El sector privat s'ha activat durant la jornada d'aquest dimecres per ajudar els afectats per la DANA. Empreses i entitats de sectors diversos han pres la iniciativa per oferir serveis d'assistència, ajuda i recollir donacions per als damnificats d'un dels pitjors temporals de pluja que ha patit Espanya d'ençà del començament de segle. Les mostres de suport s'han anat sumant a mesura que transcorria el dia i es coneixia el devastador abast, que ha causat almenys 92 morts al País Valencià, Castella-la Manxa i Andalusia i innombrables pèrdues econòmiques.
En el sector financer, diferents entitats han establert instruments específics. El BBVA ha anunciat un pla d'ajuts al 0% per als afectats. En concret, ha habilitat dues línies especials d'ajuda al 0% per a famílies i empreses a fi que "puguin recuperar la normalitat com més aviat millor". Els afectats per les inundacions, siguin clients particulars o empreses, podran sol·licitar les línies de finançament a partir d'aquest dijous a qualsevol de les oficines que el banc té al País Valencià. A més, BBVA Allianz ha posat a disposició dels afectats un telèfon específic (91 174 96 20) per atendre els titulars d'assegurances de BBVA.
CaixaBank, autònoms, micropimes i agroalimentari
El pla de mesures de suport de CaixaBank inclou l'anticipació del cobrament de les indemnitzacions de les companyies asseguradores per facilitar un accés ràpid a les compensacions a les famílies i negocis afectats. A més, ha posat a disposició dels seus clients particulars una nova línia de finançament en condicions preferents pensada per ajudar els damnificats a reparar els danys ocasionats per les inundacions als seus habitatges i vehicles fins que arribin els ajuts procedents del Consorci de Compensació d'Assegurances.
Per la seva part, MicroBank ha obert una línia de finançament extraordinari per garantir la continuïtat de l'activitat d'autònoms i petites empreses, amb una facturació de fins a 2 milions d'euros i menys de 10 empleats, amb un import màxim de 50.000 euros a pagar en 72 mesos. També AgroBank ha habilitat una línia de més de 300 milions d'euros destinats al sector agroalimentari, que també s'ha vist afectat pel temporal.
SegurCaixa Adeslas ha habilitat una línia telefònica exclusiva (91 030 02 96) per agilitzar el contacte amb la companyia d'assegurances i, en el cas dels assegurats que ho necessitin, s'ocuparà de facilitar la gestió dels sinistres consorciables, realitzant l'obertura de l'expedient davant del Consorci de Compensació d'Assegurances (CCS) per agilitar la tramitació.
Per recollir donacions d'empreses i particulars, CaixaBank ha habilitat també una plataforma de captació de donatius per a emergències, accessible des de CaixaBankNow i caixers automàtics.
El Banc Sabadell ha anunciat l'activació d'un pla de mesures de suport als afectats per la DANA al País Valencià que inclou l'ampliació de 100 milions d'euros de la línia de crèdit a disposició de la Generalitat Valenciana. L'entitat ha donat llum verda, així mateix, a una ampliació de 15 milions addicionals, fins a un total de 75 milions, de les seves línies oficials de finançament i avals de la Societat de Garantia Recíproca (SGR) per ajudar els afectats.
El Sabadell, 1x1 en donacions
També ha iniciat un protocol extraordinari d'emergències per atendre telefònicament els afectats pel temporal, amb un canal directe per a la tramitació de sinistres per a assegurats, així com una línia dirigida a particulars i empreses en la qual podran analitzar "qualsevol tema vinculat amb el finançament". Alhora, el banc ha indicat en un comunicat que ha obert un compte corrent per a donacions i contribuirà amb un euro per cada euro que aportin els ciutadans, amb un mínim de 500.000 euros.
Per la seva part, Ibercaja Banco i Fundación Ibercaja han engegat la plataforma solidària "Emergència DANA en España", una iniciativa encaminada a canalitzar donacions de particulars i empreses. Creu Roja és l'entitat social que canalitzarà les donacions rebudes i que les distribuirà "segons les necessitats més urgents que està detectant", han assegurat. Ambdues entitats han fet una primera donació de 10.000 euros cada una a l'esmentada plataforma. A més, Ibercaja ha afegit que contactarà individualment amb cadascun dels clients que té a les zones afectades per les conseqüències d'aquest temporal "per conèixer la dimensió de l'impacte en propietats immobiliàries i explotacions agropecuàries i buscar solucions adequades a les circumstàncies personals de cada cas".
Telèfons d'atenció a l'assegurat
Les companyies d'assegurances, amb la patronal Unespa al capdavant, també han habilitat canals de comunicació amb els afectats i s'ha activat la xarxa de pèrits i professionals de proximitat, ubicats a les zones afectades tan aviat siguin possibles els desplaçaments, perquè siguin assignats a aquests sinistres amb caràcter d'urgència i ajudin així a pal·liar els efectes. És el cas de Mutua Madrileña, que ha decidit activar un dispositiu especial d'assistència per als seus assegurats de llar, automòbils i motos. En concret, ha habilitat un telèfon específic (91 503 64 15) d'assistència urgent per a aquests afectats, per informar de tots els tràmits que han de fer els clients que pateixin algun sinistre provocat per la meteorologia adversa que està causant danys en domicilis i automòbils, entre altres. També han activat el seu protocol especial la companyia d'assegurances Mapfre (900 101 012 i 91 836 62 79), Generali (900 300 600) i Occident (900 110 200), inclosa l'ajuda psicoemocional.
Els afectats per les inundacions també poden acudir al Consorci de Compensació d'Assegurances (CCS), un organisme públic que es finança amb una quantitat que s'inclou en el preu de qualsevol assegurança, que donarà cobertura a alguns dels riscos derivats de les pluges torrencials. El Consorci indica que aquests danys estan inclosos en els legalment anomenats "riscos extraordinaris", per la qual cosa assumirà directament amb els seus propis mitjans la gestió i el pagament de les sol·licituds indemnització que rebi. El CCS indemnitzarà tant els danys materials produïts per la inundació, com els danys immaterials que siguin conseqüència d'aquells, com poden ser la pèrdua de lloguers de propietaris d'immobles, les despeses d'allotjament derivades de la inhabitabilitat de l'habitatge, o la pèrdua d'ingressos per la paralització d'establiments comercials, de serveis o industrials, tot això en la forma que prevegi el contracte d'assegurança de l'afectat.
Les operadores i el servei
Les principals companyies de telecomunicació del país —Telefónica, MasOrange, Vodafone España i Digi— estan treballant per recuperar la normalitat dels seus serveis a les zones afectades per la DANA, segons han indicat a Europa Press les quatre operadores. En el cas de Telefónica, Movistar ha habilitat l'ús gratuït i il·limitat dels serveis de dades i trucades nacionals a les zones damnificades, i ha suspès amb efecte immediat el cobrament de tots els serveis fixos afectats. A més, a través de la seva Fundació, Telefónica ha activat la campanya urgent #MovilizadosPorLaDana posant al servei de tots els ciutadans de les regions afectades els recursos econòmics, humans i digitals de la mà d'entitats socials i institucions.
Tant Vodafone com Lowi proporcionen dades il·limitades als seus clients al País Valencià. Vodafone España farà, a més, una donació de smartphones i carregadors a través de la Creu Roja, i ha posat les seves botigues a la seva disposició en cas que necessitin ajuda. Per la seva part, Digi ha informat que ha patit "avaries puntuals a la seva xarxa" que "ja estan controlades".
El grup de telecomunicacions MasOrange donarà un bo de dades als seus clients perquè els afectats puguin comunicar-se. Entre les seves operadores hi ha Orange, MásMóvil o Jazztel.
Patronals i sindicats
També hi ha hagut una ràpida resposta de les organitzacions empresarials. L'agrupació d'autònoms ATA ha posat a disposició dels autònoms afectats un telèfon d'assessorament gratuït (900 101 816) per donar informació per tornar a posar en marxa els seus serveis i negocis, per a la tramitació de diferents ajuts o del cessament d'activitat, tal com estableix la llei.
La patronal Cecot, a través del seu president, Xavier Panés, ha contactat amb els seus homònims a València, l'Associació d'Empresaris Valencians. "He traslladat al seu secretari general, Diego Lorente, la preocupació per la situació, però també la nostra total predisposició a ajudar amb el que considerin adequat en el moment en què sigui necessari. Sabem que, gràcies a la solidaritat comunitària i a l'esforç col·lectiu, la Comunitat Valenciana tornarà a recuperar la normalitat", ha informat l'organització. El teixit empresarial que agrupa la Cecot és conscient dels devastadors impactes que tenen les inundacions: "Tenim molt present l'efecte devastador de les riuades de 1962, i tot el que va comportar posteriorment", han destacat.
Recollida de donacions de Caprabo
La cadena de supermercats Capabo iniciarà a partir de dijous una recollida extraordinària de fons en favor de les persones afectades per la DANA en diverses comunitats autònomes, que seran gestionats per la Creu Roja. Les donacions es podran fer en qualsevol dels 300 supermercats que la companyia alimentària té a les quatre províncies de Catalunya, segons ha explicat en un comunicat. La cadena ha apuntat que la donació es podrà fer de manera anònima a la caixa del supermercat, que lliurarà un rebut al client amb l'import donat, sense necessitat de fer cap compra. Caprabo ha assegurat que complementarà la recaptació amb una aportació addicional de la cadena de supermercats.