La cadena Derby Hotels Collection, que va fundar l'empresari i col·leccionista d'art Jordi Clos el 1968, vol expandir la marca hotelera a Portugal, segons ha assegurat l'actual director general del grup, Joaquim Clos. La vista està posada a la capital del país veí, a Lisboa, per la seva similitud social i econòmica i d'atracció turística amb Barcelona. El projecte està en fase incipient, ja que els responsables del grup hoteler català estudien dos possibles actius: un en construcció i un altre en funcionament. La cadena és partidària d'ocupar espais ja en funcionament per construir immobles hotelers des de zero. Actualment, la cadena gestiona 14 hotels, majoritàriament a Barcelona i Madrid, un a Londres i un altre a París, cada un d'ells amb identitat pròpia, ja que molts són en immobles emblemàtics i tots deixen sentir l'entusiasme per l'art i l'arqueologia del seu fundador. A més de set edificis d'apartaments, que suposen el 10% de la seva oferta total d'allotjament.

L'estratègia de creixement es reprèn gràcies a la recuperació del negoci hoteler del grup Derby l'últim any, amb una facturació de 71 milions d'euros pels ingressos de la cadena d'hotels i els allotjaments en apartaments, i amb l'objectiu de créixer un 10%. Aquesta previsió situarà la facturació a prop de la xifra de 80 milions d'euros. El director general de Derby Hotels Collection, Joaquim Clos, va facilitar les previsions en una trobada amb periodistes després de presentar la temporada gastronòmica d'estiu en La Terrassa del Claris, a l'hotel barceloní Claris.

En el consolidat del grup Derby Hotels Collection, que inclou l'explotació hotelera, els apartaments i els actius de diverses societats immobiliàries, el negoci ja va sobrepassar aquest horitzó i va tancar el 2023, amb una facturació global de 83 milions d'euros. El 2022, la xifra consolidada va ser de 61 milions d'euros, reflex de la recuperació gradual del sector hoteler, el que li va proporcionar uns guanys nets d'uns 7 milions d'euros, enfront de les pèrdues de 4,5 milions de l'any precedent.

La reforma de Londres

El 2023, la cadena va afrontar la reforma del seu establiment a Londres, The Caesar, amb una inversió de 20 milions d'euros. Aquest estiu acabarà la primera frase de la remodelació i al setembre començarà la segona, sense deixar d'estar en marxa, encara que està suposant tancaments parcials d'habitacions. Amb la reforma, The Caesar, a Westminster, un quatre estrelles que passarà a tenir 120 habitacions en una zona d'alt atractiu turístic: Notting Hill.

En Espanya, la cadena ha iniciat la temporada d'estiu amb les seves noves ofertes gastronòmiques. En el cas de Barcelona i de l'hotel Claris, l'oferta es concentra en el rooftop de l'hotel. Joaquim Clos ha presentat el còctel 'Barcelona Copa Amèrica' al bar de la terrassa: està elaborat amb vodka, blue curaçao, suc de pinya, suc de llimona i també clara d'ou, que corona el vas evocant les onades del mar, juntament amb color blau del còctel. El xef de La Terrassa del Claris, Pedro Salillas, ha presentat la carta d'estiu amb Clos i al director de Restauració, Michele Camolei, i l'ha basat en "el zero waste, aprofitar al màxim el producte", a més de ser mediterrània i de proximitat.

Entre els plats hi ha el gaspatxo de préssec i estragó amb tartar de gambes de Palamós; burrata amb carrabiner i pera; verat brasejat amb escabetx de raïm i crema d'ametlles; arròs del Delta amb anguila fumada i carxofes del Prat i, com a postres, pèsols i 'va matar'. La terrassa s'anima els dijous a la tarda amb actuacions de màgia de Joana Andreu (filla de Màgic Andreu), i els divendres i dissabtes hi ha jazz en viu amb Yara Beilinson.

La cadena Derby va iniciar el seu camí el 1968 amb l'Hotel Derby de Barcelona -encara en funcionament al carrer Loreto-, fundat per l'empresari Joaquim Casellas, a qui va succeir al capdavant de l'empresa el seu gendre, Jordi Clos, que uneix la seva condició d'hoteler amb la de mecenes cultural, principalment a l'àmbit de l'antic Egipte i és el propietari del Museu Egipci de Barcelona.