L’empresa de codificació sanitària Asho s’obre camí en la prevenció mèdica
La companyia, que acumula 30 anys de trajectòria, és des de fa dues dècades proveïdor oficial de l’ICS
- Maria Teresa Coca
- Barcelona. Dijous, 9 de gener de 2025. 05:30
- Actualitzat: Dijous, 9 de gener de 2025. 06:28
- Temps de lectura: 4 minuts
L’empresa de codificació clínica i assessoria hospitalària Asho, fundada el 1994 per Jordi García Alcalá, té un paper destacat com a proveïdor del sector sanitari a Espanya, amb una quota de mercat del 47% en hospitals públics i privats, segons destaca la directora gerent de la firma, Ruth Cuscó.
La companyia s’ha especialitzat en serveis professionals amb valor afegit en els sistemes d'informació hospitalaris a partir de la codificació d'altes hospitalàries i codificació automàtica de processos ambulatoris, com les urgències, consultes externes, o serveis d’hospital de dia. És a dir, el sector sanitari disposa d'un codi internacional anomenat CIE que serveix per catalogar les malalties i traduir-ho a un llenguatge internacional que en facilita la lectura i Asho fa 30 anys que es dedica a codificar els expedients d'alta dels pacients hospitalaris a aquest llenguatge, circumstància que facilita que qualsevol persona ho pugui llegir i ho entengui, i que es traslladi amb rapidesa a la investigació o a la presa de decisions futures al voltant de la salut del pacient.
Per tant, Asho sap que els historials clínics que han codificat amb el desenvolupament dels seus Softwares d'Ajuda a la Codificació (SAC) són una font de saviesa capaç d’entrenar sistemes de machine learning, dissenyant patrons que permetin avançar-se, per exemple, amb sistemes de triatge automatitzats.
En els últims tres anys, “hem entrat en el mercat de la IA en el sector sanitari”. “Una decisió estratègica que ha estat fonamental per a mantenir-nos a l’avantguarda de la innovació i adaptar-nos a les demandes canviants de la indústria mèdica”, explica Cuscó. D’aquesta manera, la IA obre noves possibilitats per a l’optimització de l’atenció mèdica i la gestió de dades clíniques, que parlen de símptomes, patologies i termes sanitaris.
“Som una empresa mitjana que en 30 anys ha passat d’una gestió analògica a ser una firma tecnològica; hem fet una migració important en competència amb grans multinacionals que es dediquen a la codificació”, explica. Des de la seva creació, Asho ha gestionat un milió d'altes anuals codificades -de manera absolutament anònima- i un històric de dades tractades en 310 hospitals, que s’actualitza diàriament amb una mitjana de 4.500 documents nous, arreu d’Espanya i Andorra, i més recentment, a Portugal.
El 2024, la facturació de la companyia s’ha aproximat als 2,5 milions d’euros, una xifra superior als 2 milions aconseguits el 2023, després de créixer un 5,2% en un any. Del negoci actual, l'aplicació dels diferents softwares ja concentra pràcticament el 35% dels ingressos; una línia de negoci en plena expansió per a la companyia. Actualment, gestiona més d'un centenar de projectes a tot Espanya i té una quota de mercat del 47% en codificació sanitària, que ha anat intensificant principalment en els últims cinc anys. "Els hospitals entenen que aportem valor afegit a la codificació, que és un procés obligat, i que contribuïm en més elements que no pas la simple codificació de les històries i altes clíniques", destaquen des d'Asho. La companyia segueix en mans de la família García, pare i fill, i hi tenen participacions accionarials la directora gerent Ruth Cuscó i dos socis més.
Del diagnòstic a la prevenció
Amb l’experiència acumulada i la incorporació des del 2020 dels processos d’intel·ligència artificial (IA), Asho està fent un important gir amb el desenvolupament de software que, a més de codificar les altes hospitalàries, permet fer predicció i prevenció de la salut del pacient quan arriba a l’hospital. És un pas important que consolida la digitalització dels processos i que ajuda als professionals de la salut aprendre decisions amb més rapidesa. De fet, un informe de la consultora PwC pronostica que, en 2035, l’atenció sanitària serà hiperpersonalitzada, digitalitzada i alimentada per intel·ligència artificial (IA).
En aquest procés de tecnificació, Asho ha tancat acords amb l'Institut Bonanova, Barcelona Health Hub, la Universitat Autònoma de Barcelona, FIDISP i el Consorci Sanitari Alt Penedès-Garraf, amb els qui ha desenvolupat un programari d'IA capaç de detectar amb un 99% de fiabilitat determinades patologies en les històries clíniques en el marc d’un estudi per a identificar pacients amb el risc de sofrir un ictus i patir un infart cerebral. A més, ha tancat un conveni de col·laboració amb el Consorci Sanitari Integral amb la finalitat de desenvolupar solucions amb intel·ligència artificial en l’àmbit mèdic.
Per a desenvolupar els projectes, Asho disposa d'un equip de professionals altament qualificats i amb gran coneixement del sector que, entre personal directa i indirecta, arriba a una vuitantena de persones. La plantilla central ubicada a les oficines que la companyia té al carrer Pallars, en ple barri tecnològic del 22@, està configurada per 25 professionals, dels quals vuit ja es dediquen exclusivament a l'aplicació de la intel·ligència artificial, "quan fa poc més d'un any només en teníem un professional destinat a aquestes tasques". L'equip està format -entre treballadors directes i indirectes- per 50 metges documentalistes, i infermeres i tècnics superiors en documentació clínica.
En els últims mesos, Asho ha treballat en un nou projecte, en aquest cas per al sector farmacèutic. Es tracta d’aplicar intel·ligència artificial per recollir tota la informació relativa a medicaments i diagnòstics en dades històriques. En concret, des d'Asho han creat un sistema de detecció i minat de fàrmacs en històrics (principi actiu, data de prescripció, dosi) amb el qual poden estructurar informació desestructurada en l’historial del pacient, que podrà ser utilitzada per a recerca o l’atenció personalitzada. Concretament, l’empresa ha dissenyat un programari de seguretat per al pacient que evita interferències entre medicaments.
L’entrada en aquest sector farmacèutic s’emmarca en el pla d’expansió de la companyia, en el qual s’inclou també la implementació de solucions d’IA en el sector sanitari per a una òptima gestió de les dades generades i la millora de l’atenció mèdica.
Expansió internacional
Asho preveu estendre els seus serveis a mercats d’Amèrica del Sud, on la digitalització dels sistemes sanitaris encara és molt incipient i on la tasca de codificació és encara molt necessària. Ara mateix ja tenen presència a Xile, en associació amb l’empresa Metamodelo i la gestió en 10 centres sanitaris xilens. També estan en contacte amb centres de l'Uruguai, “però hi ha un potencial de mercat importantíssim a tot Amèrica del Sud”, concreta Ruth Cuscó i posa d’exemple el mercat portuguès on Asho està treballant amb el Centre Hospitalari Universitari de Lisboa Central per a la codificació de 6.000 altes ambulatòries; però “hi ha molt camp per córrer, tant en codificació sanitària com en temes de consultoria”, manifesta.
A Espanya, des dels inicis, Asho ha guanyat més de 100 concursos d’hospitals públics, ha codificat milions d’altes i treballa pràcticament en totes les comunitats autònomes. Diàriament, dona sortida a més de 10.000 documents amb quatre softwares en el mercat: Ashoocode, Ashoone, Ashoindex i Autocoder. Una línia de negoci que preveu potenciar.