Dia avança en la seva transformació digital i aposta pels lliuraments ultraràpids. La cadena de supermercats efectuarà enviaments en menys d'una hora i el mateix dia a través de la seva nova app amb què busca unir el món físic i online. A través d'aquestes novetats, la companyia reforça el seu canal online, que ha passat d'una cobertura del 52% el 2021 a més del 84% el 2023. En l'actualitat, Dia ofereix cobertura a més de 35 milions d'habitants a Espanya, donant servei a més al 93% dels municipis de menys de 10.000 habitants.
Ricardo Álvarez, conseller delegat de Dia en Espanya, ha explicat que la transformació digital dels últims tres anys ha estat un procés "valent" en un moment complicat per a la companyia, que venia d'una situació econòmica de pèrdues. Una aposta pel digital per a la qual es van invertir "bastants diners". L'objectiu de l'ensenya, ha destacat Álvarez, és avançar cap a l'omnicanalitat. "Se sol dir que és la convivència dels diferents canals de venda, però jo l'enfoco més cap a les diferents necessitats dels clients", ha assenyalat.
És per això que la cadena de supermercats es reforça en la seva aposta pels lliuraments ràpids, el denominat quick commerce. Una cosa que ja venia fent a través de plataformes com Glovo, Uber Eats i Just Eat i que ara implementarà mitjançant el seu model logístic. "Amb Glovo, per exemple, estem lliurant compres en 29 minuts, que és una cosa brutal", ha assenyalat el CEO de Dia a Espanya, que ha afegit que les vendes d'aquest format de lliuraments ultraràpids estan creixent un 60%.
De moment, els lliuraments en menys d'1 hora només estaran disponibles a Madrid i més endavant a Barcelona, encara que l'objectiu és continuar expandint el format a altres territoris. Per a això, la companyia compta amb magatzems de 7.000 metres quadrats i una xarxa de dark stores per distribuir assortiments de més de 8.000 referències. Un model híbrid amb què Dia competeix per diferenciar-se al sector de la distribució. "És un híbrid diferencial que no té ningú a Espanya", ha assegurat el conseller delegat. El cost d'enviament d'aquest tipus de lliuraments, no obstant això, serà de 3,99 euros.
Espera arribar al 5% de les vendes online
Per la seva part, la nova app uneix en un mateix dispositiu tant el canal físic com l'online, podent consultar productes en temps real, el fullet, tots els teus tiquets i factures, així com repetir comandes o gaudir de descomptes especials tant en les compres en botiga com al web de Dia. A més, es podrà consultar des de qualsevol lloc i hora, podent accedir al teu perfil sense necessitat de connexió a internet.
La companyia assegura que els clients podran accedir a ofertes especials i descomptes de fins i tot un 40%, així com beneficiar-se de promocions a través de les aliances amb empreses com Endesa, Galp, Mapfre o Securitas Direct. En aquest sentit, Ricardo Álvarez ha destacat que l'app és "la porta d'entrada on s'agrupen tots els universos de Dia, on unir el món on amb l'off, una cosa que és difícil per a empreses que venen del món físic".
"Al canal online som en break-even, no perdem diners i aquest l'objectiu en l'e-commerce", ha explicat. En aquest sentit, ha indicat que actualment les vendes online de la companyia suposen el 3,5% del global, per sobre de la mitjana del sector a Espanya, que ronda el 2%. "Assolir el 5% en els pròxims anys seria molt interessant, encara que no ens fixem grans objectius", ha afegit.
La rendibilitat abans que la quota de mercat
Quant a la marxa de la companyia, l'objectiu principal és la rendibilitat després d'uns anys de turbulències financeres, encara que això signifiqui haver perdut terreny en el rànquing de les principals cadenes de distribució dels últims anys. Després del sorpaso de l'alemanya Lidl, ara ha estat Eroski la que ha avançat a Dia en quota de mercat, relegant a l'ensenya que dirigeix Álvarez a Espanya a la cinquena posició. No obstant això, la cadena insisteix que en vendes comparables estan guanyant quota.
"No m'importa la quota de mercat, l'important és fer l'empresa rendible per créixer. Som al camí de la rendibilitat amb una reestructuració molt gran, sacrificant la quota de mercat. Però prefereixo tenir un 5% de quota i ser rendible a un 6% i estar en fallida", ha insistit el CEO.
Així mateix, assegura que "la nostra quota de mercat comparable es veurà reflectida en la quota real. Dependrà molt de l'expansió i l'obertura de botigues en els pròxims anys". En aquest sentit, Dia espera acabar l'any amb 36 noves obertures, després d'haver gairebé completat la transformació de la seva xarxa d'establiments a Espanya, de la que encara li queda per acabar un 10%.
De la mateixa manera, ha avançat que després de la venda de més de 200 botigues a Alcampo a Espanya dona per conclòs la desinversió de supermercats. "Donem per conclosa la nostra reestructuració del portfolio de botigues. No pensem a créixer via compres, sinó de forma orgànica", ha assenyalat.