Blackberry va néixer l'any 1998 i durant la primera dècada del 2000 es va consolidar com l'empresa líder en telèfons intel·ligents, coneguts com smartphones. Amb Barack Obama va assolir el seu punt àlgid més mediàtic l'any 2009 quan es va convertir en el president dels Estats Units que no se separava mai de la seva Blackberry. Però, posteriorment, justament amb el seu segon mandat va abandonar aquesta eina i la desgràcia va començar a caure damunt la marca.

Aposta per la ciberseguretat

Malgrat els intents en la darrera dècada per reflotar el concepte, sistemes com el d'Android o Apple s'han menjat tot el pastís. En la seva estratègia actual, BlackBerry Limited és un proveïdor de serveis de ciberseguretat i Internet de les coses (IoT), que ha renunciat efectivament als telèfons intel·ligents com a negoci. El 6 de març de 2023, l'empresa va emetre uns ingressos totals preliminars de l'exercici fiscal 2023 de 656 milions de dòlars, amb ingressos d'IoT de 206 milions de dòlars i ingressos de ciberseguretat de 418 milions de dòlars. Segons BlackBerry, s'espera que els ingressos del quart trimestre i de l'any fiscal 2023 per al negoci IoT de la companyia mostrin un creixement dels ingressos del 16% interanual.

Blackberry Instagram
Blackberry Instagram

La fama pesa

És possible, sovint fins i tot necessari, que una empresa tecnològica canviï les seves línies. Google i Facebook han obert camins en aquest àmbit recentment. Blackberry, però, no només haurà de transformar-se, sinó que també haurà de superar la seva reputació com a fabricant de telèfons intel·ligents fallit. El temps, com diuen, dirà si BlackBerry està a l'alçada d'aquestes tasques. Malgrat tot, l'interès per aquesta marca continua generant, en part, morbositat. Per això, s'estrenarà una pel·lícula, La Blackberry, el proper 12 de maig, que explica la història dels tres homes que van prendre una idea i la van convertir en el primer telèfon intel·ligent del món. La pel·lícula, descrita com més sàtira que història, està basada en el llibre del 2015, Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry.

Accions pels terres

BlackBerry és un exemple dels grans riscos associats al sector tecnològic altament dinàmic. Cap de les classificacions, prediccions o recomanacions del sector sembla que s'ajusta al joc de les accions de BlackBerry. Els inversors a llarg termini s'han cremat, mentre que només uns pocs comerciants poden haver guanyat diners amb els grans canvis. A menys que arribin notícies confirmades d'adquisició o associació sòlida, probablement aquestes accions continuaran estant a la corda fluixa. La història avala canvis massa sobtats: en el seu punt àlgid el setembre de 2011, hi havia 85 milions de subscriptors de BlackBerry a tot el món. Però l'augment de la plataforma Android de Google i l'iOS d'Apple va fer que la seva popularitat disminuís gairebé tres quartes parts. El preu de les accions de BlackBerry va baixar de màxims de 147 dòlars a uns 3,69 dòlars al març del 2023.