Després que Donald Trump s’instal·li a la Casa Blanca, la seva administració suprimirà els ajuts per a la compra de vehicles elèctrics, que ara arriben fins als 7.500 dòlars, segons dona per fet la premsa nord-americana.

En un moment en que el cotxe elèctric perd quota del mercat als Estats Units pels seus elevats preus i la manca de suficients infraestructures de recàrrega, l’eliminació de els avantatges fiscals per a la seva compra encara els farà menys competitius respecte als de benzina. Però a Elon Musk no se’l veu gens preocupat, tot i que és l’amo de Tesla, el principal fabricant de cotxes elèctrics.

Quan Reuters va publicar la setmana passada que Trump eliminarà els avantatges fiscals per a la compra de vehicles elèctrics, Musk va escriure a X, la seva xarxa social, que “en la meva opinió, hauríem d’acabar amb tots els subsidis governamentals, inclosos els destinats als vehicles elèctrics, de petroli i gas”.

Tesla manté una posició dominant entre els fabricants de cotxes elèctrics dels Estats Units i, si s’eliminen les ajudes governamentals, encara reforçarà més aquest avantatge respecte als seus competidors, tal com apunta el digital econòmic Morning Brew. De fet, quan es van presentar els resultats de Tesla del primer semestre, Musk ja va assegurar que eliminar les ajudes seria “devastador” pels competidors, mentre que a Tesla només la perjudicaria de manera “lleu”.

Tesla va obtenir el 2023 uns beneficis nets de 13.786 milions d’euros, un 19,4% més que el 2022, després d'augmentar la producció de vehicles un 35%. Impulsada per la victòria de Trump, les accions de Tesla es van disparar a la borsa i la companyia va superar per primera vegada el bilió d’euros de capitalització. En canvi, els seus dos principals competidors, Ford i General Motors (GM), continuen perdent diners amb cada vehicle elèctric que venen. Fins i tot, Ford ha suspès temporalment la producció de la furgoneta elèctrica F-150 Lightning.

L’Alliance for Automotive Innovation, una associació de fabricants de vehicles elèctrics que operen als Estats Units, que també actua com a lobby, va reclamar abans de les eleccions que es mantinguessin les ajudes governamentals, però resulta que Tesla no forma part d’aquesta organització.

Però Trump no pot eliminar les ajudes fiscals per la compra de cotxes elèctrics tot just arribar a la Casa Blanca, per decret, perquè formen part de la Llei de reducció de la inflació (IRA, per les seves sigles en anglès) impulsada pel president Joe Biden. Per tant, les haurà de suprimir per via parlamentària, però tampoc és un impediment perquè els republicans han aconseguit la majoria en les dues cambres.

Trump busca la companyia de Musk i a l’inrevés. Un dels fills del futur president va difondre aquesta setmana una imatge en la qual apareixien junts, en companyia de Robert Kennedy, que serà el secretari de salut, menjant-se un menú d’hamburgueses i patates fregides de McDonald’s quan viatjaven en un jet privat. Amb el vistiplau de Trump, Musk apareix com l’home fort de l’anomenat Departament d’Eficiència Governamental (DOGE, en anglès), creat per desmantellar la burocràcia, reduir les despeses federals i acabar amb certes regulacions. No serà una agència oficial, ja que no formarà part de l’administració Trump, però sembla que exercirà una gran influència en les seves polítiques.

De moment, Musk i les seves empreses estan aprofitant l’aposta per Trump i els 130 milions de dòlars que el magnat va donar per a la campanya presidencial. Fins i tot, la xarxa X pot treure importants rèdits. Mentre continua la davallada d’usuaris (més de 100.000 nord-americans es van donar de baixa l’endemà de les eleccions), les marques que fa un any van deixar d’anunciar-se a X es plantegen tornar-hi. Segons informacions de Financial Times, les agències publicitàries preveuen que els anunciants es tornin a gastar els diners a X en un intent de guanyar “influència política” en la nova administració Trump. O sigui, Musk perdrà usuaris, però guanyarà anunciants.