Nascuda l'any 1965 a Barcelona, la multinacional Ecler bufa enguany les 60 espelmes. La companyia que als anys 70 i 80 va revolucionar el món de la nit, encara els pròxims anys enfocada en el món corporatiu, amb el focus posat en els hotels, la moda i els gimnasos de tot el món. L'empresa dedicada al disseny, fabricació i venda de productes d'àudio i vídeo professional ofereix a grans marques, així com a distribuïdors i instal·ladors, els seus altaveus, amplificadors i mescladors. "Els productes Ecler s’instal·len a hotels, botigues retail i gimnasos, però el destí final dels nostres productes cobreix un ventall molt ampli", explica Daniel González, director de màrqueting del negoci.
Després d'una etapa oferint altaveus i taules de mescla per les discoteques, el canvi tecnològic, per una banda, derivat dels nous formats de música digital (MP3) i el creixement de la demanda dels productes per a l'àudio comercial, per una altra, va significar el salt a l’equipació de l'àudio de botigues. "Hem treballat per marques com Mango, Grup Inditex o Benetton, també per firmes de luxe com Louis Vuitton o Max Mara. El retail fa servir els nostres productes en funció de les seves necessitats i on l'aspecte estètic té gran importància", afegeix. Ara la multinacional, que ven a més de 70 països, es consolida en aquesta fase de creixement proporcionant els seus articles a grups de moda, restaurants i hotels. "Personalitzem altaveus per integrar-los totalment en un entorn", destaca.
Tres verticals de negoci
Així, el negoci d'Ecler se sustenta en tres verticals: EclerNet Manager, Ecler Cloud i Plex, que són plataformes de control que permeten gestionar el so i el vídeo d'un gran espai a través d'un hardware i software propis. En el marc de l'ISE, la companyia ha presentat Ecler Wild, un sistema de so inal·lambric de gran abast.
"El futur és digital i el d'Ecler, també"
A més, el negoci aposta constantment per l'R+D, amb un equip que genera productes nous cada any. La plantilla d'Ecler està formada per un centenar de persones, aproximadament, i més del 25% d'elles es dediquen a la innovació en software de control d'àudio. "Avui, quan es presenta un cotxe d'alta gamma com un Porsche o un Tesla, les empreses busquen captar l'atenció del client, convertir a través d'un show aquest fet amb quelcom memorable. Hi ha aquesta part d'ostentació de cara a la cosa social i nosaltres ho aconseguim, entre altres recursos, gràcies al so", explica González, que assenyala que poden crear altaveus fets a mida i integrables a un espai i que com més digitalitzat sigui tot, millor.
"El futur és digital, i el d'Ecler, també. Tot es podrà controlar a través dels mòbils i les pantalles i ja ho estem veient amb el que ens reclamen els clients. Volen que tot sigui intuïtiu i fàcil d'utilitzar i, a més, donar un valor afegit al que oferim".
Pel que fa al comportament de l'usuari a l'hora de consumir, González posa d'exemple un estudi de la Universitat d'Edimburg, que va demostrar que si en una botiga de vins es posa música francesa, es venen més vins francesos. El mateix amb música Alemanya o d'altres països. "Aquí hi ha tota una ciència al voltant de la part experiencial. El mateix passa amb les olors i l'engagement i grans empreses com Grup Inditex o Mango ho saben. Nosaltres els ajudem, amb els nostres equips, a modular l'estat d'ànim dels seus clients".
El 80% de les vendes són internacionals
En els últims temps, especialment després de la pandèmia, el negoci ha reeditat els vinils pels consumidors més nostàlgics. "Vam descobrir aquesta via, vam començar a desenvolupar productes per a aquests mercats especialitzats", afirma el directiu, tot i que el focus el tenen posat en els grans establiments, en hotels i en restaurants.
La companyia compta amb dues fàbriques que distribueixen la producció: una a la Zona Franca de Barcelona i una a Shenzhen, a la Xina. La facturació l'any 2014 va ser de 4,5 milions i l'any passat van arribar als 21,5 milions i de cara a aquest 2025 l'empresa preveu arribar als 25 milions. "El 80% de les vendes són a l'exterior, som una empresa amb una llarga trajectòria internacional, tot i que també comptem amb clients d'aquí com Vicio o Moritz", acaba.