La cursa per Talgo entra en la seva recta final, si bé, la data límit prevista pels seus principals accionistes per conèixer les tres ofertes que estan en joc és el 14 de febrer. Fins a hora estan vigents les del grup siderúrgic basc Sinedor, del Fons Polonès de Desenvolupament (PFR), propietari del fabricant de trens Pes; i de l'índia Jupiter Wagons.

El procés de venda de Talgo es va iniciar fa més d'un any, amb la mostra d'interès per la seva compra i el posterior llançament, el març de 2024, de magyar una opa per part del grup hongarès Ganz Mavag (Magyar Vagon) per controlar el 100% de la seva capital per 620 milions d'euros (5 euros per acció), que va ser finalment vetada a l'agost pel Govern espanyol per raons de seguretat nacional.

Al juliol, es va sumar el grup txec Skoda Transportation, amb una proposta que comprenia una combinació de negocis i d'integració industrial, que no va tenir èxit; mentre Polònia començava a situar "al seu radar" la compra del fabricant espanyol, recull EFE. L'Executiu espanyol ha defensat des del principi l'entrada d'inversors nacionals en Talgo, per mantenir el caràcter espanyol d'una empresa que considera estratègica per al país, per la qual cosa dona suport a Sidenor en el seu intent d'aconseguir el 29,9% del fabricant en mans del fons Trilantic, que, tanmateix, es resisteix a acceptar el preu ofert.

Sidenor, presidida per José Antonio Jainaga, ofereix 4 euros per acció, preu del qual no s'ha mogut fins ara i que Trilantic ratlla d'insuficient (un 20% inferior al dels hongaresos), pel que, malgrat comptar amb l'interès de la basca des de tardor passada, s'ha mantingut en espera de més ofertes.

La valoració de Sidenor es continua situant lleugerament per sobre de la cotització borsària de Talgo que, en les últimes setmanes, s'ha vist animada per les notícies sobre la contractació de Société Générale com a assessors de Polònia en la formulació de la seva proposta de compra; i de Lazard i Eversheds en el cas dels indis.

La seva cotització, que es va mantenir per sobre dels 4 euros d'acord amb l'opa hongaresa fins al vet del Govern, ha pujat gairebé un 15% l'últim mes, des dels 3,40 euros del passat 2 de gener fins als 3,90 euros amb què va tancar divendres passat. Amb l'entrada en lliça de Pesa i Jupiter Wagons, sense que hagi transcendit de moment quant estan disposades a pagar i amb quant capital es volen quedar, Trilantic ha iniciat un procés previ d'ofertes, el termini inicial de les quals vencia el 31 de gener i s'ha ampliat en dues setmanes.

Amb aquest calendari, s'espera que, a mitjans de febrer, es revelin alhora els preus de les tres ofertes, amb el que, en el cas de Sidenor, es veurà si finalment millora o no el seu.

Els pros i els contres

A part del suport de La Moncloa, l'operació protagonitzada per Sidenor és també ben acceptada al si del Govern basc perquè suposaria la consolidació de Talgo, una empresa amb una forta implicació en Euskadi, que té una de les seves dues factories, la més gran, en el municipi alabès de Rivabellosa, amb 700 treballadors (l'altra a Las Matas (Les Rozas), a Madrid, amb 500).

El Govern basc, que està disposat a entrar en l'accionariat de Talgo, aspira que aquest traslladi la seva seu fiscal a Àlaba i que ubiqui a Euskadi un centre de I+D+i que reforci el sector ferroviari basc; Pesa i Jupiter Wagons són empreses de la indústria ferroviària i fabriquen material rodador en les seves diferents plantes de Polònia i l'Índia, respectivament, el que els converteix en una solució als colls d'ampolla a la producció de Talgo.

Jupiter Wagons, l'últim en emergir, és un fabricant privat indi de vagons de mercaderies i de passatgers, bogies d'alta velocitat i peces foses per a ferrocarrils, entre altres productes, amb clients a l'Índia i Amèrica del Nord. Per la seva part, Pesa és el fabricant polonès més gran de locomotores, trens i tramvies, encara que no d'alta velocitat, amb vehicles en circulació en onze països d'Europa i Àsia i gairebé 4.000 empleats.

A més, es dona la circumstància de què, el setembre de 2024, Talgo i Pes van firmar un memoràndum d'enteniment per estudiar la possibilitat de col·laborar en el desenvolupament de la nova xarxa ferroviària d'alta i molt alta velocitat de Polònia; El Fons Polonès de Desenvolupament (PFR), per al qual Talgo és una companyia interessant, apunta que una potencial cooperació, a part de l'estructura de propietat, suposaria un atractiu projecte de consolidació industrial per a l'empresa i per a Espanya.

Així mateix, manifesta comprendre la importància, per a Talgo i per a Espanya, de preservar la seva identitat nacional i estaria obert a treballar per trobar una solució que garanteixi un nivell raonable de comoditat als socis espanyols, com una associació estratègica amb un inversor institucional local amigable. Malgrat aquestes afirmacions, Sidenor es manté en la seva posició inicial de ser l'únic soci industrial de Talgo en cas que, finalment, es materialitzi la seva entrada en el capital del fabricant de trens.

El Ministeri de Transports busca tancar com més aviat millor l'entrada del grup basc en Talgo i, segons fonts d'aquest departament, no maneja inicialment la d'altres operadors en el fabricant de trens. Tanmateix, el ministre espanyol d'Afers Exteriors, José Manuel Albares, ha dit, durant una recent visita a Varsòvia, que el Govern estudiarà "amb especial cura" una eventual oferta polonesa i que, encara que Talgo és una empresa estratègica per a Espanya, està obert a la inversió estrangera.