Aquest dimarts es pot considerar com un dia funest per a la indústria europea de l'automòbil en conèixer-se el tancament de quatre fàbriques de compontes: dues de la multinacional alemanya Schaeffler, que eliminarà 4.700 llocs de treball de 15 plantes europees, i unes altres dues de Michelín, el fabricant francès de pneumàtics, ambdues a França amb 1.254 empleats. Aquestes quatre plantes s'afegeixen a les 3 que el grup Volkswagen suprimirà a Alemanya, la qual cosa portarà un tancament de plantes de subministradors del seu entorn, fins i tot sense concretar. Igualment, Mercedes és un altre dels fabricanes que ha anunciat ajustaments.

Un perill que plana sobre altres fabricants europeus. Carlos Tavares, màxim directiu de Stallantis, el grup franco-italo nord-americà amb marques com Opel, Peugeot, Citroën, DS, Fiat, Alfa Romaní, Jeep, Chrysler o Dogde- asseguro fa unes emanes en una entrevista al diari Les Echos, que "no s'ha d'excloure res" a la pregunta de si es plantegen tancar alguna de les seves fàbriques o vendre alguna de les quinze marques que gestionen "Si els xinesos es fan amb el 10% del mercat a Europa al terme de la seva ofensiva, això són 1,5 milions de cotxes. Equival a set plantes de muntatge. Els constructors europeus hauran de tancar-les o vendre-les als xinesos. D'això no parla ningú", afirma Tavares.

Presència a Espanya

De moment, Espanya està fora de perill en el cas dels anuncis de Volkswagen i de Sacsó. Des de fonts del grup alemany i els sindicats espanyols, ni Landabën (Navarra), ni Martorell (Barcelona) no perillen. De fet, ambdues factories, en especial la catalana, han rebut una forta injecció de capital per afrontar l'electrificació. En el cas de Michelin, les plantes afectades estan a França, a Cholet i Vannes. De fet, una de les quatre fàbriques a Espanya, la de Vitòria, rebrà càrrega de treball procedent de la factoria de Vannes.

No en el cas de Schaeffler que no ha revelat les dues factories afectades, de més del centenar que té repartides per Europa, majoritàriament a Alemanya. Sí que ha quantificat en 4.700 empleats afectats, dels 120.000 que té repartits per tot el món. Se sap que afectarà a 15 instal·lacions europees, 10 d'elles a Alemanya i unes altres cinc en altres països europeus, sense precisar. Respecte a l'ocupació, dels 4.800 afectats, 2.800 estan en Alemanya i els 1.900 a les altres 5 factories, de les quals dos tancaran.

Una planta a Barcelona

L'empresa de components alemanya compta a Espanya amb tres instal·lacions (Bilbao, Barcelona i Madrid), un dels països amb més fàbriques, deixant al marge Alemanya. A Itàlia i Hongria també tenen 3 fàbriques, països superats tan sols per Txèquia, amb 4.

Cas a part és Stellantis. Si les paraules del directiu portuguès desemboquen en tancaments, podria perillar alguna de les 3 fàbriques que el grup disposa a Espanya: Vigo (antiga Citroën) i Saragossa (antiga Opel) dues de les més grans del conglomerat automobilístic, i una altra a Madrid (antiga Peugeot) molt més petita. Mercedes també compta amb una factoria a Espanya, a Vitòria, destinada a la fabricació de furgonetes.

Schaeffler

El grup alemany pretén estalviar 290 milions d'euros anuals a partir de 2029. La companyia va informar aquest dimarts que posarà en marxa mesures estructurals davant de "el desafiador entorn del mercat, la creixent intensitat de la competència global i la transformació en curs", en un context en el qual la crisi de les automobilístiques està afectant les cadenes de subministrament.

L'empresa de components, que planeja implementar la majoria d'aquestes mesures entre 2025 i 2027, preveu estalviar uns 290 milions, dels quals al voltant de 75 milions procediran de les sinergies derivades de la recent fusió amb Vitesco. La posada en marxa d'aquestes mesures suposarà un cost extraordinari d'uns 580 milions, principalment en provisions i despeses de reubicació, ha explicat en la nota.

En la divisió de rodaments i solucions industrials, es veuran afectades considerablement les seus alemanyes de Schweinfurt i Homburg, on es posaran en marxa activitats de consolidació, s'ajustarà la capacitat i es duran a terme deslocalitzacions, així com la reducció de llocs de treball en les àrees administratives centrals. Schaeffler va obtenir un benefici net de 250 milions d'euros entre gener i setembre de 2024, un 39,8% menys que un any abans, després que els seus ingressos caiguessin un 0,3%, fins als 12.233 milions.

Michelin

El fabricant de pneumàtics francès justifica el tancament dels seus dues factoria per la competència asiàtica als mercats de les rodes per a furgonetes i camions i el "deteriorament de la competitivitat a Europa". El director de fabricació de l'empresa, Pierre Louis Dubourdeau, va explicar que hi ha un excés de capacitats tenint en compte la realitat del mercat i que l'activitat de les dues fàbriques es repartirà entre altres que es dediquen a la mateixa activitat a Europa.

El responsable de fabricació va puntualitzar a EFE que aquest desplaçament d'activitat a Vitòria serà "marginal", que aportarà "una petita recàrrega" de treball, però no s'ha d'esperar que això suposi noves contractacions. Quant a l'activitat de Cholet, on es fabriquen pneumàtics per a furgonetes, es desplaçarà uns dos milions al centre de Cuneo, a Itàlia, i al d'Olsztyn, a Polònia.

El directiu va advertir que el 10% del mercat europeu del pneumàtic ha passat dels productes de gamma alta als de baix cost, essencialment fabricats a Àsia, i això ha anat en detriment de Michelin, que produeix en les seves plantes europees per al Vell Continent. Els problemes de competitivitat dels seus centres europeus, i en particular en els francesos, s'agreugen per uns costos energètics molt superiors (a França el preu de l'electricitat duplica el dels Estats Units i el del gas el triplica).