La direcció de Ford ha plantejat als sindicats la seva intenció d'obrir un període de consultes per aplicar un nou expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) a la fàbrica d'Almussafes (València), que s'estendrà fins a l'abril, davant del descens de la producció, mentre afectaria uns 750 treballadors diaris en forma rotativa. D'aquesta manera ho ha traslladat la companyia a la comissió consultiva, en la qual s'ha constituït al seu torn la comissió negociadora d'aquest nou ERTO, que es tornarà a reunir divendres vinent.
La companyia ha justificat la necessitat de dur a terme aquest nou expedient de regulació temporal, que començarà dilluns 12 de febrer i que s'estendrà fins al 30 d'abril, davant de la "baixada de producció" a les plantes de fabricació de vehicles i la "falta de capacitat de certs proveïdors" en la de motors. Respecte a l'afectació d'aquest nou ERTO, a les plantes de vehicles s'establirà una parada parcial de 750 treballadors diaris en forma rotativa "on sigui possible", amb una durada màxima de 15 dies, mentre que en la planta de Motores serà una parada "equivalent a quatre dies de producció".
Negociació amb UGT
Des d'UGT, el sindicat majoritari, s'han mostrat "oberts a obrir una finestra de negociació de manera parcial i delimitada en el temps", encara que han avançat que traslladaran a la direcció que estan disposats a negociar un ERTO que en cap cas no vagi "més enllà" de les vacances de Pasqua (28 de març), mentre la fàbrica espera "notícies sobre inversions i càrrega de treball". Sobre els dies d'ERTO i el nombre de treballadors afectats, UGT ha recalcat que hauran d'anar "en línia" amb els "problemes que s'originen" per "la falta de producció prevista i no per l'excedent de personal" que, segons el sindicat, s'està originant a la fàbrica.
Per aquesta raó, ha instat a l'empresa a "ajustar bé les xifres" per a aquest nou ERTO, mentre ha advertit que tant l'excedent originat en la planta de motors per la desaparició del torn de nit com en les de vehicles després de la marxa de la furgoneta destinada al mercat americà "no podrà engrossir les llistes diàries d'afectats". Així, ha apuntat que els dies de producció en els dos torns de vehicles (950 cotxes) i en motors (1.700 unitats) "no hi podrà haver ningú en regulació d'ocupació".
"Incertesa" a la plantilla
D'altra banda, des de STM Intersindical, el seu portaveu en Ford Almussafes, Daniel Portillo, ha demanat prudència i "esperar a divendres" per conèixer al detall "les condicions econòmiques i el calendari" que planteja la companyia per a aquest nou ERTO, aspectes que "encara no s'han parlat". En qualsevol cas, ha denunciat la "incertesa brutal" que pateix la plantilla actualment, amb una congelació salarial "en els pitjors anys d'inflació des de fa més d'un quart de segle", mentre espera "unes condicions econòmiques perquè vingui una càrrega de treball que encara no s'ha anunciat".
Pròrroga de l'ERTO
La fàbrica valenciana porta encadenant diferents ERTO des de 2020 i va prorrogar l'últim expedient fins a 30 de juny de 2023 a causa de la inestabilitat en el subministrament de semiconductors i components derivats. Aquests expedients temporals afecten potencialment, de manera total o parcial, tota la plantilla. Durant aquestes parades de producció, els treballadors perceben un 80% del seu salari i el 100% de les pagues, preservant antiguitat i vacances.