No hi ha hagut guerra de dipòsits a la gran banca malgrat que ja han passat gairebé 15 mesos des de la primera pujada de tipus d'interès, que ja assoleixen el 4,5%. Les entitats han apostat, principalment, per llançar al mercat comptes remunerats per captar clients. Bankinter, Unicaja, Abanca... l'últim any tots els bancs han volgut atreure nous clients per aquesta via, encara que també ho han fet regalant diners als qui domiciliessin la nòmina. Tanmateix, moltes d'aquestes ofertes acabaven aquest mes d'octubre i algunes entitats, com CaixaBank, BBVA o Sabadell, no han volgut allargar-les i les han retirat del seu aparador.
Així, CaixaBank va posar en marxa diverses promocions al gener en les quals oferia un televisor LG per a nòmines de 1.200 euros, remuneració en compte del 5% TAE si la nòmina era de 2.500 euros o més, o diners en metàl·lic (200 euros) per a aquells que domiciliessin els seus ingressos a Imagin. A través d'aquestes iniciatives, el banc català pretenia, principalment, vincular més els seus clients i superar al llarg d'aquest 2023 la fita de 6 milions de nòmines domiciliades.
CaixaBank ho va aconseguir a l'agost, quatre mesos abans d'acabar l'any. El banc que presideix José Ignacio Goirigolzarri i que dirigeix Gonzalo Gortázar va comunicar que ja havien superat aquesta xifra i que, de fet, concentren ja gairebé el 40% de les nòmines a Espanya, o el que és el mateix, 4 de cada 10 salaris. De manera que aquest mes d'octubre ha retirat aquestes ofertes de les oficines i canals digitals. Tan sols manté ara la del seu banc digital, Imagin, encara que ha baixat el premi per nòmina a 150 euros.
L'entitat, tanmateix, ha estat l'única en llançar un dipòsit que va per trams. De primeres, CaixaBank paga un interès de l'1% TAE, però si el client vol aconseguir un altre 1% addicional ha de contractar algun producte més al banc. Per exemple, si domicilia la nòmina o pensió, el banc afegeix un 0,5% més i si té contractat o contracta una assegurança de llar, vida o salut, una alarma Securitas o Protecció Sènior o el producte MyBox Jubilació, pot obtenir un 0,25% addicional.
BBVA també ha retirat dues de les seves principals ofertes, una en la qual premiava el nou client amb diners en efectiu si es donava d'alta i portava la seva nòmina al banc, i una altra en la qual tornava part dels rebuts de llum, gas, telèfon o internet durant sis mesos. Amb ambdues, el client podia aconseguir fins a 210 euros. El banc prefereix apostar, de moment, pel 'pla convida a un amic', una de les seves principals fonts de captació, com ha explicat en diverses ocasions el conseller delegat del banc, Onur Genç.
Mitjançant aquest pla, BBVA premia amb diners qui ja és client i aconsegueix que un altre de nou es doni d'alta. Des del seu llançament el 2021 han captat més de 850.000 clients per aquesta via. En la primera meitat d'aquest 2023, BBVA va ser el líder del mercat en captació de nous clients per aquest tipus d'incentius, de gener a juny va captar més de mig milió de clients per davant de Santander i CaixaBank.
Sabadell, per la seva part, ha eliminat un dels beneficis del seu compte digital. Fins aquest mes, el banc oferia una remuneració del 2,5% TAE per a saldos màxims de 30.000 euros i 200 euros extra als qui a més van portar la seva nòmina, dos premis que manté. Però ja no torna el 3% de les compres que els clients van realitzar amb les targetes de dèbit o crèdit.
Santander i Ibercaja, l'altra cara de la moneda
El que sí que ha millorat la seva oferta per captar nòmines en la recta final de l'any ha estat el Banc Santander, que des de fa només unes setmanes ha començat a regalar 400 euros als nous clients que s'adonin d'alta en el online i domiciliïn la seva nòmina o pensió. Aquesta nòmina, això sí, ha de ser de 2.500 euros. Per als que ingressin menys (fins a un mínim de 600 euros) el regal serà una cosa inferior, de 300 euros. El banc que presideix Ana Botín ha sumat de gener a juny 362.000 nous clients a Espanya, i per mantenir aquest ritme estendrà la promoció fins a final d'any.
A l'altra cara de la moneda també hi ha Ibercaja que ha millorat les condicions del seu "Cuenta Vamos" per accelerar la captació de clients en la recta final d'aquest 2023. L'entitat manté la remuneració del 5% per al primer any i del 3% per al segon anunciat al febrer, però obre el ventall en baixar de 1.400 a 600 euros, la nòmina que s'ha de domiciliar per poder accedir a aquest incentiu. Al seu torn, puja de 6.000 a 10.000 euros el saldo a remunerar, el que fa que el nou client pugui obtenir en total un benefici de 800 euros davant els 600 anteriors.