Duralex accelera al mercat internacional i aposta pels Estats Units. La companyia fabricant de vidre temperat, vaixelles i estris de cuina, que es va veure obligada a parar la producció durant cinc mesos per l'augment de costos de l'energia, aposta per Amèrica del Nord després de l'aturada per la crisi energètica. Els dos mercats principals de l'empresa són Espanya i França, representant el primer més del 10% de la seva facturació, encara que als Estats Units cada vegada són "més potents", segons comenta el CEO de la companyia, José Luis Llacuna, en una entrevista a ON ECONOMIA.

Llacuna, que dirigeix Maison Française du Verre, empresa que va adquirir Duralex el 2020, apunta que "als Estats Units Duralex és una icona" i que és un producte que es ven fins i tot al museu MoMA. "El vas picardie és un símbol mundial, surt fins i tot a les pel·lícules de James Bond i a Amèrica té molt bona acollida". En aquest sentit, el directiu aclareix que des del negoci volen fer una "ferma aposta" per aquest mercat i convertir Duralex en una icona mundial.

Més enllà dels Estats Units, des de l'empresa volen continuar creixent a l'Àsia i al Pròxim Orient, on les vendes han anat a l'alça arran de la pandèmia. "Nosaltres no venem un vas, venem una història, un relat, i volem que aquesta història es vengui fora d'Europa, que sigui una icona internacional", matisa Llacuna.

Venda de Duralex a Maison Française du Verre

Duralex va néixer el 1945 a Orleans (França) i va ser un "fenomen espectacular", segons Llacuna. El punt àlgid de l'empresa va arribar als anys 70, quan comptava amb centres de producció més enllà de França, fins i tot disposava d'una planta a prop de Madrid. Maison Française du Verre va adquirir el negoci el gener de 2020, quan la companyia estava passant per moments de dificultat. Després de la compra, la facturació va anar a l'alça i la firma comptava amb una eficiència industrial i energètica molt important. El negoci tenia el vent a favor fins que va esclatar la crisi energètica el 2021, els preus es van disparar i, amb la guerra d'Ucraïna, els costos es van accentuar encara més.

"Nosaltres compràvem energia al preu del dia, teníem coberts diversos mesos, però, a finals de l'any passat, veient l'increment brutal dels costos, vam decidir parar la producció, vam deixar el forn en hibernació", confessa el directiu. Des del negoci van decidir posar el forn a "dormir", encara que continuava "respirant", perquè si es parava en sec i es buidava, hagués passat a temperatura ambient i, en tornar a omplir-lo, es podria haver produït un xoc tèrmic, generar fissures i podria haver "mort".

"Que el forn mori significa reemplaçar-lo, que són dos anys de feina, 10 milions d'euros de cost i una infinitat de mals de cap que no podíem assumir", argumenta el directiu. Per aquesta raó van decidir mantenir-lo durant cinc mesos fins que el preu de l'energia va baixar.

Durant aquests cinc mesos, als 250 empleats de Duralex se'ls va aplicar un ERTO, encara que van mantenir el 95% del seu salari i 70 d'ells van continuar anant a treballar. "Teníem estoc, havíem de continuar lliurant productes i les comandes no les podíem deixar a mitges", raona Llacuna. "El 17 d'abril vam reprendre la producció, vam millorar les infraestructures i vam innovar". Paral·lelament, el govern francès els va concedir un préstec de 15 milions d'euros. "No és una subvenció, ens hem endeutat i caldrà retornar-lo".

Rumb als 36 milions de facturació

Després de tancar l'exercici 2022 amb una facturació de 30 milions d'euros, el negoci preveu créixer un 20% aquest any, fins als 36 milions. "Duralex ha passat per un període de dificultat a causa de la crisi energètica, però les previsions són positives", defensa el CEO de l'empresa. La firma està present a 130 països de tot el món i treballa amb marketplaces, supermercats i centres de distribució. En aquesta línia, Llacuna descarta obrir botigues pròpies a mitjà i llarg termini.

Quines previsions teniu per a aquest any? "En anunciar que reactivàvem el negoci, les visites a la pàgina web s'han multiplicat per sis, així que aprofitarem aquest auge". Com a novetats, des de la firma han llançat la vaixella de color verd, noves referències de vasos i de tuppers de vidre. "Seguirem aquesta dinàmica, l'objectiu és treure nous colors i formes, fer que la marca sigui desitjada". "Volem treure-li la pols a la marca, modernitzar-la". "No volem ser la marca de les àvies, sinó la firma de referència de la gent més jove, dels fills i nets d'aquestes àvies."

A llarg termini, Llacuna veu Duralex com una empresa consolidada als mercats europeus i als Estats Units; amb noves formes, colors i varietats possibles; facturant més de 50 milions d'euros anuals i mantenint l'"esperit i tradició de la marca de vaixelles més resistents de la història".