Els aranzels de Donald Trump a les begudes alcohòliques europees posen en risc la venda de 17,6 milions d'ampolles de la DO Cava, que té al país nord-americà el seu tercer mercat. El sector del cava va viure un 2024 difícil a causa de l'“extrema i continuada” sequera, que va reduir la producció. Els 343 cellers adherits a la Denominació d’Origen (DO) cava van vendre l’any passat 218 milions d’ampolles a tot el món, un 13,4% menys que el 2023, segons les dades presentades per la DO Cava aquest dimarts.

La caiguda es va notar sobretot a escala internacional. El cava va vendre 140 milions d’ampolles fora d’Espanya, un 18% menys, mentre que el descens al mercat espanyol va ser del 3,6%, amb 78 milions d’ampolles. D’aquestes, un terç es van vendre a Catalunya.

La baixada de vendes va ser menys acusada en valor, ja que el preu mitjà de l’ampolla va pujar un 11%, fins a superar els 10 euros de mitjana. Així, el sector va facturar 2.270 milions d’euros, un 3,6% menys. El cava ven a 150 països, tot i que ha patit una gran davallada al que fins ara era el seu primer mercat internacional, Alemanya, on ha perdut 20 milions d’ampolles.

Bèlgica és actualment el segon mercat del cava, després d’Espanya, amb 20,3 milions d’ampolles (un 7,8% menys), mentre que el tercer són els Estats Units, amb 17,6 milions d’ampolles. Aquest volum podria estar en perill per l’amenaça d’aranzels de Donald Trump. En aquest sentit, el sector està a l’expectativa de què acabi fent el president estatunidenc.

“És evident que nosaltres, que som exportadors per naturalesa, el que volem és el lliure comerç. Els aranzels són traves al lliure comerç i no som un producte estratègic, per tant, no hauríem de tenir cap mena d’aranzel. El que passarà no sabem, el president dels EUA ha parlat d’un 200%, però era una reacció ràpida”, ha dit Javier Pagès, president de la DO Cava.

Els efectes de la sequera en el cava

Els possibles aranzels als Estats Units són, en tot cas, i si s’aproven, un problema del futur. Però el principal enemic ara mateix del sector és la sequera, que ha frenat les collites i, de retruc, la producció de cava. “Aquest any ens trobem que el nivell de vendes és inferior, perquè no hi ha existències”, ha lamentat Pagès.

De cara a aquest any, és una mica més optimista, però tampoc està el sector per tirar coets: “Plou, així que esperem tenir una collita normal. No dic bona, normal. Crec que tindrem una relativa tranquil·litat”, ha assegurat el president de la patronal del sector, que, no obstant això, ha advertit que la lluita contra la manca d’aigua serà una constant amb la qual haurà de conviure.

De fet, Pagès ha instat els cellers i productors a adaptar-se al canvi climàtic buscant alternatives que consumeixin menys aigua. “Els cellers han de pensar, si ve una altra sequera, que vindrà, què han de fer. Han d'estar més ben preparats”, ha explicat. Entre les opcions que ha esmentat trobem apostar per varietats de raïm que necessitin menys aigua o sistemes de rec més eficients.

Caves de més qualitat

Una altra batalla del cava, tant en l'àmbit local com internacional, és la lluita per la qualitat. De fet, Pagès s’ha mostrat molt satisfet que el preu de l’ampolla s’apugi, i ha matisat que no és només per la inflació generalitzada dels aliments i begudes, sinó també pel posicionament de cada vegada més cellers i perquè van a buscar clients de més poder adquisitiu, especialment en l’àmbit internacional.

En aquest sentit, la DO ha destacat que, tot i la baixada global de vendes, el sector està creixent en alguns tipus de segments de més qualitat. Per exemple, l’any passat es van vendre 37,3 milions d’ampolles de cava ecològic, un 15,2% més. Els caves de Guarda Superior Paratge Qualificat han crescut un 13,3%, ja que, a més, n’estan incrementant les referències, mentre que els caves de Guarda Superior Gran Reserva només han venut un 1,3% menys d’ampolles.