Han passat 40 anys des que Isabel Coixet, que va ser creativa publicitària abans que directora de cinema, inventés el nom Desigual per a una marca de roba que s’ha fet coneguda per la seva singularitat i colors abigarrats. Aquest dijous, el seu fundador, Thomas Meyer, va commemorar el 40è aniversari de Desigual amb una desfilada de moda davant la seu central de la companyia, a la Barceloneta (a la fotografia superior, acompanyat per la seva filla Gala). Aquestes quatre dècades han estat una muntanya russa per a la marca: amb un concurs de creditors, una ascensió a prop dels 1.000 milions d’euros de facturació, una caiguda fins els 100 milions de pèrdues per la pandèmia, si bé, des d’aquesta última crisi, està remuntant el vol. A sobre, les seves dues filles grans, Gala i Andrea, han creat recentment una nova empresa per dissenyar i comercialitzar les seves pròpies joies.
Thomas Meyer, nascut a Basilea (Suïssa) fa 64 anys, però resident a Barcelona des de jove, quan s’hi va instal·lar la seva nombrosa família, no és només el propietari de Desigual sinó també el seu director creatiu de facto. Però no és l’únic Meyer en la història d’aquesta empresa perquè tres dels seus germans –Ignacio, Christian i David– hi han tingut responsabilitats en el passat i la seva filla gran, Gala, hi ven joies de la seva pròpia creació.
Recentment, les germanes Gala Therese i Andrea Clara Meyer Martí han constituït l’empresa Carreretes SL, amb seu a Barcelona, de la qual en són administradores solidàries, per dissenyar, fabricar i comercialitzar joies, però també roba i complements, segons consta en el Registre Mercantil. De fet, Gala ja porta tres anys en el món de la joieria, precisament des que va ser mare (fet que va convertir Thomas Meyer en avi). Ha realitzat diverses col·leccions d’anells, arracades, braçalets i collars amb la seva marca Zalio, que es venen pel canal online i en quatre grans botigues de Desigual de Barcelona i Madrid. Però aquest és un negoci de les filles, a banda del pare i de Desigual tot i que els hi presten col·laboració. Ara han creat Carreretes per guanyar dimensió.
Gala es va formar en arts visuals al Bennington College (2015-2020), una universitat de l’estat de Vermont, i es va fotografiar dijous passat al costat del seu pare en la desfilada commemorativa del 40è aniversari de Desigual. La seva germana Andrea, més discreta, participa en el negoci de joieria –l’empresa Carreretes i la marca Zalio– i col·labora amb la cadena del seu pare. Encara no apareixen en els consells d’administració de les empreses del grup. Són filles del primer matrimoni de Thomas Meyer, amb una catalana, si bé aquest té una tercera filla, encara menor d’edat, de la seva actual parella, que treballa a Desigual.
Una caçadora icònica
La trajectòria de Thomas Meyer en el món de la moda comença abans de la creació de Desigual, el 1984, perquè a finals de la dècada dels setanta ja es dedicava a vendre roba de segona mà en dues botigues de Barcelona amb la marca Babia. El 1983 va crear una peça nova: una caçadora feta amb retalls de pantalons texans, botons metàl·lics i afegits de pell als punys. L’èxit de vendes d’aquesta peça –avui coneguda per iconic jacket– va portar a la creació de Desigual un any després. El 1986 van obrir la primera botiga pròpia amb aquesta marca, al port d’Eivissa.
Desigual ha apostat per una publicitat i unes campanyes que l’han diferenciat de la resta. Per exemple, el 2005, després que l’Ajuntament de Barcelona derogués l’ordenança que prohibia anar despullat per la via pública, van llançar una convocatòria que va causar impacte: Naked. Les cent primeres persones que anessin despullades a la seva botiga del Passeig de Gràcia en sortirien vestides amb peces de Desigual totalment gratis.
En l’aspecte econòmic, Desigual ha protagonitzat en aquests 40 anys fulgurants pujades i baixades que inclouen una suspensió de pagaments, el 1988, o un rècord de vendes de 964 milions d’euros el 2014. Aquell any, el fons d’inversió francès Eurazeo va entrar en el capital amb un 10%, a canvi de 285 milions d’euros, que suposava valorar la companyia en 2.850 milions. Però, en l’exercici següent, el model de negoci de Desigual va entrar en crisi i, el 2018, Thomas Meyer va recomprar la participació d’Eurazeo, per uns 1.452 milions, la meitat del que n’havien pagat quatre anys abans.
La pandèmia, amb el consegüent tancament d’establiments durant mesos, va ensorrar les vendes. Desigual va registrar el rècord de pèrdues el 2020, amb 84 milions d’euros, però Thomas Meyer va recordar als seus empleats, per carta, que no passava res perquè no era la primera vegada que “hem tocat fons”. Des d’aleshores han mantingut el creixement. El 2022 van facturar 379 milions d’euros, un 2,2% més que l’any abans, i els beneficis es van situar prop dels 3 milions, un 15% més. En els propers dies presentaran els resultats del 2023.
Setmana laboral de quatre dies
Desigual ha estat una de les primeres empreses en implementar la jornada setmanal de 4 dies. Precisament, el primer exercici complet amb reducció de jornada va ser el 2022, en el qual van millorar els resultats. Segons la Memòria de Sostenibilitat de Desigual d’aquell any, que també és l’última consultable, el salari mitjà del personal femení es va situar en 24.584 euros anuals (739 euros més que un any abans) i el del masculí en 32.845 euros (336 euros menys). Però s’ha de tenir en compte que, dels 2.541 treballadors de la plantilla (a finals de 2022), el 80,5% són dones i el 19,5%, homes. El percentatge de dones en l’equip directiu baixa fins el 43%.
Un dels eslògans publicitaris històrics de la marca és “La vida és chula”, que Thomas Meyer s’ha fet seu i que resumeix la seva filosofia fins al punt que, així, també s’anomena la seva patrimonial de capçalera: La vida es chula SL. A través d’aquesta societat ha invertit en empreses emergents com els gimnasos Lapso Studios, la cadena de cafeteries d'hereus de bones famílies barcelonines Good News, la plataforma logística Tennders... o el viver de start-ups que promou en col·laboració amb la fundació sueca Norrsken, que comparteix seu amb Desigual, al Passeig del Mare Nostrum, prop de l’hotel W, dos edificis que va dissenyar Ricard Bofill. També aposten per la Intel·ligència Artificial en el disseny de moda.
Entre els seus directius de confiança destaquen l’advocat Jorge Ramírez Martinell, l’assessor fiscal Celso Gomáriz –membres del consell d’administració d’Abasic, en la qual consoliden les empreses del grup– i Alberto Ojinaga, director general des de 2016. Amb anterioritat, el seu braç dret va ser Manel Adell, que va ser director executiu (2002-2012) i, fins i tot, soci amb un 30% fins que li va comprar aquesta participació. Discret, a Thomas Meyer no li agrada sortir a la premsa si no és per qüestions de moda, tot i que en els últims anys ha concedit algunes entrevistes. Se sap que es mou amb bicicleta, que viu des de fa anys al barri del Born i que se’l pot trobar a la seu central de la Barceloneta tot i que no hi té un despatx perquè els directius no tenen despatxos personals. Des d’aquí pilota un imperi amb presència en més d’un centenar de països.