Dia ha finalitzat el traspàs de les més de 200 botigues a Alcampo i espera concloure la venda de les perfumeries Clarel al llarg d'aquest any. Així ho ha avançat el conseller delegat global del grup, Martín Tolcachir, durant la junta general d'accionistes celebrada aquest dimecres. Ambdues operacions es van dur a terme el 2022 i formen part del pla estratègic de la cadena de supermercats, que està a prop de completar la transformació del seu model de botigues cap a un format de proximitat.

D'aquesta manera, el grup controlat pel LetterOne ja ha conclòs la venda de 223 botigues a Alcampo. Tolcachir ha recordat que el regulador de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ja va aprovar l'operació el març passat i ha assegurat que aquesta setmana ja ha conclòs el traspàs final de les botigues. El traspàs del centre logístic, per la seva part, es farà en les setmanes vinents.

En el cas de Clarel, la venda va rebre el vistiplau per part de Competència. No obstant això, encara es troba subjecta al compliment de determinades condicions suspensives, inclosa l'adopció per part del fons comprador, C2 Private Capital, de determinades mesures per a l'assegurament financer de Clarel. Unes condicions que "no s'han complert, però esperem tancar l'operació al llarg d'aquest any", ha assenyalat el directiu.

Avançant en el nou model de proximitat

Stephan DuCharme, el president del consell d'administració de Dia, ha explicat que les dues operacions permetran al grup avançar cap a un negoci més simple i centrar la seva estratègia en la distribució alimentària de proximitat. Es tracta del pla que l'empresa porta implementant des de l'any passat i que l'ha portat a desfer-se de centenars d'establiments i remodelar gran part de les seves botigues.

En aquest sentit, el president ha repassat el conjunt de l'exercici passat, en el que les dades "van evidenciar un clar punt d'inflexió per a Grup Dia" amb una acceptació per part dels clients de la nova proposta de valor i la renovació de l'assortiment i dels nostres productes de marca Dia. "Els nostres franquiciats aposten pel grup i volen gestionar més d'una botiga. I el nostre nou model de botiga és més rendible, aconseguint avançar en ingressos i quota de mercat malgrat un context econòmic complex," ha destacat DuCharme.

No obstant això, el directiu ha posat èmfasi davant dels accionistes que, si bé la transformació del seu model de negoci està donant resultats i està a prop de culminar-se, encara no s'ha vist reflectida en el valor de mercat de la companyia. "Potser aquesta transformació no està reflectint-se en el preu de l'acció al ritme que a molts ens agradaria", ha afegit.

Per la seva part, Martín Tolcachir ha recordat que a tancament de l'any més de la meitat de les 4.700 botigues Dia a escala global operava sota el nou model. "El 2022, renovem més de 1.000 botigues i obrim unes altres 124 seguint una clara estratègia de proximitat", ha assenyalat, mentre que ha posat en relleu l'aposta pel canal en línia, que és una "palanca clau" en la seva estratègia de proximitat.

Centrada a finalitzar la transformació de botigues a Espanya i l'Argentina

És per això que els Tolcachir ha anunciat que des de Dia estan centrats a finalitzar la transformació d'Espanya i l'Argentina, els seus principals mercats. A Espanya la remodelació és a prop d'acabar, després d'haver renovat més de 800 botigues i obert unes altres 23 noves ubicacions. Moviments que han portat el grup a tenir un total de 1.660 sota el nou model, el que suposa més del 60% de la xarxa total al país. A més, el conseller delegat ha subratllat que Dia està creixent en quota de mercat, tant en superfície comparable com en quota total.

Quant a l'Argentina, el conseller delegat del grup ha destacat que el 2022 va ser un any de grans avenços al país, on es va tancar amb 994 botigues, 551 d'elles operant sota el nou model, i amb 101 noves obertures. "Ja hem superat les 1.000 ubicacions i la previsió és aconseguir un creixement similar al de 2022 en aquest exercici", ha assegurat.

Per la seva part, al Brasil les vendes netes de Dia van augmentar un 10,9% respecte a 2021, malgrat el tancament estratègic d'ubicacions no rendibles. En aquest sentit, la companyia compta amb 15 botigues operant sota el nou model. Al seu quart mercat, Portugal, ha remarcat que el grup va viure "un escenari desafiador" després de l'entrada de nous competidors al sector de la distribució.

Tolcachir ha incidit que, si bé el 2023 també és un any "desafiador", el focus del grup està posat en acabar la transformació de botigues a Espanya i l'Argentina, on també tenen previst renovar l'assortiment de marca pròpia al llarg d'aquest any. "Alhora, continuarem treballant en la nostra proposta de valor en el Brasil i Portugal", ha assenyalat Tolcachir.

La junta ratifica a Babcock com a conseller dominical

En la junta celebrada aquest dimecres, els accionistes de Dia han ratificat com a conseller dominical a Benjamin J. Babcock, actual director general financer de LetterOne (màxim accionista de la cadena de supermercats).

Així mateix, la junta ha aprovat també amb majoria suficient la reelecció de *Ernst & Young com a auditor dels comptes de la societat per a l'exercici 2023 i l'aplicació del resultat corresponent a 2022.