Dia Retail, societat filial del grup Dia, ha arribat a un acord per a la venda de Clarel al grup colombià Trinity per uns 42,2 milions d'euros, segons ha informat aquest dimarts la companyia, que ha precisat que aquest import pot variar en funció de determinats paràmetres.
En concret, Dia rebrà per l'operació un mínim d'11,5 milions d'euros pagables el 2024 i un import màxim addicional de 15 milions d'euros el 2029. Addicionalment, Dia Retail percebrà un deute a cobrar de 18,7 milions d'euros (15,7 milions nets de caixa) pagable esglaonadament (4,2 milions el 2024, 12,3 milions el 2027 i 2,2 milions el 2029), el que resultaria en uns fons totals màxims estimats de 42,2 milions d'euros.
1.000 botigues Clarel
L'acord assolit amb l'empresa colombiana Trinity inclou, entre altres actius, aproximadament 1.000 botigues Clarel distribuïdes per tot el país i tres centres de distribució. Dia Retail destinarà els recursos obtinguts amb aquesta venda a avançar en la consolidació del seu creixement, segons ha assegurat el grup a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). L'operació està subjecta a l'autorització pertinent de competència, i s'espera que pugui ser completada en el primer semestre de l'any que ve.
"Estem decidits a fer de Clarel una de les marques més volgudes pels espanyols, construint sobre el construït fins avui, i propiciant noves oportunitats de creixement per a la marca i el negoci," ha assenyalat el president del grup Trinity, Omar González. Per la seva part, el conseller delegat de Dia, Martín Tolcachir, ha destacat que "en aquesta nova etapa de consolidació del creixement", el grup vol posar el focus "en el que sap fer millor: la distribució alimentària de proximitat".
Rendibilitat del grup
A conseqüència d'aquesta operació, Dia estima un impacte comptable negatiu de 9,4 milions d'euros en el seu compte de resultats consolidat de 2023. Per a aquesta operació, Dia ha comptat amb l'assessorament de Arcano Partners, Herbert Smith Freehills i Deloitte, mentre que grup Trinity ha estat assessorat per DLA PIPER.
El mes d'agost passat, el grup va reconèixer que es trobava buscant "activament" un nou comprador per a les més de les 1.000 botigues de Clarel després d'haver anul·lat l'acord de venda amb el fons C2 Private Capital per valor de 60 milions d'euros. L'acord amb l'esmentat fons inversor "va quedar dissolt" el passat 31 de juliol, després que no s'haguessin complert les condicions suspensives de l'acord, segons va al·legar la cadena de supermercats.
Respecte a la marxa de la companyia, l'objectiu principal és la rendibilitat després d'uns anys de turbulències financeres, encara que això signifiqui haver perdut terreny en el rànquing de les principals cadenes de distribució dels últims anys. Després del sorpasso de l'alemanya Lidl, ara ha estat Eroski la que ha avançat a Dia en quota de mercat, relegant a l'ensenya que dirigeix Ricardo Álvarez a Espanya a la cinquena posició. No obstant això, la cadena insisteix que en vendes comparables estan guanyant quota.
"No m'importa la quota de mercat, l'important és fer l'empresa rendible per créixer. Estem al camí de la rendibilitat amb una reestructuració molt gran, sacrificant la quota de mercat. Però prefereixo tenir un 5% de quota i ser rendible a un 6% i estar en fallida", va insistir el CEO a començaments d'octubre.
Aquest any la marca ha sortit del mercat portuguès (després de vendre a Alcampo el seu negoci per 155 milions d'euros), i opera a Espanya, el Brasil i l'Argentina.