La cadena de supermercats Dia va registrar unes pèrdues de 124 milions d'euros a l'exercici corresponent al 2022, tal com es reflecteix en els resultats presentats per la companyia aquest dijous. La xifra suposa haver reduït en un 51,9% les pèrdues generades l'any anterior, quan es van situar en els 257 milions d'euros. Un acompliment que la companyia ha ressaltat per la dificultat d'un exercici marcat per la inflació i l'encariment de les matèries primeres, els combustibles i l'energia, així com per la venda de Clarel i altres desinversions.

La firma ha explicat que el resultat aconseguit suposa una millora 133 milions d'euros respecte a 2021, basat en un resultat brut més gran d'explotació (Ebitda) i en el resultat financer net positiu per la millora dels ingressos financers, la reducció de les despeses financeres i un efecte positiu de l'impacte de la inflació en els actius monetaris. Així mateix, ha destacat la millora de totes les variables operacionals i financeres i el creixement consistent del negoci, amb guany de quota a Espanya i l'Argentina.

"L'esforç dels últims tres anys ha servit per consolidar una positiva evolució del negoci, basat en una estructura de capital sòlida i sostenible i amb el suport i visió industrial del nostre accionista majoritari", ha destacat el president no executiu de Grup Dia, Stephan DuCharme.

Així mateix, la companyia ha assolit un resultat brut d'explotació (Ebitda) ajustat de 200 milions d'euros, la qual cosa suposa un 61,2% més que l'any 2021, la qual cosa reflecteix, segons la companyia, els resultats positius de la millora de la gestió operativa en curs i el control de costos.

"La profunda redirecció del negoci que comencem el 2019 ens ha portat fins avui, fins aquest Nuevo Dia, un moment que ens permet afirmar que som al final del procés de 'turnaround de la companyia', ha afirmat el conseller delegat global de Grup Dia, Martín Tolcachir.

Les vendes netes, per la seva part, van assolir 7.286 milions d'euros, la qual cosa suposa un 9,6% més, amb un impuls del 7,3% en les vendes en superfície comparable (like-for-like) del quart trimestre de l'any, mentre que les vendes brutes es van situar en 8.900 milions d'euros, un 1,5% més, i les vendes en superfície comparable van experimentar un avenç del 5,7% davant l'any anterior.

Dia augmenta les vendes a Espanya amb menys botigues

Per mercats, a Espanya, les vendes netes van augmentar un 5,4% malgrat comptar amb 155 botigues menys (un 4,1% menys). L'efecte inflacionari ha estat un dels factors que han marcat l'exercici 2022, assolint un 5,7% a Espanya; 9,6% a Portugal; 5,8% al Brasil i un 94,8% a l'Argentina. Aquest escenari d'elevada inflació va començar a generar-se el 2021 derivat de les seqüeles de la pandèmia del Covid 19 i les interrupcions a la cadena de subministrament, i s'ha agreujat el 2022 com a conseqüència de la guerra a Ucraïna.

A més d'avançar en la revisió de l'assortiment de marca Dia, la companyia ha apostat per l'expansió del canal 'online'.En España, durant 2022 s'ha elevat la cobertura del servei e-commerce a un 82% de la població, destacant la forta presència a la costa del país, i s'han reforçat els serveis de lliurament tant el mateix dia com en franges d'una hora.

L'endeutament financer net, per la seva part, va augmentar a l'exercici un 35%, assolint els 544 milions d'euros, com a conseqüència, fonamentalment, de l'esforç inversor realitzat durant l'any.

Grup Dia ha tancat el 2022 amb una xarxa de 5.699 botigues a Espanya, l'Argentina, el Brasil i Portugal i una superfície total de venda de més de 2.146.000 metres quadrats. Del total de la xarxa de botigues, 2.947 són franquícies (51%) i aporten un 36% de les vendes netes de l'exercici, 3 punts percentuals més respecte a 2021 (32,9%).

"El rumb del negoci a Espanya i l'Argentina confirma la seva fase d'acceleració cap al creixement", ha ressaltat la firma, que ha afegit que aquest Nuevo Dia està plenament implementat en ambdós països, amb 1.660 i 551 botigues, respectivament, operant sota el nou concepte, el 88% de la xarxa de proximitat a Espanya i el 55% a l'Argentina.

El 2022, a Espanya s'han remodelat 809 establiments i s'han obert 23 botigues. Aquest procés de transformació ha suposat un esforç inversor més gran per part de la companyia, elevant el Capex de l'exercici un 9,6% respecte a 2021. La companyia preveu finalitzar el procés de remodelació botigues a Espanya i l'Argentina durant 2023.

"Les dades a tancament d'any mostren un creixement consistent que avala l'èxit de la nostra proposta de valor. Com evidencia d'això, a Espanya hem guanyat quota de mercat a superfície comparable i a l'Argentina, amb una performance de les botigues renovades de 18% per sobre de les no renovades, hem avançat també en el nostre lideratge al Gran Buenos Aires", ha destacat Tolcachir.