La cadena de supermercats Dia ha avançat les xifres de vendes corresponents a l'any 2022 i al quatre trimestre de l'exercici. El grup va assolir unes vendes netes de 7.286 milions d'euros, un 9,6% més que el 2021, mentre que a Espanya es van situar en 4.436,2 milions d'euros, un 5,4% superiors a les de 2021, segons ha informat aquest dijous en un comunicat.
De les xifres que aporta la companyia s'extreu que les vendes brutes sota ensenya del grup van suposar 8.900,4 milions d'euros, registrant així un increment de l'1,5%. Aquestes xifres, per la seva part, van créixer a Espanya un 6,3%, fins a assolir els 5.317 milions d'euros. Respecte al quart trimestre, les vendes netes de la companyia espanyola van ascendir a 1.779 milions d'euros. amb un increment 'Like for Like' (vendes comparades) del 7,3%.
Gràcies a aquest creixement, Dia aconsegueix tres trimestres consecutius d'increment en vendes comparables i positiu en l'acumulat dels últims nou mesos a tots els mercats en els quals opera. Per mercats, a Espanya les vendes comparables de la cadena de supermercats van augmentar un 11,6% en el quart trimestre que, segons la companyia, l'ha portat a guanyar quota de mercat.
Així mateix, en l'últim trimestre de l'any, el nombre de tiquets ha augmentat un 6,9%, subratllant la tendència positiva registrada en els trimestres anteriors. En el conjunt de 2022, el nombre de tiquets ha avançat un 6,7%, amb una reducció d'un 0,9% en l'import de la cistella mitjana, dada que "ratifica la bona acollida i bondat del model de proximitat pel qual aposta Dia", segons explica l'empresa.
L'Argentina i Espanya lideren el seu nou model de proximitat
El país on més creixen en vendes és l'Argentina, que ha assolit els 1.364 milions d'euros el 2022, amb un increment del 30,8%, malgrat el fre en el consum que s'ha registrat en el quart trimestre al país sud-americà, la qual cosa ha causat una pèrdua de volum de l'1,2%. Malgrat això, la companyia assegura haver guanyat quota de mercat a l'Argentina.
Als seus altres mercats, Portugal i el Brasil, les vendes comparables de l'any han estat del 3,7% i 7,4%, respectivamente.En Portugal, les vendes netes van créixer un 0,5%, amb una reducció de la seva xarxa d'establiments de 7%, mentre que al Brasil les vendes netes van ser de 890 milions d'euros, amb un creixement del 10,9%. Un increment aconseguit malgrat la reducció del 18% a la xarxa de botigues que es va realitzar, fonamentalment, a l'inici de l'any 2022.
Així mateix, la companyia ha tornat a destacar que aquest "nou Dia" se sustenta en un model de botiga de proximitat, en un assortiment renovat, l'impuls del canal online i en "l'aposta per la qualitat de la marca Dia i pels productes frescos". A més, ha remarcat que està "plenament implantat" a Espanya i l'Argentina, on s'han transformat 809 i 255 botigues, respectivament, l'últim any. A més, a Espanya s'han obert 23 noves botigues i 101 a l'Argentina.
La companyia ha fet balanç d'aquest nou model per tots els canvis implantats l'últim any. D'aquesta manera, de les 5.699 botigues que presenta el grup a tancament de 2022, són 2.323 les que estan operant sota el nou model de proximitat. Espanya lidera amb 1.660 botigues operand sota el nou model, el 88% de la seva xarxa de proximitat, mentre que a l'Argentina hi ha 551 botigues d'aquest nou model i 112 a Portugal.
Impacte de les botigues venudes a Alcampo i les de Clarel
D'altra banda, durant l'any passat el grup va tancar grans operacions per desfer-se d'establiments i cadenes de botigues que no considerava centrals per a la seva nova estratègia enfocada al comerç de proximitat. En aquest sentit, Dia va anunciar a finals de desembre la venda de la seva emblemàtica cadena de perfumeries Clarel (1.015 botigues) al fons de capital privat C2 Private Capital per 60 milions d'euros. Una operació que se suma a la venda l'agost passat de 235 supermercats i dues naus logístiques localitzades a Villanubla (Valladolid) al seu rival Alcampo.
En aquest sentit, Dia ha assegurat que les vendes netes de les botigues afectades per la venda a Alcampo i de Clarel van sumar un total de 761 milions d'euros el 2022. Sense tenir en compte aquestes dades, Espanya aconsegueix un creixement de vendes comparables del 8,3% l'any i del 12,5% en el quart trimestre de 2022. En qualsevol cas, ambdues operacions estan pendents que es compleixin diferents condicions i s'espera donar tancament a ambdós processos durant 2023.
Més enllà del seu nou model de proximitat i de l'impacte de les dues operacions realitzades durant l'any passat, la companyia ha ressaltat que el pes de la marca Dia a la cistella dels clients ha augmentat gairebé quatre punts percentuals a Espanya durant 2022, fins a representar el 52,6%.
"Hem tancat un any desafiador i de gran rellevància per a Dia en què hem complert els objectius marcats en el nostre full de ruta. L'impuls en les vendes constata que la profunda redirecció del negoci iniciada el 2019 ha servit per consolidar un model i una proposta de valor guanyadors que ens apropa al final del procés de 'turnaround de la companyia', ha destacat el CEO Global de Grup Dia, Martín Tolcachir.
A més, el conseller delegat del grup ha posat èmfasi en destacar que la companyia ha tornat a guanyar quota de mercat a Espanya i continuar creixent a l'Argentina gràcies al seu model de proximitat. "El rumb que marquen Espanya i l'Argentina mostren l'èxit d'una transformació que, posant sempre la satisfacció dels nostres clients en el centre, ens reporta creixements superiors al mercat en ambdós països. Al Brasil i Portugal, en tant, continuem treballant per millorar la nostra proposta de valor i accelerar el seu creixement", ha conclòs el CEO.