revela que cap dels més de 18.000 preus recollits el 20 de novembre no era inferior al mínim assolit en els 30 dies anteriors. És més, en un de cada tres casos el preu era superior, amb una pujada mitjana del 14%. O fins i tot major, com en els webs de Balay, Amazon, LG, Carrefour, MediaMarkt, El Corte Inglés i PC Components.

Incompliment de la normativa de comerç

Aquesta mala pràctica és possible pel reiterat incompliment de l'actual normativa de comerç. En concret de l'article 20.1 de la Llei 7/1996 d'Ordenació del Comerç Minorista, recentment modificada per adaptar-la a l'última Directiva Europea, que estableix que "sempre que s'ofereixin articles amb reducció de preu, haurà de figurar amb claredat el preu anterior al costat del preu reduït. S'entendrà per preu anterior el menor que hagués estat aplicat en els trenta dies precedents".

Per aquestes circumstàncies, l'OCU denúncia al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 que els comerços 'online' analitzats calculen el descompte partint del preu anterior que més els convingui (que podria ser fins i tot el preu recomanat, que a més rares vegades es va aplicar), no el més barat en els últims 30 dies, incomplint així la normativa vigent. D'aquesta manera, apressa a prendre mitjanes que acabin amb aquesta pràctica enganyosa i, arribat el cas, sancioni exemplarment els comerços afectats.