Damm s'apunta a la intel·ligència artificial. El grup de la família Carceller ha adquirit una participació majoritària de Nennisiwok, un laboratori d'intel·ligència artificial amb seu a Barcelona que està especialitzat en el rastreig de productes així com en el comportament dels clients.
Fonts de la companyia cervesera confirmen que Damm controla el 60% del capital d'aquest laboratori d'intel·ligència artificial mentre que el seu fundador, el tecnòleg Lluís Pallarès Aniorte, conserva el 40% restant. No han precisat l'import de l'operació. Nennisiwok va facturar poc més de 500.000 euros el 2021, l'últim exercici amb dades disponibles, en el qual va obtenir un benefici de 80.000 euros.
Aquestes fonts precisen que es tracta d'una petita empresa, però de gran potencial pel tipus de solucions que ofereix. Damm es proposa d'aplicar aquestes eines d'intel·ligència artificial a la producció i comercialització de cerveses. El laboratori també funcionarà com a "accelerador" d'altres projectes.
Arran de la recent adquisició de la participació majoritària, María Carceller Arce –a la fotografia superior, germana del president del grup, Demetrio Carceller Arce– s'ha situat al capdavant de Nennisiwok com a presidenta i consellera delegada. El nou consell d'administració incorpora altres directius de Damm entre els quals hi ha la seva directora de transformació digital, Laura Gil Centeno, a més del fundador, Lluís Pallarès.
Al capdavant de l'àrea tecnològica de Damm es reforça María Carceller. Després de 20 anys treballant per a grans multinacionals com Pepsico o McDonald's, el seu germà Demetrio li va demanar, el 2012, que entrés en el grup familiar coincidint amb la compra de la cadena de sandvitxeries Rodilla, de la qual és la seva consellera delegada. Forma part dels consells d'administració de les principals societats del grup familiar.
"El següent pas"
Fonts de Damm precisen que en els últims anys han portat a terme més de cent projectes de transformació digital que inclouen des de l'agricultor que els subministra el cereal fins al consumidor. Indiquen que "el següent pas" és la intel·ligència artificial, camp en el qual entren de la mà de Nennisiwok i de Pallarès. "Lluís ens pot ajudar molt en l'aplicació de la IA en tots els processos", afirmen.
Lluís Pallarès, barceloní de 49 anys, ha creat diverses empreses d'arrel tecnològica. A finals dels noranta va posar en marxa la primera ràdio digital –amb Jorge del Olmo, fill del cèlebre radiofonista Luis del Olmo– i, després completar els seus estudis al Massachusetts Institute of Technology (MIT), es va centrar en l'electrònica aplicada als negocis fins a arribar a la intel·ligència artificial. En el passat, va patentar des de dispositius com el BabyPod –juntament amb la doctora Maricel López, que permet al fetus escoltar música– a softwares per al rastreig de productes als canals online.
Damm va tancar el 2022 amb una facturació de 1.876 milions d'euros, un 26% més que a l'exercici anterior, i un benefici net de 101,5 milions. En la junta d'accionista del maig passat, Demetrio Carceller va exhibir optimisme i previsions de creixement per a aquest 2023 gràcies a l'impuls de l'hostaleria i el turisme.