Bon dijous! L’ofensiva proteccionista de Donald Trump ha començat i ja sobrevola l’economia europea, espanyola i catalana i, per tant, les seves empreses. Els aranzels del 25% a l’acer i l’alumini ataquen directament una indústria potent europea, i tot i que encara s’ha de veure la seva repercussió, si es confirmen o són una arma negociadora, o si tenen resposta per part de la UE, preocupen.

Per a l’economia catalana, són un primer cop a la seva línia de flotació, la indústria. Si bé els Estats Units no es troben entre els principals destins de les exportacions de les empreses catalanes, les indústries de l’acer i l’alumini s’hi juguen més de 127 milions d’euros anuals, que és la xifra que venen als EUA, segons les dades d’Acció, com va explicar Germán Aranda.

La directora de la unitat de negoci internacional d'Acció, Cristina Serradell, va explicar a ON ECONOMIA que estan trobant empreses que mostren "inquietud" per com els pot acabar afectant la política aranzelària de Donald Trump. Hi ha 3.109 empreses catalanes que venen regularment als Estats Units, amb un volum d'exportacions de 3.650 milions d’euros.

D’aranzels, reptes globals, però també oportunitats per a les empreses vam parlar aquest dimecres a la segona entrega de FOCUS ON. En el debat, Oriol Amat, president de l’Observatori de la Pime de Pimec, Mercè Conesa, directora general de Barcelona Global, i Ernest Sánchez, soci director de Nuclio Holding, van concloure que les empreses catalanes han de buscar altres mercats, però és quelcom que fa anys que fan, perquè estan molt internacionalitzades, mentre que tenen més dubtes que la UE sàpiga respondre amb agilitat. Pots veure el debat en aquest enllaç.

Un sector que viu una altra crisi és l’automòbil, especialment a Europa, pels problemes que té per complir amb les exigències d’electrificació que ha posat Brussel·les. Catalunya s’hi juga molt perquè té una gran fàbrica, la de Seat a Martorell, i molta indústria auxiliar. Per això, el president del Govern, Salvador Illa, ha anunciat aquesta setmana un pla per mobilitzar 1.400 milions d’euros, amb l’objectiu de triplicar els cotxes elèctrics en circulació en el pròxim lustre. El pla va ser molt ben rebut pel president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths.

En intel·ligència artificial, la notícia de la setmana ha estat l’intent de compra d’OpenAI per part d’Elon Musk, que va ser ràpidament rebutjat per Sam Altman. Va oferir 97.400 milions de dòlars, però actualment, en la ronda de finançament que es negocia, s’està valorant en 300.000 milions. Tot plegat, mostra l’enorme interès i impacte que té la indústria de la IA i la lluita de poder per controlar-la.

Però aquesta setmana hem posat el focus en altres empreses, projectes i directius.

Les empreses de la setmana

EuropaPress 5729610 avion volotea
Un avió de Volotea. Europa Press

Volotea torna a mirar cap a la borsa
Volotea recupera els plans per sortir a borsa. L'aerolínia low cost ja ha intentat cotitzar en dues ocasions, el 2016 i abans de la pandèmia, però no ho va veure clar. Ara, com explica Cristina Hidalgo, s’ho torna a plantejar. Va ser el seu conseller delegat, Carlos Muñoz, qui ho va explicar dimarts durant la presentació de resultats de l’empresa: "Volotea porta interessada en això moltíssim temps, no ens hi va la vida, però la sortida a borsa continua sent un objectiu que interessa a llarg termini". L’empresa va facturar 811 milions d’euros l’any passat i va aconseguir un ebitda de 148 milions, un 54% més.

Henkel aposta per Barcelona
Henkel és una d’aquelles multinacionals que està molt arrelada a Catalunya, perquè fa dècades que hi té una activitat important. Aquesta setmana, la companyia propietària de marques com Loctite, Wipp Express i Schwarzkopf, ha inaugurat un nou hub a Barcelona per centralitzar la gestió de la cadena de subministrament per a totes les plantes del grup a Europa, com va informar Maria Teresa Coca. Aquest centre d'excel·lència es posa en marxa amb 40 professionals, però arribarà a una plantilla d'un centenar de persones a finals d’aquest mateix 2025. "Gràcies a aquest nou hub, el grup comptarà amb més de 200 professionals dedicats a la planificació regional, compromesos amb la innovació i l'excel·lència operativa europea des de Barcelona", va explicar Adrian Orbea, president de Henkel Ibérica.

Ecler, llum i so per tot el món
L’empresa especialitzada en imatge i so Ecler va néixer a Barcelona fa 60 anys i va créixer, als anys 70 i 80, de la mà de la indústria de l’oci nocturn. Ara, com va explicar Sara Casas, vol passar de les discoteques als gimnasos, hotels i botigues, i per tot el món. Daniel González, director de màrqueting d’Ecler, va presentar a l’ISE una nova línia de negoci, Ecler Wild, un sistema de so sense fils de gran abast. Amb un centenar de treballadors, l’any passat va facturar 21,5 milions d’euros, amb el 80% de les vendes a l’exterior.

Els directius protagonistes

Mike Blackman Newsletter

La fira audiovisual Integrated Systems Europe (ISE) segueix creixent. La setmana passada va tancar una nova edició a Barcelona, amb un nou rècord: 85.351 assistents de 168 països, xifra que suposa un 15,5% més que l'edició de l'any passat. Mike Blackman, director de l’ISE, va mostrar-se “entusiasmat per aquest èxit” i va assegurar que l’edició d’enguany de l’esdeveniment "ha superat totes les expectatives".

Marta Nogueras Newsletter

Marta Nogueras va entrar fa gairebé una dècada a Lanzadera, l’acceleradora d’empreses de Juan Roig, propietari de Mercadona, i des de fa uns mesos n’és la directora general. En una entrevista a ON ECONOMIA, Nogueras explica que ja han passat per l’acceleradora 1.500 start-ups, però que segueixen creixent, amb un nou edifici que els permeti allotjar mig miler d’empreses cada any. La directiva subratlla que l’emprenedoria és una sortida laboral, però cal menys por al fracàs i més mentalitat de créixer, no de sobreviure.

Oriol Serra Newsletter

La cadena d'hotels Yurbban arriba als deu anys amb un volum de negoci de 43 milions d’euros, disparant els 26,5 milions del 2023 i quedant-se en una bona posició per superar els 50 milions, l’objectiu per aquest any. L’empresa que dirigeix Oriol Serra impulsarà la seva expansió a Amèrica del Nord, més concretament als Estats Units, on té ja cinc establiments a Miami Beach, i també vol incrementar la seva oferta hotelera a Espanya. "Cada any ha estat una oportunitat per aprendre, innovar i connectar amb els qui han format part de la nostra història”, resumeix Serra. Yurbban Hospitality Group gestiona 1.600 habitacions i té l’objectiu de superar les 3.700 en els pròxims tres anys.

Això és tot per avui. Si t’ha agradat, comparteix la newsletter. Fins a la setmana que ve!