L'auge del pàdel ha estat el protagonista de la darrera dècada, especialment fins l'esclat de la pandèmia per coronavirus. Aquesta pràctica esportiva ha generat un nou negoci a les grans urbs espanyoles, però també de l'Argentina i Itàlia. Per una qüestió de proximitat o d'afinitat, en aquest cas la llengua, va ser l'element que va connectar de ple Argentina amb Espanya per crear aquesta relació tan estreta amb el pàdel. I també un nom propi, l'invatible Fernando Belastegui que, amb la seva afinitat per ambdós països va saber traslladar aquest esport professional a la pràctica del lleure diari de les persones. En la dècada dels vint, un altre fenomen esportiu està aflorant de forma abrupta: l'escalada.

La influència francesa

Si ens fixem en aquest esport, la qüestió de veïnatge amb França hi té molt a veure. Ciutats com París, Lió o Bordeus, han implementat grans centres d'escalada destacant l'oferta de poder practicar un esport que, tradicionalment s'aferra a l'aire lliure o la muntanya, enmig d'un gran centre urbà amb totes les mateixes característiques. Aquesta tendència ja es trasllada a les grans capitals espanyoles, especialment a Barcelona i Madrid on afloren pimes que inverteixen en aquest negoci. Però la gran punta de llança és una empresa francesa multinacional: Arkose. La marca registrada, Arkose Climbing, pretenia obrir rocòdroms a Espanya des de l'any 2019, abans de l'arribada de la pandèmia. Tenia signats dos centres, un a Madrid i un altre a Barcelona. Les repercussions econòmiques derivades de la pandèmia, però, van modificar els seus plans i, fins i tot, van propiciar la suspensió del projecte de Barcelona. Actualment, ja compten amb un centre a Cuatro Caminos i tenen en marxa obrir-ne un a Barcelona, encara pendent de la seva ubicació final.

El boom per escalar

El mercat mundial de l'escalada indoor, dominat pels Estats Units, ha experimentat un creixement explosiu en els últims anys. El 4,4% dels nord-americans practica l'escalada en roca indoor . A més, s'espera que el mercat global creixi a una taxa de creixement anual mitjana del 12,89% entre el 2023 i el 2028, impulsat per un augment de la popularitat i l'interès per l'esport. Aquest fenomen està alimentat per esdeveniments com els Jocs Olímpics de 2021, on l'escalada és ara una disciplina per primera vegada des de 1992.  A França, hi havia tres milions d'alpinistes el 2023 . Aquesta xifra creix contínuament en un context de creixent interès per aquest esport. Un catalitzador d'aquest creixement van ser notablement els campionats del món organitzats a París el 2016, on molts competidors eren francesos. El mercat està fragmentat, amb molts actors presents a França. I si anem a casa nostra, la Federació Espanyola de Muntanyisme i Escalada (Fedme) va disparar un 9,9% el nombre de federats el 2021, fins a 273.549 federats, a causa de l'augment de la demanda pels esports a l'aire lliure. I, per acabar d'arrodonir la situació perfecta, l'escalada esportiva és una de les recents disciplines que passen a formar part d'uns Jocs Olímpics amb la nova edició de París a partir d'aquest mes d'agost. A dues passes de l'Stade de France i del Centre Aquàtic, epicentre dels Jocs de París, el Parc Sportif et Scolaire du Bourget, renovat per a l'ocasió, acollirà les proves combinades de velocitat i búlder/dificultat. Entre els reptes que esperen els escaladors més talentosos del món del 5 al 10 d'agost del 2024 figuren escalar una paret de 15 metres d'alçada en menys de 6 segons o en 6 minuts sense conèixer la ruta, o escalar una paret de 4, 5 metres sense corda. Serà espectacular per veure, aquest nou esport popular i universal ha atret 25 milions de persones, principalment joves, de gairebé 150 països. França no n'és una excepció, amb més de 100.000 practicants. I la moda no és nova: una de les primeres competicions d'escalada es va celebrar el 1986 a Vaulx-en-Velin, a prop de Lió.

Per emprendre un negoci i sobretot instal·lar un rocòdrom, cal tenir diferents visions en el pla de negoci. Uns dels aspectes més importants seran incloure un altre tipus de serveis complementaris que ajudaran a rendibilitzar el negoci d'una manera més ràpida: classes de ioga o pilates, fisioteràpia, lloguer de material… O un bar-cafeteria on els clients puguin comprar begudes o fer comunitat amb una bona cervesa en acabar l'entrenament. D'altra banda, la creació d'una comunitat és, precisament, un dels valors principals de l'escalada, per la qual cosa en el model de negoci d'un rocòdrom no hi pot faltar un bon programa de fidelització de clients. En aquest sentit, oferir descomptes per comprar bons setmanals o mensuals sol ser una bona manera de mantenir uns clients fixos que constituiran la base del negoci.