La companyia barcelonina Devir, creadora i distribuïdora de jocs de taula amb creacions pròpies com The White Castle i la distribució d'èxits com Catan o Carcassonne, ha comprat l'editorial Maleït Games. Aquest segell editorial de Sevilla està especialitzat en jocs de taula per a jugadors avançats, amb llançaments populars com Terraforming Mars o Wingspan.
L'adquisició s'ha ultimat aquest mes de gener per un import "que no es pot concretar, ja que consta d'un pagament inicial més un percentatge sobre les vendes del catàleg actual de Maldito que es realitzin en els propers 10 anys", ha explicat Quim Dorca, soci fundador i director de márquetin de Devir.
Devir farà un salt important en la seva dimensió i expansió, coincidint amb la celebració aquest any del 25 aniversari de la seva creació, en incorporar el catàleg de Maleït Games, constituït per 300 jocs actius, que s'afegiran als 300 que comercialitza Devir, a escala internacional. Aquests 600 títols suposen el catàleg més extens de jocs de taula del mercat hispanoparlant, segons Dorca.
Així, Catan, Carassonne, El Senyor dels Anells o The White Castle, El Monstruo de Colores o Bitoku estaran alhora amb Terraforming Mars, Brass Birmingham i Wingspan, Cibirds o Dice Hospital, per citar alguns entreteniments d'ambdues marques, que es mantindran inalterables "perquè cada segell creixi i es desenvolupi amb la seva pròpia identitat", ha assegurat.
A més, la facturació de Devir a Espanya farà un salt important amb els 10 milions d'euros en vendes de la firma andalusa. El 2024, Devir a Espanya va tancar el negoci amb una xifra de 16,5 milions d'euros, i preveu arribar als 20 milions aquest any. "Amb Maldito les vendes a client final arribaran als 30 milions d'euros, i ens consolidarem com a tercera empresa del sector a Espanya. El mercat espanyol -sense comptar la venda de puzles- mou uns 200 milions d'euros anuals, dels 4.400 milions a escala global, en un sector en creixement.
Com a grup, ja que en aquests 25 anys Devir ha creat 9 oficines comercials pel món -Lisboa, Bolonya, Orlando, Mèxic, Bogotà, Santiago de Xile, Bons aires i São Paulo- i distribueix a 30 països, el negoci ha assolit la xifra de 97 milions d'euros (100 milions de dòlars), amb la venda d'1,5 milions de jocs el 2024. Les vendes a Europa representen el 40% del total dels ingressos i el 60% restant prové bàsicament dels mercats llatinoamericans. La comercialització es realitza des de dues bases logístiques a Portugal, per a Europa, i en Florida, per als mercats americans.
Entre 2018 i 2023, Devir ha duplicat les vendes. El 2014, va formalitzar la compra d'Homoludicus, un segell de Pol Cors, amb jocs com Agricola, Caverna, King of Tokyo, La Resistència, Nàufrags, Pandèmia, Terra Mystica o Through the Ages. En aquella ocasió, Devir no va adquirir la botiga online d'Homoludicus, LaPCra, que Cors va vendre a Zacatrus.
Tanmateix, ara, Devir està molt interessada en la botiga online de Malditos Games. "Maleït té un segment molt especialitzat de jocs i necessita la distribució online; a més de ser molt interessant per obrir i potenciar mercats com el portuguès, per exemple, en el que hi ha poca tenda física de proximitat, i els mercats llatinoamericans", ha concretat Quim Dorca.
Entre 50 i 70 nous jocs a l'any
En l'actualitat, Devir inverteix uns 2 milions d'euros anuals per llançar al mercat les noves creacions en entreteniment: entre 50 i 70 nous jocs de taula, entre títols propis, sota llicència i novetats de rol. Per a 2025 ja en té alguns de molt avançats, com un joc de taula "molt familiar" que reprodueix la catifa vermella dels Oscars cinematogràfics i el repte consisteix a obtenir la millor instantània de la passarel·la de les grans estrelles de Hollywood. També llançarà una versió de The White Castle per a dos jugadors, ha explicat en roda de premsa Benja Amorín, director de comunicació. La producció dels jocs propis es realitza a Alemanya i a la Xina.
Des de fa 25 anys, des de Barcelona, Devir ha desenvolupat i editat més de 500 jocs, treballant amb il·lustradors, creadors i dissenyadors de tot el món, i formant un equip de 200 professionals. Els seus orígens es remunten a 1987, quan un grup d'enginyers informàtics brasilers, aficionats al còmic americà, van decidir deixar les seves carreres per dedicar-se a distribuir els jocs a què dedicaven hores d'entreteniment personal. "És una de les moltes formes per crear comunitat lúdica al voltant dels jocs de taula que s'han convertit en una forma de socialització molt important", ha manifestat Dorca. En aquest sentit, i amb referència a l'explosió del joc durant la pandèmia de la Covid-19, Dorca ha assegurat que es van incrementar les hores de jocs, però no es va multiplicar en nombre de vendes, "perquè el que van fer les famílies va ser treure de l'armari els jocs que ja tenien i que estaven poc utilitzats".
En l'actualitat, el catàleg de Devir inclou més de 30 jocs guardonats amb el prestigiós Spiel des Jahres (els Oscars dels jocs de taula) i la companyia és la principal editorial de DAU Barcelona, un esdeveniment anual de jocs de taula.