El programa de subscripció de viatges de la plataforma eDreams ODIGEO ha impulsat els ingressos de la companyia fins a 676,1 milions d'euros a l'últim exercici fiscal 2023-24, tancat el passat 31 de març. Aquest increment del 9% en el negoci prové en gran part del registre d'1,5 milions de clients als serveis de la firma online, que ha aconseguit apropar-se als 5,8 milions d'usuaris, amb un pes específic de la modalitat prime que ha incorporat 3 milions de membres.

Aquesta base de clients i l'execució del pla estratègic a tres anys (2021-2023) -que ha inclòs ajustaments de costos i de plantilla) ha permès a la companyia deixar enrere les pèrdues dels últims exercicis. Així, el balanç de l'últim any fiscal s'ha saldat amb un benefici net de 32,3 milions d'euros, davant els "números vermells" de 43,3 milions d'un any abans. En termes ajustats, la companyia va guanyar 23 milions d'euros, en contrast amb les pèrdues de 34,7 milions d'euros de 2023, segons ha informat aquest dijous l'empresa a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Per la seva part, el resultat brut d'explotació (ebitda) va assolir els 121,4 milions d'euros, un 44% més que els 84,4 milions d'euros registrats el 2023, en tant que l'ebitda ajustat es va multiplicar gairebé per tres, fins a totalitzar 87,8 milions d'euros.

La companyia defensa que el model s'ha consolidat i que com a plataforma de subscripció de viatges el negoci és escalable, pel que augura "que el creixement en aquest i els anys vinents està assegurat". En paraules del conseller delegat d'eDreams, Dana Dunne, "l'índex de penetració actual és d'un sol dígit, per la qual cosa tenim un mercat molt gran al qual dirigir-nos. El nostre potencial més enllà de l'any fiscal 2025 és enorme. Confiem a continuar progressant de forma significativa en els pròxims anys». Afegeix que la permanència de subscriptors el seu segon any o més enllà és el motor clau de la rendibilitat, i continuen expandint-se. Destaca que un 63% del marge d'ingressos en efectiu prové ara de membres prime, el que representa un augment de 41 punts percentuals des de 2021. Això, juntament amb el fet que el 76% dels beneficis marginals de la companyia provenen d'aquest segment d'usuaris ha convertit eDreams en un negoci de subscripció al cent per cent.

Finançament dels incentius a la plantilla

Com ja va anunciar el febrer de 2024, la companyia està executant un pla de recompra d'accions de 5,5 milions d'accions, per un import màxim de 50 milions d'euros. Fins ara, la companyia ha recomprat 1 milió d'accions com a part d'aquest pla. El consell d'administració ha aprovat ara una acceleració de l'actual pla de recompra d'accions. La firma sol·licitarà autorització a la CNMV per llançar una oferta pública d'adquisició al preu de 6,9 euros per acció pels 4,5 milions d'accions restants per completar els 5,5 milions d'accions necessàries per finançar el pla d'incentius a llarg termini per a empleats fins a l'any fiscal 2027. Atès el preu actual de mercat de les seves accions, la companyia considera que és en el millor interès dels seus accionistes accelerar la seva recompra d'accions.

Creixement

La plataforma eDreams centrarà el creixement en l'expansió geogràfica de la subscripció prime, que actualment només està disponible a 10 dels 44 països en els quals opera l'empresa. També confia en l'augment de la penetració a les llars dels mercats existents. "Encara que la penetració de prime a les llars està augmentant ràpidament, continua sent relativament baixa als principals mercats, la qual cosa indica que existeix un ampli marge de creixement amb un gran mercat potencial per davant," explica en un comunicat. I la incorporació de nous segments de clients. "Això brinda importants oportunitats de creixement, ja que els viatges constitueixen un dels mercats més importants de comerç electrònic del món, amb un valor global del mercat d'1,8 bilions d'euros."

Segons eDreams, els subscriptors prime efectuen moltes més reserves (de mitjana, 3,8 vegades més que els no subscriptors), el que es tradueix en avantatges considerables per als diferents agents del sector sense costos derivats de l'adquisició, el màrqueting, l'ús de la plataforma o el desenvolupament de la intel·ligència artificial, i tot això sense necessitat d'inversions addicionals en consideració al client. Els operadors augmenten la seva eficiència, el seu rendiment i els seus índexs d'ocupació mentre participen en un ecosistema de viatges més ampli a través de plataformes de reserva 24/7 que donen prioritat a l'elecció i al valor per al client.