Foment del Treball ha mostrat aquest dijous la seva satisfacció -en espera de la concreció i validació de l'esmentat acord- després de conèixer l'acord entre el PSOE i ERC per fer efectiu el traspàs integral de Rodalies. La patronal ha remarcat que el pacte no només inclou el traspàs econòmic, sinó també de la infraestructura -vies, trens i catenàries-, reivindicat històricament pel Govern de la Generalitat. "Una reivindicació que ha fet seva des de fa anys Foment del Treball i, concretament el seu president, Josep Sánchez Llibre", diuen des de l'organització empresarial. Els sindicats han estat més mesurats en la seva valoració.
Igualment satisfet s'ha mostrat Pimec que ha valorat aquest dijous "positivament l'acord". La patronal de les pimes celebra que aquest traspàs sigui integral i demana que vagi acompanyat dels recursos i inversions necessaris per poder garantir un millor servei de Rodalies i que això reverteixi en millores competitives per al sector productiu.
Foment ha apuntat que l'última vegada que va sol·licitar el traspàs de Rodalies va ser just abans de les eleccions municipals per poder aprofitar certa pau institucional i electoral que les posteriors eleccions generals de juliol no van permetre. La patronal recorda que Catalunya arrossega un dèficit inversor de les administracions públiques en infraestructures de 35.000 milions d'euros en dotze anys. Per tant, el líder patronal demana de fer un seguiment d'aquest acord, sobretot en el que fa referència al finançament, així com el deute històric.
Infradotació
Des de Foment es recorda que la manca crònica d'inversió al servei de Rodalies en Catalunya i el greu impacte que va patir a conseqüència de les obres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona, que van provocar innombrables avaries i retards, van ser el punt culminant de la degradació del servei, que va perdre milers d'usuaris. El malestar generat per l'estat de Rodalies va portar al Ministeri de Foment a la redacció del Pla d'Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015 valorat en 4.000 milions d'euros, "del qual només s'ha invertit una mínima part", assenyala Foment.
"Si s'hagués fet una inversió addicional de 10.000 milions d'euros durant els últims 14 anys a Rodalies a Catalunya, no només s'hauria executat la totalitat del pla de 2008-2015, sinó que es podria haver avançat l'actual pla de Rodalies 2020-2030 i hauria recuperat 10 anys d'inversions", conclouen.
Màxima col·laboració
Pimec, per la seva part, demana la màxima col·laboració interadministrativa perquè el traspàs es pugui fer de manera eficient i efectiva i es garanteixin les inversions a curt i mitjà termini, preservant el servei i els seus usuaris. La patronal de les pimes proposa la creació d'un grup de treball, en el marc del Consell del Diàleg Social de Catalunya, per acordar un nou model del servei de Rodalies que sigui més eficient i doni resposta als reptes mediambientals, "afavorint el moviment de persones i impulsant la competitivitat empresarial catalana de diversos sectors".