L'antiga planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona tornarà oficialment a fabricar vehicles aquest dissabte de la mà de la marca espanyola Ebro després de gairebé tres anys d'aturada, ja que l'últim cotxe de Nissan es va produir en aquestes instal·lacions el 16 de desembre de 2021. Per celebrar aquesta fita industrial, Ebro, que s'ha aliat en aquest projecte amb la multinacional xinesa Chery, ha convocat un acte al qual acudiran el ministre d'Indústria, Jordi Hereu; el president de la Generalitat, Salvador Illa, i la cúpula de la multinacional Chery.
En concret, acudiran a l'esdeveniment Tongyue Yin, president de Chery Automobile, i Guibin Zhang, president de Chery International, així com l'ambaixador xinès a Espanya, Yao Jing; el president d'EV Motors, Rafael Ruiz, i el conseller delegat d'Ebre, Pedro Calef, entre altres autoritats.
Encara que fa setmanes que Ebre fa presèries per preparar l'arrencada oficial de la producció del S700, el primer vehicle d'Ebre, un SUV -tot camí- de 4,5 metres de llarg. L'acte de demà dissabte suposarà el tret de sortida a la producció en aquesta fàbrica. S'espera que l'arrencada de la fabricació dels primers models d'Ebro es faci fins a finals d'any amb uns 150 empleats i que a partir de 2025 vagi augmentant la plantilla.
D'entrada, en l'arrencada de la producció, la idea és assolir aquests primers dies els 44 vehicles per tanda, han necessitat fonts sindicals. Així mateix, Ebre preveu fabricar el seu segon model, el S800, ja al desembre. El S700 i el S800 són dos SUV de mida mitjana amb motoritzacions PHEV (híbrid endollable) i de combustió, que es fabriquen amb plataforma i tecnologies compartides amb Chery.
El primer Ebro ve semiacoblat
L'arrencada de la fabricació del S700 aconseguirà el format DKD (Direct Knock Down), és a dir, que el cotxe arribarà semiacoblat des de la Xina, si bé més endavant s'espera que es produeixi en CKD (Completi Knock Down), això és, que el cotxe vindrà desmuntat i això permetrà una càrrega de treball més gran en la planta de la Zona Franca.
El passat 11 d'octubre, Ebro i Chery van firmar un acord pel qual la companyia xinesa controlarà un 40% de dues filials d'EV Motors -la matriu d'Ebre-, Ebre SUV i Hub Tech Factory. Encara que l'Omoda 5 elèctric havia de començar a produir-se en l'últim trimestre d'aquest any i ser el primer vehicle en fabricar-se en la nova etapa de la fàbrica de la Zona Franca, finalment es va acordar posposar-lo a 2025 i muntar-lo directament en CKD (Completi Knock Down), és a dir, produir-lo a Barcelona ja amb una línia completa de soldadura i de pintura.
Cal veure si demà els directius de Chery faciliten algun detall sobre el calendari de producció de l'Omoda, que en teoria hauria de començar a produir-se entorn d'octubre de 2025, segons els terminis orientatius que manegen els sindicats.