Puig Brands compleix un mes en l'IBEX 35 sense pena ni glòria. Al tancament del mercat borsari d'aquesta setmana, les accions del grup de perfumeria i cosmètica cotitzaven a 25,01 euros, lleument per sobre dels 24,5 euros de la seva sortida a borsa el passat 3 de maig al mercat continu i per sota dels 26,80 euros a què va tancar el seu primer dia en l'IBEX, el passat 22 de juliol. Atenent-se la referència dels 24,50 euros, el seu saldo és positiu amb un exigu 2%, però respecte a l'estrena en el selectiu espanyol, cau un 4,76%. En definitiva, la cotització de la companyia -encara sota el control majoritari de la família Puig, amb una participació propera al 71%- segueix sense enlairar-se, malgrat el potencial alcista que li atorguen els analistes del mercat de capitals.

Les accions de Puig han topat amb una volatilitat borsària extrema en les primeres setmanes del mes d'agost, arran de l'onada de vendes que es va produir per un temor de la recessió als Estats Units, un fenomen que va acabar encomanant als mercats asiàtics i a l'estrepitosa caiguda de la Borsa del Japó. El vaivé de les borses el va arrossegar, com a la major part dels valors del mercat espanyol, arribant a marcar un mínim en els 22,82 euros el passat 12 d'agost. Des d'aleshores, de fet, la companyia internacional de marques com Carolina Herrera ha recuperat posicions.

Negoci i dividends

Recolzen al valor les prediccions dels analistes que mantenen la confiança en una companyia el valor de capitalització del qual segueix entorn dels 14.000/15.000 milions d'euros, entre les 15 primeres de l'IBEX 35. "Puig és una inversió no especulativa amb poc risc i amb futurs dividends i futurs plans d'expansió", circumstàncies per les quals el mercat li dona projecció a l'alça, exposa Jaume Bonet, consultor financer i professor d'EADA, en declaracions a ON ECONOMIA. Les previsions de creixement del negoci, que el 2023 va registrar un rècord de vendes de 4.304 milions, un 19% més que el 2022, i va elevar el benefici net fins a 465 milions, el control de la gestió en mans de la família fundadora i accionista majoritari i la seva estratègia d'expansió són aspectes que avalen la trajectòria del grup, consideren els experts.

Per això els analistes li estan atorgant un potencial alcista proper o superior al 20%. Entre ells, Goldman Sachs que va llançar les seves recomanacions de compra i JP Morgan que va fixar el preu objectiu de les accions en 32 euros.

A més, a mitjà termini, els inversors entreveuen la política de dividends que es va comprometre la companyia en el seu debut borsari. Al fullet de l'Oferta Pública de Venda (opv) que la companyia va presentar a la Comision Nacional del Mercado de Valores (CNMV), el grup Puig va assenyalar que no ha aprovat cap política de dividends, encara que anotava la intenció de distribuir dividends en efectiu en un futur pròxim "de manera prudent", el primer d'ells posterior a la seva oferta el 2025 i amb càrrec als resultats de 2024. D'aplicar-la, preveu mantenir un 'pay out' (ràtio de dividend sobre benefici atribuïble) d'aproximadament el 40%, en línia amb el seu historial en dividends -com a companyia familiar-, no afectant els seus objectius de continuar fent créixer el seu negoci i executant el seu pla de negocis.

La crisi del luxe, un risc?

No obstant això, a mitjà termini, l'ombra de la desacceleració al sector del luxe a escala mundial plana sobre el negoci de les empreses de fragàncies i cosmètica. En el que portem de 2024, les empreses del sector han registrat descensos en el negoci -que s'han reflectit en la cotització en aquelles que són cotitzades- a causa de la lenta recuperació econòmica del consum a Àsia, especialment a la Xina, un dels mercats que més demanda acapara de productes de cosmètica.

Les principals accions del sector del luxe europees han mostrat una desacceleració en el creixement en els resultats del primer trimestre. Hermes, Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) o Kering (abans PPP, per Pinault-Printemps-Redoute) conegut per ser amo de Gucci, han ensopegat amb el nivell de vendes. A més, la nord-americana Coty ha presentat aquesta setmana els resultats del seu exercici fiscal 2023, tancat el 30 de juny del 2024, en què declara que ha entrat en pèrdues i va estancar les vendes el quart trimestre de l'exercici. La pèrdua neta va ser de 96,9 milions de dòlars, en comparació dels 32,9 milions de dòlars guanyats en l'exercici precedent.

Les oficines de Puig a Rockefeller Plaza, a Nova York (Estats Units). Foto: Grup Puig

A Puig li va bé a la Xina, i als EUA

I queda per veure si això afectarà Puig, ja que les marques de la companyia tenen un bon acompliment a Àsia. En concret, el 2023, el grup va acaparar a la zona el 10% de les seves vendes globals (4.304 milions) amb un increment del 26% respecte a l'any anterior. Aquest resultat positiu va ser conseqüència, segons la firma, de "la inversió estratègica en regions amb un gran potencial de creixement per a les marques de la companyia i d'una forta presència al continent, entre altres a la Xina i l'Índia." Xina, el mercat líder a Àsia en termes de vendes i una de les prioritats per a Puig, va registrar un creixement del 27% el 2023 gràcies a la popularitat de Charlotte Tilbury, la principal marca de Puig a la regió, i de Byredo, la marca Niche amb el creixement més important en l'àrea.

La baixada dels tipus d'interès per part de la Fed pot incentivar el consum als Estats Units, el mercat de bellesa més gran del món de què també depenen les marques de luxe internacionals, que han vist com les vendes queien -encara que menys que a Àsia- en els últims mesos. En el cas de Puig, els Estats Units són el país número u en termes de vendes netes. El 2023, Good Girl, de Carolina Herrera, va assolir el número dos en vendes de fragàncies femenines als EUA, segons les estimacions de Puig. A més, Charlotte Tilbury -la marca que Puig va comprar el 2020, en una operació de 850 milions d'euros- va collir "un èxit continu" i es va situar en el número cinc del mercat de maquillatge amb una distribució molt limitada. A començaments de 2024, Puig també va inaugurar les seves noves oficines en EUA, en l'icònic Rockefeller Center de Nova York. D'aquesta manera, ha reforçat l'activitat i la presència de l'empresa a la regió.

La companyia no desglossa el seu negoci per països, però sí per regions, de manera que les últimes dades de 2023 determinen que a Amèrica, es va concentrar el 36% de les vendes, amb un creixement del 18% sobre 2022, impulsada principalment pels EUA, Brasil i Mèxic.