EV Motors, la matriu de la renascuda marca automobilística espanyola Ebre i soci clau per al mercat europeu de la xinesa Chery Motors, té tot llest per a la seva sortida a Borsa que "serà ben aviat" -abans que acabi l'any- amb un toc de campanya que tindrà lloc al Palau de la Borsa de Madrid, segons puntualitzen fonts de la companyia i confirmen des de BME Europa Press. L'empresa, que s'estrenarà en el segment de mercat reservat per a pimes -BME Growth--, aterrarà a un preu inicial de 6,88 euros per acció, el que el farà debutar amb una valoració de gairebé 329 milions d'euros.

El preu establert per a cada títol és similar als 6,87 euros -0,10 euros de valor nominal i 6,77 euros de prima d'emissió- sobre els que es va emprendre a començaments del mes de juliol passat una ampliació de capital de 40 milions d'euros entre inversors qualificats per assegurar la viabilitat de les operacions a curt termini. El document informatiu de l'operació impulsat pel president d'EV Motors, Rafael Ruiz, i el conseller delegat d'Ebre, Pedro Calef, entre d'altres, assegura que l'empresa tindrà un creixement "molt significatiu" en vendes al llarg dels cinc anys vinents. L'assessor de l'operació serà DCM Assessors i Renda 4 Banco actuarà com a proveïdor de liquiditat.

Amb gairebé 48 milions d'accions, EV Motors aterrarà al mercat espanyol amb un valor de mercat superior, per exemple, a l'automobilística nord-americana Nikola, encara que estarà sensiblement per sota de capitalitzacions de competidores europees com la xinesa Polestar -més de 3.000 milions d'euros-, fabricant entre altres marques de la sueca Volvo-

Marca històrica

Ebre va néixer el 1954, propietat llavors de Motor Ibèrica, després de nacionalitzar-se les factories de Ford a Espanya. Va arrencar les seves operacions amb la fabricació de productes agrícoles (principalment tractors) que es produïen a la factoria de Noáin (Navarra) per posteriorment entrar en altres segments com el dels vehicles de transport, tot terreny, camions (amb el seu famós eslògan "Ebre serà el teu camió"), autobusos... i la maquinària de construcció.

La marca comercial va cessar la seva activitat el 1987 després de l'entrada de Nissan a la Zona Franca de Barcelona i haver comprat Motor Ibèrica. El grup asiàtic va prioritzar els seus models i, fins i tot, alguns com la furgoneta Ebre Sèrie F es van rebatejar sota la seva marca, en aquest cas, el model substitutori va ser el Nissan Trade. Tal va ser la rellevància de Motor Ibèrica per a l'economia espanyola durant la dictadura que les xifres de negoci posen en relleu el paper que va jugar el grup en el desenvolupament indústria d'Espanya. El 1977, el negoci de tot el grup va ser de 33.405 milions de pessetes, 26.786 dels quals corresponien a les vendes al mercat interior i la resta a les exportacions.

Organigrama

EV Motors serà l'empresa que surti a cotitzar, però darrere d'ella i ara integrada a l'esquema corporatiu està el Barcelona Technical Center (Btech), encarregada de reindustrialitzar l'antiga planta de Nissan i el seu complex a la Ciutat Comtal. L'arribada de la revitalitzada marca automobilística espanyola al mercat de capitals pren forma després de l'acord firmat l'abril amb el fabricant xinès Chery per a la creació d'una 'joint venture' per fabricar cotxes a Espanya, prenent com a referència a la zona per arrencar amb la seva expansió per Europa.

Ebre pretén iniciar les operacions de fabricació a mitjans del novembre vinent dels models S700 i S800 (de la marca Ebre), que comptaran, cada un, amb dues versions, una de gasolina i una altra híbrida endollable. Així mateix, durant la primera part del pròxim 2025, el grup automobilístic començarà a produir el model S400 i a finals de 2025 vol tenir llesta una versió d'aquest de "mida reduïda".

Aquesta planta comptarà, en un primer moment, amb una línia d'acoblament directe en la planta de la Ciutat Comtal per "reindustrialitzar la zona com més aviat millor" a fi d'acabar de fabricar a Espanya vehicles ressemblats importats des de la Xina. En paral·lel, el grup treballarà en la creació d'una línia completa de producció de vehicles. Quant a l'aspecte comercial, els plans d'Ebre impliquen comptar amb fins a 30 punts de venda a finals d'aquest any i 75 a finals de 2025 repartits per tota la geografia espanyola.

Al fullet EV Motors també aclareix quina serà la política de dividends inicial del grup. L'empresa aclareix que"no compte amb una política" de retribucions "específica definida". Fins ara, Barcelona Technical Center (Btech) ha estat l'única societat del grup EV Motors que ha realitzat repartiment de dividends en els últims tres anys. El 2024 està previst també un repartiment de dividends per valor de més d'un milió d'euros que està pendent de pagament.