Les 500 empreses familiars més grans del món creixen a un ritme dues vegades major que les principals economies mundials i un 1,5 més que les economies emergents. Si se sumen, generen més de 8 bilions de dòlars i ocupen 24,5 milions de persones, de manera que si s'unissin i formessin un país serien la tercera potència econòmica del món. Són algunes de les principals conclusions de l'informe d'EY elaborat conjuntament amb la Universitat suïssa de St. Gallen, Global Family Business Index 2023, publicat aquest dimarts i que inclou onze empreses espanyoles, entre elles Inditex i Mercadona, que són les úniques al top 100 mundial.
Encara que els Estats Units lideren de llarg els països amb més concentració d'empreses, amb 118, com a continent, Europa supera Amèrica del Nord, ja que concentra el 47% d'empreses familiars (228 empreses), per un 30% dels Estats Units. Han disminuït, això sí, un 11% des de l'any 2017 les companyies familiars allotjades al vell continent. Àsia i Oceania En el rànquing de les 500 principals empreses familiars del món, liderat per les nord-americanes Wal-Mart, Berkshire i Cargill, hi ha 11 empreses espanyoles, dos menys que a l'informe de 2021, que s'elabora cada dos anys. Per països, els Estats Units són el que ostenta el nombre més gran d'empreses familiars (118) seguida d'Alemanya (78) i de França (31).
Per trobar l'espanyola més ben posicionada cal baixar fins al lloc 51 on es troba Inditex i els seus 165.042 treballadors. Mercadona, segona principal empresa espanyola en el rànquing, és al lloc 54 i al tercer lloc hi ha El Corte Inglés, ja fora del top 100, al lloc 117 global. Acciona (187), Gestamp (188) i Ferrovial (233) són els següents negocis espanyols posicionats en el rànquing global, per sobre de les primeres catalanes, que són Grifols (al lloc 312) i Catalana Occident, en el 340. Antolin-Irausa (392), Prosegur (436) i Tècniques Reunides (496) són la resta d'empreses espanyoles entre les 500 principals.
En conjunt, aquestes onze empreses presenten una facturació total de 120.000 milions d'euros d'ingressos i compten amb 445.000 empleats. El soci responsable de l'àrea d'EY Private-Empresa Familiar, David Ruiz-Roso, ha afirmat en relació amb els negocis familiars que "aquestes empreses són reconegudes i es presenten en el panorama internacional com preparades per adaptar-se al canvi social i econòmic que plantegen els reptes de futur.
El consum, sector més familiar
Segons l'anàlisi, les empreses familiars europees van facturar en conjunt 3 bilions de dòlars, la regió que més entitats noves aporta a l'índex. A més, allotja 14 de les 20 empreses més longeves de la taula, entre ells un negoci de 354 anys d'antiguitat. Quant a la divisió de l'activitat econòmica, el rànquing continua estant dominat per empreses de consum, que componen entorn del 40% de l'índex el 2023, tant en número com en volum de negoci. El segon sector més representat és el de la indústria i la mobilitat, amb un 29% de volum.
Els resultats de la classificació demostren que el 'factor família' actua com a impulsor de la innovació. Més de tres quartes parts (76%) de les empreses familiars analitzades tenen més de 50 anys d'antiguitat i experiència, la qual cosa demostra que els valors de la seva firma han aconseguit resistir a la volatilitat del mercat durant diverses generacions. Aquestes dades llancen fins i tot quin punt les empreses familiars poden mantenir tant el seu èxit com la seva successió al llarg del temps.
L'estabilitat que acompanya a la longevitat no es pot valorar amb números, però poden ajudar a permetre que les corporacions familiars puguin continuar amb els seus objectius de cara al 2023, segons es desprèn de l'informe d'EY. Respecte al lideratge de les empreses del rànquing, gairebé la meitat (45%) compta amb un membre de la família com CEO i el 23% dels seients dels consells d'administració estan ocupats per membres de la família. Quant a la representació de gènere, tot just el 5,8% de les empreses el llistat té a una dona com CEO i només el 23% dels llocs dels consells estan ocupats per dones.