Dia ha retallat les seves pèrdues un 35,8%, fins als 67 milions d'euros, en el primer semestre de 2023. Es tracta d'una reducció de 38 milions d'euros, degut principalment a la venda de botigues a Alcampo a Espanya, segons ha informat la cadena de supermercats aquest dijous en un comunicat remès a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Els resultats arriben després que l'empresa anunciés la seva sortida de Portugal després de vendre el seu negoci a Auchan per 155 milions d'euros.
La companyia va registrar un augment de les vendes netes del 4%, fins als 3.602,4 milions d'euros. No obstant això, les vendes van assolir els 1.821,1 milions d'euros en el segon trimestre, la qual cosa suposa un descens de l'1,3% respecte al mateix període de l'any anterior, a causa de la reducció de més del 5% de la xarxa de botigues.
A Espanya, la xarxa d'establiments del grup es va contreure un 12% després de la venda de botigues de gran format a Alcampo. Quant a les vendes comparables del grup, aquestes es van incrementar un 4,6% en el segon trimestre (4,1% excloent la venda de botigues), mentre que en el primer semestre van augmentar un 5,7% (5,3% excloent la venda de botigues).
Vendes per mercats
A Espanya, les vendes brutes sota ensenya van avançar un 3,9% en el segon trimestre, fins als 1.349,1 milions d'euros, amb un creixement en vendes comparables del 13,2% (13,6% excloent la venda de botigues). Les vendes comparables assoleixen un creixement de 12,8% (13,3% excloent la venda de botigues) en el primer semestre permetent a Dia guanyar quota de mercat a superfície comparable.
A l'Argentina, les vendes netes es van reduir en 1,4% en el segon trimestre, a conseqüència de "la negativa evolució del tipus de canvi, fins als 360,7 milions d'euros, juntament amb un decreixement de les vendes like-for-like del 2,0%", explica l'empresa. En aquest sentit, les vendes like-for-like han caigut entre gener i juny un 0,8%. Malgrat això, el grup destaca que ha guanyat quota de mercat en el primer semestre, que evidencia el complex context macroeconòmic que travessa el país i que afecta el sector de la distribució totalment.
A Portugal, les vendes brutes sota ensenya del segon trimestre han avançat un 3,5%, amb un "sòlid acompliment en vendes comparables" del 7,3% i 154,1 milions d'euros en vendes netes (+4,9%), compensant la reducció del 7% de la xarxa de botigues i la caiguda del volum registrada en aquest mercat.
I en com Brasil, les vendes netes del grup es contreuen un 23%, fins als 182,8 milions d'euros. Segons explica Dia, fruit que encara estan afectades pel canvi en el mix que s'està implementant des de començaments d'any (enfocat en reduir el pes de categories amb menor marge i allunyades del nostre concepte de proximitat), per la contracció d'un 2% a la xarxa de botigues i per la reducció molt rellevant en els preus dels commodities (matèries primeres) que s'observa al país.
El 84% de les botigues a Espanya ja operen sota el nou model
El nombre de tiquets manté una tendència positiva, amb un increment de 4,8% entre gener i juny a nivell Grup, amb una reducció de l'import de la cistella mitjana del 2,9%. En el segon trimestre de l'any, la cadena ha avançat també en la transformació de la marca pròpia a Espanya, comptant a tancament de juny amb un 90% dels productes ja renovats. Així, durant el trimestre la companyia ha llançat 72 noves referències als seus supermercats.
De les 3.965 botigues de Grup Dia al tancament del segon trimestre (excloent 1.010 botigues de Clarel i les 460 de Dia Portugal), 2.723 ja operen sota el nou model, un 69% de la nostra xarxa liderat per Espanya (84%) i l'Argentina (73%). En el període s'han renovat 430 botigues i s'han realitzat 57 obertures. Per país, Espanya compta amb 1.957 botigues operant sota el nou model; L'Argentina té 751 i el Brasil 15, mostrant totes elles rendiments positius i sostenibles en un entorn desafiador com l'actual.
Els resultats de la companyia arriben en un moment de gran activitat en operacions de venda per part de Dia. D'una banda, acaba d'anunciar la desinversió a Portugal del seu negoci, que passarà en mans d'Auchan per 155 milions. Es tracta d'una "estratègia de simplificació" per enfocar els esforços de gestió als mercats més rellevants del grup, segons ha detallat la cadena de supermercats.
D'altra banda, recentment ha comunicat la cancel·lació de la venda de les més de 1.000 perfumeries de Clarel al fons de capital risc C2 Private Capital, pel no-compliment de les condicions suspensives per part del comprador. Una situació que no ha agradat al fons en qüestió, que ha anunciat la seva disconformitat amb la decisió presa i prendrà accions legals contra Dia. Per la seva part, Dia ja busca una alternativa per executar aquesta operació frustrada.
El 2022, la distribuïdora també va anunciar una altra operació rellevant per al perímetre de botigues a Espanya, que va ser la venda d'un grup de botigues de gran format a Alcampo. A tancament de juny 2023, la desinversió s'ha executat completament i, finalment, ha traspassat 223 botigues al llarg del semestre, que li han permès reduir les seves pèrdues.